Nope, det var inte överspänningsskyddet. Säkringen har löst igen, två gånger. Detta när sonen varit hemma under nyår. Felsökningen fortsätter...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nope, det var inte överspänningsskyddet. Säkringen har löst igen, två gånger. Detta när sonen varit hemma under nyår. Felsökningen fortsätter...
Ja, det kanske var den också... Det är ju inte alltid så att man får enkelfel i den s.k. verkligheten, även om vi ingenjörer ofta tänker bort risken för dubbel, eller fler, fel. Det blir så tråkigt att räkna då... ;)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det kanske var den också... Det är ju inte alltid så att man får enkelfel i den s.k. verkligheten, även om vi ingenjörer ofta tänker bort risken för dubbel, eller fler, fel. Det blir så tråkigt att räkna då... ;)
Jag kommer inte att stoppa tillbaka det ändå.

Nu kör jag med teorin att det är en USB-laddare som jag har utomhus som är den skyldige. Jag kör utan den en vecka och laddar manuellt videokameran som den matar under denna tid.

USB-laddaren är ju fuktskyddat till, men jag vet ju hur saltet tränger in överallt här vid havet i Bohuslän...

Mikael_L
Alltså du har så mycket märkliga fel och annat som orsakar strömlöshet i ditt hus att jag blir rent av mörkrädd.
Jag har skummat genom tråden nu lite snabbt (halva åtminstone) och tycker det känns som att du verkar ha något helknas, eller att allt är precis påväg att ge upp.

Ja det behöver väl inte vara så, men det du upplever är verkligen inte normalt på något sätt.

Tja, det här hjälpte ju förstås inget, tyvärr, utan bara mina tankar.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså du har så mycket märkliga fel och annat som orsakar strömlöshet i ditt hus att jag blir rent av mörkrädd.
Jag har skummat genom tråden nu lite snabbt (halva åtminstone) och tycker det känns som att du verkar ha något helknas, eller att allt är precis påväg att ge upp.

Ja det behöver väl inte vara så, men det du upplever är verkligen inte normalt på något sätt.

Tja, det här hjälpte ju förstås inget, tyvärr, utan bara mina tankar.
Jag vet att det inte är normalt. Men väldigt mycket går att koppla till saltluften från havet. Den ger konstiga kortslutningar och jordfel ibland, fel som oftast inte finns kvar då fukten avdunstar när felet sker. Jag har nu lärt mig att ha sladdställ som sluter tätt i eluttagen.

För tillfället har jag kontroll på situationen, jag måste bara komma på hur jag skall kunna köra strömförsörjningen till fågelkameran utomhus, den ger sporadiska jordfel och kortslutningar den också. Som det är nu så laddar jag den övervakat en gång i veckan, vilket fungerar OK, men jag hade gärna haft i nätaggregatet hela tiden. Men då det inte sluter tätt runt om i schukouttaget så tar sig saltfukten in.

Det jag främst har problem med utomhus är sladdställ/stickproppar utan jord (för dubbelisolerade apparater) de släpper in fukt för nära jordblecken och fas/nolla. De med jord sluter mycket tätare och har inte alls gett samma problem.

Jag har nu dessutom skaffat mig personskyddsbrytare med 10 mA som jag skall använda till adventsbelysningarna nästa år. Då skall det väl ändå undvika att bryta huset när fukten vandrar. Tillsammans med nya sladdställ så bör jag klara mig.

Att en strömbrytare som är 36 år brinner är inte heller det orimligt. Särskilt inte när jag brassar på med runt 10 kW varje natt.

Det verkar dessutom som att jag blivit av med problemet med säkringarna som löser ut vid tillslag när jag spred ut lasterna från mina datorer, skrivare och skärmar i tiden. Så det var troligen strömrusning som gav de problemen. Många nätagg på samma säkring rekommenderas helt enkelt inte om man inte kan fördröja en del av dem. Problemet med att säkringen löste ut när jag fick jordfel det försvann när jag spred lasten på två säkringar. Inga höga laster i sig på säkringarna, men med många switchade nätagg på samma säkring så verkar en del fenomen inträffa. Här var det troligen strömrusning vid frånslag av flera apparater samtidigt som ställde till det.

Jag är ingen normal/typiskt användare, så felen blir därefter.

Mikael_L
Och JAG kan ju erkänna att jag aldrig har rotat i anläggningar som är saltvattenskustnära.
Så just där brister ju min erfarenhet.
Men jag vet såpass mycket att regnvatten och smältvatten från snö har ganska dålig konduktivitet och orsakar inte alltid några problem även när det hamnat på fel ställe.

