H hakan_o skrev:
Jag har hållit på med Styr & Regler hela mitt liv och har aldrig vad jag minns hittat något ställdon som gett upp p.g.a. synligt vatteninträngande. Undantaget har varit de ställdon som monterats "upp och ner" (totalt fel gjort mot tillverkarens anvisning) med ventilen ovanför sig. Börjar en sådan läcka rinner vattnet så klart nedåt och över tid tar det sig ju in i ställdonet.
Har även haft läckande fjärrvärmeventiler men det handlar fortfarande inte om att det står någon högtrycksstråle ut. Ett läckage sker ju inte plötsligt av att något brister inne i ventilen utan det är ju slitage och ålder som gör att läckaget kommer krypandes. Ett långsamt droppande som kan pågå i flera år. Sitter ställdonet uppåt skall det mycket till för att det skall komma in vatten i ställdonet. Ett läckage kan pågå långsamt under så många år att ställdon och ventil totalt ärgar ihop till en enhet och det inte går att få loss ställdonet från ventilen helt utan man måste såga sönder det för att få bort det och för att komma åt ventilen och kunna byta packbox i den.
Jag tror att de skyller på lekage. Efter de bytt ställdonet kanske de inte funktionsprovat att det fungerar som det ska. Ibland märks inte felet direkt. Så skyler de på materialfel. Det kan vara fel på reglerventilen också. Att den kärvar eller fastnar. Ibland är det lätt bara bestämma sig för att ställdonet är trasigt. Sen visar det sig att det inte va så. Då är det lättare att dra till med en lögn att även nya ställdonet var trasigt. I slutändan är sanningen alltid bäst för alla. Om man vill ha sina kunder kvar.

• Gilla
AndersJonathan och 1 till
  • Laddar…
T
Om det är problem med värmen så borde det vara den övre shunten som bråkar 😶

Fjärrvärmen används som tillskott innan Elpatronen går in

• Gilla
AndersJonathan
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Konsumentköplagen: Reklamera motorn upp till tre år. Bevisbördan ligger hos företaget de första två åren.
Konsumenttjänstlagen: Reklamera arbetet upp till tre år. Lite osäker på hur det ligger till med bevibördan där men bara läsa på.

Så: Reklamera. Skriftligt såklart.
Det som jag är nyfiken på är om man kan reklamera arbetet. Att man inte fått det man "beställt". Som en felsökning och åtgärd värt namnet.

• Gilla
AndersJonathan
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Det som jag är nyfiken på är om man kan reklamera arbetet. Att man inte fått det man "beställt". Som en felsökning och åtgärd värt namnet.
Klart du kan reklamera det. Bevisbördan ligger hos dem.

• Gilla
AndersJonathan och 2 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Reklamera kan men endast göra på saker som var bevisbart felaktiga vid leverans dvs inte saker "som går sönder".

Lawline: "
Reklamationsrätt
Reklamationsrätt finns stadgat i lag. I konsumentköplagen 23 § 3 st ges konsumenter som köper av näringsidkare en rätt att reklamera en vara inom tre år. Denna rättighet handlar inte om att man får lämna tillbaka eller kräva gratis reparation av en vara som gått sönder av normal användning. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten."
Varför skriver du så, det stämmer inte? Dels så borde reservdelen rimligtvis omfattas av garanti. En garanti är bara en omvänd presumtion vid en reklammation. I detta fall innebär det att det är säljaren som ska bevisa, om varan går sönder inom garantitiden, att en vara har gått sönder av onormalt användande/bruk.

Vid en reklamation utanför garantin är det istället köparen som ska bevisa att varan är trasig pga av en defekt som fanns vid försäljningen (sk tillverkningsfel). Att en vara som rimligtvis har års hållbarhetstid går sönder efter sju dagar borde vara tydligt bevis på tillverkningsfel, alternativt installationsfel för vilket isf installatören är ansvarig för. Enkelt.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Skulle ta kontakt med tillvekraren av den felande komponenten (ej installatören) och begära ett utlåtande om ifall delen kan haverera på grund av vattenpåslag. Begär även att få ip klassning på komponenten. Påtalar tillverkaren att komponenten ska tåla vattenpåslaget så får de bli ett ärende mellan ivt och tillverkaren. Vad jag förstår just nu så står kund och installatör ord mot ord om vad en tillverkares komponent ska tåla och inte tåla. Dra in tillverkaren, eller grossisten som sålt den så att ni får med en lite mer saklig part i ärendet.

• Gilla
AndersJonathan och 1 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Skulle ta kontakt med tillvekraren av den felande komponenten (ej installatören) och begära ett utlåtande om ifall delen kan haverera på grund av vattenpåslag. Begär även att få ip klassning på komponenten. Påtalar tillverkaren att komponenten ska tåla vattenpåslaget så får de bli ett ärende mellan ivt och tillverkaren. Vad jag förstår just nu så står kund och installatör ord mot ord om vad en tillverkares komponent ska tåla och inte tåla. Dra in tillverkaren, eller grossisten som sålt den så att ni får med en lite mer saklig part i ärendet.
Tack Gustaf för din input. Leverantören har ju haft direkt kontakt med tillverkaren och det är de som sålt varan till mig även om det är i ett steg efter. Men det är en bra ide. Jag får kolla upp vad tillveekaren heter och kontakta de. Tack

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
AndersJonathan AndersJonathan skrev:
Tack Gustaf för din input. Leverantören har ju haft direkt kontakt med tillverkaren och det är de som sålt varan till mig även om det är i ett steg efter. Men det är en bra ide. Jag får kolla upp vad tillveekaren heter och kontakta de. Tack
Det blir intressant att följa detta fall. Och se hur det slutar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.