27 177 läst ·
52 svar
27k läst
52 svar
Auktoriserad IVT misslyckad service vill ha betalt
Du måste markera vilken. Jag ser 3 st på bilden.AndersJonathan skrev:
Teknikern förbikopplade shuntmotorn och sa att det kan vara så tillfälligt. Då sa han att det flödar varmvatten från fjärrvärmen hela tiden.
Han visste inte om Kungsbacka kommun där jag bor men att vissa kommuner debiterar för varmvatten som de släpper ut. Och andra kommuner debiterar endast för det som används och det som inte används skjuts tillbaka.
Så vår räkning för varmvatten gick första månaden från ca 300kr/mån till 1100kr/mån.
Det har varit svindyrt tills det blev lite varmare nu under sommaren.
Jag ser ingen ventil som sitter på motorn. Den är kopplad till ett rör som det syns på bilden.
Ser ut att vara den som är längst till höger. Kabel saknas till den(slängd undertill kan man skymta) om det är den så kan jag till 100% påstå att den ventilen har tyvärr knäckt många ställdon då det är en tvåvägsventil och brukar sitta på primärsida fjvärme. Läckage spindel= säker död för ställdon. Och detta bör man prova av vid byte av ställdon för att säkerställa att det är inte läcker.S Styrtekniker skrev:
Att skicka en påminnelse på en bestridd faktura strider mot god inkassosed och medför att de blir skadeståndsskyldiga.AndersJonathan skrev:
Idag ringde de och uppmanade mig att betala.
Han försökte med att shuntventilen hade läckt och det var därför den förstört shuntmotorn.
Då frågade jag varför såg inte teknikern att ventilen var trasig när han kopplade in den?
Så svarar han att den inte var trasig när han kopplade in den.
Jag får det bara till att antingen var han inte tillräcklig kompetent för att identifiera att fler delar behövde bytas, vilket gör att arbetet inte utfördes fackmannamässigt eller så var det teknikern själv som förstörde ventilen under installationen.
Han sa att han kommer att skicka vidare fakturan om jag inte betalar. Varsågod sa jag.
Så jobbigt med oseriösa företag.
Om ni inte kommer överens är deras enda väg att gå till domstol och sett till summan blir det ett förenklat tvistemål där alla står för sina respektive juridiska kostnader oavsett utgång.
Tyvärr skall man inte ha IVT så att man slipper vända sig till varken IVT eller IVT Center. Att vända sig till IVT går ändå inte då dom sitter innanför sin borg och gör sig oåtkomliga och bara hänvisar till sina samarbetspartners.AndersJonathan skrev:
Är väl inte omöjligt att en fristående firma som jobbar med mer än bara ett fabrikat löser detta. En duktig kompetent rörläggare löser det säkert också.
Inte långt från Kungsbacka finns t.ex. Västsvenska Kyl. Där finns kompetensen.
Reklamera kan men endast göra på saker som var bevisbart felaktiga vid leverans dvs inte saker "som går sönder".X Xanthopteryx skrev:
Lawline: "
Reklamationsrätt
Reklamationsrätt finns stadgat i lag. I konsumentköplagen 23 § 3 st ges konsumenter som köper av näringsidkare en rätt att reklamera en vara inom tre år. Denna rättighet handlar inte om att man får lämna tillbaka eller kräva gratis reparation av en vara som gått sönder av normal användning. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten."
Som kund kan man så klart reklamera en vara som bara höll i sju dagar. Man har som kund rätt att förvänta sig att en produkt av det här slaget och i den här prisklassen skall hålla mer än i sju dagar.J jonte0 skrev:Reklamera kan men endast göra på saker som var bevisbart felaktiga vid leverans dvs inte saker "som går sönder".
Lawline: "
Reklamationsrätt
Reklamationsrätt finns stadgat i lag. I konsumentköplagen 23 § 3 st ges konsumenter som köper av näringsidkare en rätt att reklamera en vara inom tre år. Denna rättighet handlar inte om att man får lämna tillbaka eller kräva gratis reparation av en vara som gått sönder av normal användning. Reklamationsrätten handlar endast om att man som konsument får lämna tillbaka eller kräva reparation av en vara eller produkt som redan var trasig/defekt vid köpet. Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten."
Här kanske den uppskattade livslängden mer bör ligga runt tio år.
Om det är den vita shuntmotorn på bilden tidigare i tråden sitter den ju dessutom med shuntmotorn monterad ovanför ventilen som påstås läcka vatten. Vatten rinner sällan uppåt utan i det här fallet nedåt. Det är väldigt svårt för en läckande packning i själva ventilen att göra så att vattnet tar sig in i en väl kapslad motor som sitter monterad ovanför, mest sannolikt är det ju bara ett långsamt droppande det handlar om i så fall. Man får nog utgå ifrån att det varit fel på denna shuntmotor från början om det inte är helt uppenbart att vatten kunnat ta sig in i motorn men det bör det finnas spår av i så fall om man kontrollerar lite närmare.