Men tillsätt den minsta gnutta salt av något slag, ja då jäk....

Jag har testat konstruktion av en konduktivitetsmätare i ett projekt då jag jobbade med fysikalisk provning, så en del om ledningsförmåga i saltlösningar har jag koll på.

Jag har bott på västkusten i över 30 år, och i villa i över 20 år. Det är dock bara de sista åren jag har haft problem med jordfel ute. Visserligen har jag haft enstaka jordfel tidigare, men inte som de två senaste åren. Men nu i retrospekt så inser jag att det problemet är de dubbelisoleradee uttagen av dessa typer som ställer till det...

En dubbelisolerad kontakt med två stift hålls i en hand mot en beige väggbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelisolerad kontaktplugg, svart, mot ljus vägg. Liknar de som används för LED-slangar och adventsbelysning, kopplad till jordfelsproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vänstra kontakten finns även som sladdställ med gummikabel till LED-slangar och andra adventsbelysningar.

pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar dessutom som att jag blivit av med problemet med säkringarna som löser ut vid tillslag när jag spred ut lasterna från mina datorer, skrivare och skärmar i tiden. Så det var troligen strömrusning som gav de problemen. Många nätagg på samma säkring rekommenderas helt enkelt inte om man inte kan fördröja en del av dem. Problemet med att säkringen löste ut när jag fick jordfel det försvann när jag spred lasten på två säkringar. Inga höga laster i sig på säkringarna, men med många switchade nätagg på samma säkring så verkar en del fenomen inträffa. Här var det troligen strömrusning vid frånslag av flera apparater samtidigt som ställde till det.
Hej pacman42

När vi för mer än 20 år sedan byggde en datavåning med 8 klassrum för bl.a. datautbildning, så uppstod bekymmer i ett klassrum med 16 elevplatser försedda med datorer, bildskärmar etc. när man försökte strömförsörja detta klassrum med bara en jordfelsbrytare.

Startade man datorplatserna en och en med en brytare vid datorplatsen (bestående av dator, bildskärm och tillbehör) då bröt klassrummets jordfelsbrytare när man kommit upp till 4–6 samtidigt inkopplade datorplatser.

Den akuta lösningen blev en jordfelsbrytare per datorplats.

Det finns EMC-filter i dagens switchade nätdelar, som i de flesta fall har kondensatorer kopplade från fas till jord. I detta klassrum fanns rimligen mer än 50 EMC-filter fördelade på tre faser.

När t.ex. en (eller flera) elapparater slås till, då skapas en transient inkopplingsström (fas-nolla) men som samtidigt, via dessa kondensatorer, (fas-jord) skapar en transient ström mot jord som jordfelsbrytaren reagerar på.

Hur vi modifierade datavåningen framgår i kapitlet; “ZONE - CONCEPT low voltage design-Part II” i dokumentet; “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics” https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:999206&dswid=6962

Efter modifieringen så kunde utrustningen i klassrummet strömförsörjas med en trefasig jordfelsbrytare..

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och JAG kan ju erkänna att jag aldrig har rotat i anläggningar som är saltvattenskustnära.
Så just där brister ju min erfarenhet.
Men jag vet såpass mycket att regnvatten och smältvatten från snö har ganska dålig konduktivitet och orsakar inte alltid några problem även när det hamnat på fel ställe.

Men tillsätt den minsta gnutta salt av något slag, ja då jäk....

Jag har testat konstruktion av en konduktivitetsmätare i ett projekt då jag jobbade med fysikalisk provning, så en del om ledningsförmåga i saltlösningar har jag koll på.
Ur GP 2007 efter stormen Per:

”30000 hushåll utan ström

Där handlar det inte om nedfallna träd utan om saltbeläggning på ställverk och isolatorer som innebär överslag och därmed strömlösa kunder:

- Vi har under dagen haft bekymmer på ställverk bland annat på Tjörn och i Kungsbacka. Vi måste spola ledningssystem och ställverk rena, säger Mikael Lindberg vid Fortum.

Fortum har under måndagen prövat en ny metod nämligen att "vattenbomba" saltbelagda ställverk från luften med helikopter vid Hanhals i Kungsbacka med stor framgång.”

Jag vet att jag fått berättat om spolanläggningar på ställverk på Tjörn, men hittar inget vederhäftigt skrivet.

