Hej på er, har ovanstående problem på min greenline c9 från 2012. Har rengjort filter testat att lufta samt ökat hastigheten på cirkulationspumpen. Jag är nu osäker i vilken ordning luftning ska ske, det finns ju luftningsnipplar på lite olika ställen (se bild), vilken av dom börjar jag med? Vad är nästa steg att kolla? Diffen på värme ut/in syns på den andra bilden.

• IMG_20260419_091552.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260418_204808.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
med den temperaturskillnaden så verka genomströmningen i värmeväxlaren vara dålig, så det blir att titta på om du verkligen har någon cirkulation - även om cirkpumparna står på max så är det ingen garanti på att du har flöde.

Kanske sediment/magnetit i rör/slang som stryper, igensatta värmeväxlare (och kan behöva tvättas ur med syrarengöring) etc. dvs. när de enkla delarna är gjorda så är det dags för de mer jobbiga...

X xxargs skrev:
med den temperaturskillnaden så verka genomströmningen i värmeväxlaren vara dålig, så det blir att titta på om du verkligen har någon cirkulation - även om cirkpumparna står på max så är det ingen garanti på att du har flöde.

Kanske sediment/magnetit i rör/slang som stryper, igensatta värmeväxlare (och kan behöva tvättas ur med syrarengöring) etc. dvs. när de enkla delarna är gjorda så är det dags för de mer jobbiga...
Misstänkte det, bara bita i det sura äpplet, tur ändå att det hände nu och inte i januari 🙂

Nu har jag rensat både slangar och vv, det var en hel del magnetit, men det blev tyvärr samma resultat. Plockade bort cirkulationspumpen och den var full den med. Finns det något sätt att tvångsköra den (testa att den fungerar)? Jag är tveksam att den fungerar. En ny pump var ju inte gratis såg jag.

Uppdatering, jag upptäckte att jag hade en likadan cirkpump på den extra varmvattenberedaren, provade att byta men fick samma resultat. När jag mäter vid stiften till pumpen verkar jag inte få någon spänning dit. Det lutar väl mot att det är något kontollerkort som är trasigt, eller har ni någon annan ide?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.