Ventilen är lömsk.. vid opåverkat läge kan den tyvärr se tät ut, däremot vid påverkat läge blir det rätt nasty förlopp. Kom ihåg primärsida fjärrvärme(10bar). Krävs inte många av/på cyklar för att de ska krokna av fukt. Misstänker att den gamla ställdonen har du inte kvar eller hur ligger det till TS?H hakan_o skrev:Som kund kan man så klart reklamera en vara som bara höll i sju dagar. Man har som kund rätt att förvänta sig att en produkt av det här slaget och i den här prisklassen skall hålla mer än i sju dagar.
Här kanske den uppskattade livslängden mer bör ligga runt tio år.
Om det är den vita shuntmotorn på bilden tidigare i tråden sitter den ju dessutom med shuntmotorn monterad ovanför ventilen som påstås läcka vatten. Vatten rinner sällan uppåt utan i det här fallet nedåt. Det är väldigt svårt för en läckande packning i själva ventilen att göra så att vattnet tar sig in i en väl kapslad motor som sitter monterad ovanför, mest sannolikt är det ju bara ett långsamt droppande det handlar om i så fall. Man får nog utgå ifrån att det varit fel på denna shuntmotor från början om det inte är helt uppenbart att vatten kunnat ta sig in i motorn men det bör det finnas spår av i så fall om man kontrollerar lite närmare.
Har fruktansvärt dålig erfarenhet av IVT. De använder serviceombud som är allt annat än professionella. Hade ett serviceombud ute för ett garantiärende som de misslyckades med att åtgärda och fick sedan en faktura. IVT centralt bekräftade att det var ett fel som täcktes av garantin men serviceombudet hade de ingen pli på. Jag vägrade givetvis att betala serviceombudets faktura för jobbet som inte ens åtgärdade problemet men då svarade de genom att avboka alla arbetsordrar som IVT centralt la ut för att åtgärda felet inom garantin. Fastnade i detta moment 22 i 1,5 år. Under tiden stod min VP och läckte.
Köp aldrig någonsin något från IVT igen är min starka inrådan!
Köp aldrig någonsin något från IVT igen är min starka inrådan!
Vill bara flika in att jag var nöjd med IVT-servicen jag fick via Everöds Elbyrå.
Hade en IVT- LVVP från 2007 i mitt gamla hus där jag bodde från 2012 till 2021.
EN gång hade jag service ute.
Kunnig personal som hittade felet pga erfarenhet och försökte inte blåsa en på onödiga grejer.
Fullt förtroende för dem !
För att få tag i folk som kan den Panasonic pump LVVP jag har i huset jag bor idag var mot värre....
Hade en IVT- LVVP från 2007 i mitt gamla hus där jag bodde från 2012 till 2021.
EN gång hade jag service ute.
Kunnig personal som hittade felet pga erfarenhet och försökte inte blåsa en på onödiga grejer.
Fullt förtroende för dem !
För att få tag i folk som kan den Panasonic pump LVVP jag har i huset jag bor idag var mot värre....
Eller åtminstone upplyst kunden om detta och låtit kunden bestämma om de skulle byta även detta.E Emanuel01 skrev:
Jag har hållit på med Styr & Regler hela mitt liv och har aldrig vad jag minns hittat något ställdon som gett upp p.g.a. synligt vatteninträngande. Undantaget har varit de ställdon som monterats "upp och ner" (totalt fel gjort mot tillverkarens anvisning) med ventilen ovanför sig. Börjar en sådan läcka rinner vattnet så klart nedåt och över tid tar det sig ju in i ställdonet.HFO1234YF skrev:
Ventilen är lömsk.. vid opåverkat läge kan den tyvärr se tät ut, däremot vid påverkat läge blir det rätt nasty förlopp. Kom ihåg primärsida fjärrvärme(10bar). Krävs inte många av/på cyklar för att de ska krokna av fukt. Misstänker att den gamla ställdonen har du inte kvar eller hur ligger det till TS?
Har även haft läckande fjärrvärmeventiler men det handlar fortfarande inte om att det står någon högtrycksstråle ut. Ett läckage sker ju inte plötsligt av att något brister inne i ventilen utan det är ju slitage och ålder som gör att läckaget kommer krypandes. Ett långsamt droppande som kan pågå i flera år. Sitter ställdonet uppåt skall det mycket till för att det skall komma in vatten i ställdonet. Ett läckage kan pågå långsamt under så många år att ställdon och ventil totalt ärgar ihop till en enhet och det inte går att få loss ställdonet från ventilen helt utan man måste såga sönder det för att få bort det och för att komma åt ventilen och kunna byta packbox i den.