I vanliga fall så brukar det dock lösa sig med regn. Men det fick man inte här på vintern.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Jag experimenterar nu med en tjockare plastpåse runt stickproppen. Jag gjorde två hål för pinnarna (de är ju ojordade de som jag har problem med). Jag viker sedan påsen runt uttaget och fäster den runt kabeln med ett påslås. Så fortfarande möjlighet för fukten att rinna av, men mindre påslag från vinden.

Hur nära havet bor du egentligen? Bor själv ca 500-600 m (fågelvägen) från havet och har gjort detta nu i snart 28 år och har aldrig haft några problem med utlösta säkringar eller jordfelsbrytare. Ändå har jag haft mycket ljus ute i trädgården, både under vintern och vår/höst men det har bara tuffat på.

R roli skrev:
Hur nära havet bor du egentligen? Bor själv ca 500-600 m (fågelvägen) från havet och har gjort detta nu i snart 28 år och har aldrig haft några problem med utlösta säkringar eller jordfelsbrytare. Ändå har jag haft mycket ljus ute i trädgården, både under vintern och vår/höst men det har bara tuffat på.
Jag har lite närmare, men det blir lite av ett stopp för vinden precis där jag bor. Minsta lilla det blåser så har jag saltfrostade rutor. Mina närmaste grannar har likadant. Grannar en liten bit bort har inte alls samma saltpåslag. Men jag märker ju också det att problemet är störst där vinden kan "falla ned" över några träd och en bergknalle, dvs trycket i vinden minskar och det virvlar mycket (precis där jag har bilparkeringen 😥). Där tomten är plan klarar sig uttagen mycket bättre. Jag har ett uttag på en lampstolpe mitt ute på gräsmattan och där har jag inga problem.

Jag tror nu att jag identifierat det sista problemet i alla fall. Jag har inte haft några problem sista dryga veckan. Men det kan ju bero på att det är minusgrader och nästintill vindstilla också...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nu har jag (förhoppningsvis) hittat det sista jordfelet. Jag vann ju en robotklippare här på ByggaHus och när jag nu plockade bort den gamla så hade en mus (?) gnagt på 230V-kabeln på anslutningssladden så att kopparen på nollan kommit fram (jag mätte upp att det var den tråden som var nollan direkt jag såg det). Så här hade jag ytterligare ett jordfel mellan nolla och jord. Detta var dessutom på den klart längsta kabeln i hela huset (lätt 40 meter) och nu misstänker jag att jag hittat den sista orsaken till de konstiga jordfelen i huset.

För att summera ihop alla saker som jag hittat och vad som har hänt på dryg 18 månader:
1) jag hade jordfel på nollan till adventsbelysningen, men då adventsbelysningen gick på timer via ett smart uttag (ZigBee) så inträffade det bara ibland och bara när det var "fel" last på faserna i huset, dvs när något tungt gick igång på en fas och det var tvunget att vara på samma fas som detta uttag. Uttaget satt på samma grupp som min "datorhall". Nu i efterhand så har jag insett att orsaken till att både säkring och jordfelsbrytare löste samtidigt kan ha berott på detta. Det jordfelet satt runt 20 (?) meter från säkringen och det var en LED-lampa enbart, så jordfelet på nollan räckte inte för att lösa ut JFB av sig självt. Och eftersom det var 20 meter ut så blir det resistansen från 40 meter, dvs det är inte mycket ström i nollan som går där ens om man belastar fasen. Själva jordfelet berodde på salt i ett eluttag utomhus, ett uttag som låg torrt till, men det hade kondenserat slat fukt på det.
2) Jag har haft fler jordfel i eluttag utomhus. Flera av dessa har också varit till adventsbelysningar. Dessa har dock varit relativt lätta att hitta, jag har exempelvis numera en plastpåse runt USB-adaptern till min kamera i fågelmataren. Det var inte adaptern i sig som var problemet, men det håller borta fukten från uttaget då adaptern inte "tätade" uttaget.
3) jag hade ju i vintras överslag mellan faserna i huvudbrytaren i mätarskåpet. Det artade sig flera gånger som jordfel (troligen pga strömspikarna), senare som att en fas löste ut och slutligen så small två faser i ansiktet på mig med en kraftig smäll och ett rejält ljussken. Elnätsbolaget fick stänga av elen in och koppla runt brytaren, senare bytte jag brytaren själv, jag hade en outnyttjad likadan i skåpet redan (som var kvar sedan tidstarifferna innan jag bodde i huset).
4) Under vintern började jag få ensaka sporadiska jordfel igen, jag lyckades lista ut att det var på strömmatningen till min gäststuga, så jag kopplade bort den och orkade inte felsöka så mycket mer där. Felen var ju sporadiska och då jag inte behövde el i gäststugan under vintern och eftersom jag inte lyckades trigga jordfelen så lät jag det vara urkopplat så länge. Jag tänkte ändå flytta robotklipparen som var huvudmisstänkt. Jag letade längs kabeln så gott som det gick, men hittade inga problem, men då allting var fastfruset så kunde jag inte riktigt felsöka ordentligt då. NMen nu hittade jag alltså en skada in till koppartråden på nollan.

Vad har jag gjort under denna tid då?
1) jag har köpt 10 mA jordfelsbrytare till sladdarna för all adventsbelysning och annan utrustning som har strömmatning utomhus. De har aldrig löst ut, men jag hade hittat felen innan. En bra extra försäkring tänker jag.
2) jag bytte elcentral och sektionerade den så att olika typer av utrustningar sitter på olika sektioner. FLVP-pumpen fick en 300 mA JFB för sig själv. All annan värme sitter på en JFB. Billaddning, vattenpump, bastu och badtunna sitter på en egen JFB och sedan har jag huset på en JFB. Jag kommer senare att dela upp lite till så att i princip alla eluttag utomhus har en egen JFB också, men idag är de sammanblandade med inomhuselen. Det kräver att jag drar nya ledningar till eluttagen utomhus, men det är det värt när man haft så mycket problem som jag har haft.
3) jag har satt min "datorhall" på en helt egen grupp. På det viset så är det mycket lättare att identifiera problemen där. Dessutom så kör datorerna vidare när det blir jordfel någon annanstans.
4) jag har spritt ut startströmmarna i tid för två datorer, två skrivare, tre skärmar och lite annat smått och gott i kontoret. Jag har byggt ett grenuttag med fyra utgångar som fördröjer starten från det att strömmen ansluts, de fyra utgångarna aktiveras efter 2s, 4s, 6s, 8s. På detta sätt så slipper jag att alla startströmmarna samordnas i tid när elen kommer tillbaka. Jag har inte haft problem med att säkringen löser när strömmen kommer tillbaka sedan jag gjorde detta.
5) jag har dessutom inte längre en robotklippare med begränsningskabel, det gör att eventuella blixtnedslag på gården inte riskerar att lösa ut överspänningsskyddet som i sin tur ger jordfel. Jag misstänker att detta har hänt ett par gånger, JFB har nämligen löst ut ett par gånger när blixten slagit ned i närheten. En gång när blixten slog ned hade jag precis återställt JFB och då lyste hela elcentralen upp i blått...

Så, nu får vi se om jag klarar mig lite bättre framöver...

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller alla tummar jag har (men jag har bara 2) att du har hittat alla problem nu.
ja det har varit en lång resa det här.
Och jag har verkligen ibland undrat över hur man kan ha så många olika problem som du haft.
Men det är ju det som är det luriga med saker som bara händer ibland.

Jag har faktiskt plöjt några timmar arbete i ett hus om liknade ditt, dvs återkommande mystiska trippningar av JFB osv. Och så fort man var där och letade och kollade och mätte, så var ju naturligtvis allt normalt igen.
Vi hittade åtminstone en gravt skadad stolpbelysning i trädgården, som antagligen var boven rätt ofta när det regnade.

Men allt hittades inte, kunden tyckte sig till sist inte ha råd.
Hela elsystemet var dessutom under all kritik i kåken, lager på lager av hempul och dåliga yrkesmän hade gjort att det var enormt mycket som egentligen borde gjorts om, hade det varit min egen kåk hade jag rivit ut allt och börjat om.
Men det hade ju blivit 60-100 för denna kåken'. så det var det ju ett svalt intresse för.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag (förhoppningsvis) hittat det sista jordfelet. Jag vann ju en robotklippare här på ByggaHus och när jag nu plockade bort den gamla så hade en mus (?) gnagt på 230V-kabeln på anslutningssladden så att kopparen på nollan kommit fram (jag mätte upp att det var den tråden som var nollan direkt jag såg det). Så här hade jag ytterligare ett jordfel mellan nolla och jord. Detta var dessutom på den klart längsta kabeln i hela huset (lätt 40 meter) och nu misstänker jag att jag hittat den sista orsaken till de konstiga jordfelen i huset.

För att summera ihop alla saker som jag hittat och vad som har hänt på dryg 18 månader:
1) jag hade jordfel på nollan till adventsbelysningen, men då adventsbelysningen gick på timer via ett smart uttag (ZigBee) så inträffade det bara ibland och bara när det var "fel" last på faserna i huset, dvs när något tungt gick igång på en fas och det var tvunget att vara på samma fas som detta uttag. Uttaget satt på samma grupp som min "datorhall". Nu i efterhand så har jag insett att orsaken till att både säkring och jordfelsbrytare löste samtidigt kan ha berott på detta. Det jordfelet satt runt 20 (?) meter från säkringen och det var en LED-lampa enbart, så jordfelet på nollan räckte inte för att lösa ut JFB av sig självt. Och eftersom det var 20 meter ut så blir det resistansen från 40 meter, dvs det är inte mycket ström i nollan som går där ens om man belastar fasen. Själva jordfelet berodde på salt i ett eluttag utomhus, ett uttag som låg torrt till, men det hade kondenserat slat fukt på det.
2) Jag har haft fler jordfel i eluttag utomhus. Flera av dessa har också varit till adventsbelysningar. Dessa har dock varit relativt lätta att hitta, jag har exempelvis numera en plastpåse runt USB-adaptern till min kamera i fågelmataren. Det var inte adaptern i sig som var problemet, men det håller borta fukten från uttaget då adaptern inte "tätade" uttaget.
3) jag hade ju i vintras överslag mellan faserna i huvudbrytaren i mätarskåpet. Det artade sig flera gånger som jordfel (troligen pga strömspikarna), senare som att en fas löste ut och slutligen så small två faser i ansiktet på mig med en kraftig smäll och ett rejält ljussken. Elnätsbolaget fick stänga av elen in och koppla runt brytaren, senare bytte jag brytaren själv, jag hade en outnyttjad likadan i skåpet redan (som var kvar sedan tidstarifferna innan jag bodde i huset).
4) Under vintern började jag få ensaka sporadiska jordfel igen, jag lyckades lista ut att det var på strömmatningen till min gäststuga, så jag kopplade bort den och orkade inte felsöka så mycket mer där. Felen var ju sporadiska och då jag inte behövde el i gäststugan under vintern och eftersom jag inte lyckades trigga jordfelen så lät jag det vara urkopplat så länge. Jag tänkte ändå flytta robotklipparen som var huvudmisstänkt. Jag letade längs kabeln så gott som det gick, men hittade inga problem, men då allting var fastfruset så kunde jag inte riktigt felsöka ordentligt då. NMen nu hittade jag alltså en skada in till koppartråden på nollan.

Vad har jag gjort under denna tid då?
1) jag har köpt 10 mA jordfelsbrytare till sladdarna för all adventsbelysning och annan utrustning som har strömmatning utomhus. De har aldrig löst ut, men jag hade hittat felen innan. En bra extra försäkring tänker jag.
2) jag bytte elcentral och sektionerade den så att olika typer av utrustningar sitter på olika sektioner. FLVP-pumpen fick en 300 mA JFB för sig själv. All annan värme sitter på en JFB. Billaddning, vattenpump, bastu och badtunna sitter på en egen JFB och sedan har jag huset på en JFB. Jag kommer senare att dela upp lite till så att i princip alla eluttag utomhus har en egen JFB också, men idag är de sammanblandade med inomhuselen. Det kräver att jag drar nya ledningar till eluttagen utomhus, men det är det värt när man haft så mycket problem som jag har haft.
3) jag har satt min "datorhall" på en helt egen grupp. På det viset så är det mycket lättare att identifiera problemen där. Dessutom så kör datorerna vidare när det blir jordfel någon annanstans.
4) jag har spritt ut startströmmarna i tid för två datorer, två skrivare, tre skärmar och lite annat smått och gott i kontoret. Jag har byggt ett grenuttag med fyra utgångar som fördröjer starten från det att strömmen ansluts, de fyra utgångarna aktiveras efter 2s, 4s, 6s, 8s. På detta sätt så slipper jag att alla startströmmarna samordnas i tid när elen kommer tillbaka. Jag har inte haft problem med att säkringen löser när strömmen kommer tillbaka sedan jag gjorde detta.
5) jag har dessutom inte längre en robotklippare med begränsningskabel, det gör att eventuella blixtnedslag på gården inte riskerar att lösa ut överspänningsskyddet som i sin tur ger jordfel. Jag misstänker att detta har hänt ett par gånger, JFB har nämligen löst ut ett par gånger när blixten slagit ned i närheten. En gång när blixten slog ned hade jag precis återställt JFB och då lyste hela elcentralen upp i blått...

Så, nu får vi se om jag klarar mig lite bättre framöver...
I din situation skulle jag köpt en beggad eurotest från Tradera och kollat alla grupper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.