Hej,
Vi hade problem med vår golvvärme IVT 633 och ringde IVT center i XXXXXXX. De skickade en service-tekniker som identifierade problemet. Han konstaterade att shuntmotorn som reglerar fjärrvärme till golvvärmet inte fungerade rätt och skulle bytas ut.

Fakturerade för besöket. Inga problem. Betalade och var tacksam för hjälpen.

Delen beställdes och de kom och installerade den. Superglada som vi var hemma efter att frusit ett tag hade vi det varmt och gott hemma……. i 7 dagar. Sedan blev det kallt igen.

Jag ringde IVT som sa att nya shuntmotorn också är sönder och de behöver byta till en ny IGEN.

Då frågade jag om hur det kan hålla bara 7 dagar. Deras svar var: Det är väldigt vanligt att det kan läcka vatten och skada shuntmotorn och att det inte täcks av garantin.

Men finns det ingen garanti på ert arbete? Nej inte i detta tillfället.

Men vad ska vi göra nu?

Får byta till en ny var deras lösning. Så först närmare 2000kr för första besöket för att ta reda på felet. Sedan ca 6 000kr för en ”NY” shuntmotor plus installation som var i onödan. Sen 6000kr igen för en ny omgång iGEN? Och om jag hade otur kunde detta ske flera gånger till?

För mig var detta inte acceptabelt att göra ett halvdant jobb som håller 7 dagar. De ska ju vara proffs.

När jag frågade ytterligare om hur det kan läcka så var deras svar att packningen kan ha släppt.

Men borde de som är proffs inte tänka på det under bytet?

Jag anlitade de för att fixa en trasig shuntmotor och nu hade de lämnat kvar en ny trasig shuntmotor och vill ha betalt för det.

Vad hade ni gjort?

• Gilla
  • Wow
Franken. och 5 till
  • Laddar…
Jag hade bestridit. De har ju gjort ett dåligt jobb.
Brukar ju vara minst 3 månaders garanti på reservdelar.
Om det är ett vanligt fel att ventilen läcker så borde de ju byta ventil och motor!

• Gilla
Mazdarune och 14 till
  • Laddar…
Antar att du har betalt för det andra besöket?

Tycker du ska ta detta en vända till med IVT och bestrida den andra fakturan. De ska utföra ett arbete fackmannamässigt (enl. konsumenttjänstlagen). Det ska i min värld inkludera kontroll av bef. packningar etc så att ytterligare fel inte kan uppstå.

Kommer du ingen vart så kan du driva detta till Allmänna reklamationsnämnden.
.

• Gilla
Mazdarune och 10 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Antar att du har betalt för det andra besöket?

Tycker du ska ta detta en vända till med IVT och bestrida den andra fakturan. De ska utföra ett arbete fackmannamässigt (enl. konsumenttjänstlagen). Det ska i min värld inkludera kontroll av bef. packningar etc så att ytterligare fel inte kan uppstå.

Kommer du ingen vart så kan du driva detta till Allmänna reklamationsnämnden.
.
Jag har bestridit fakturan för länge sedan. Men de har skickat ny påminnelse nu igen efter flera månader. Tack för era tankar!

• Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Vet inte hur denna shunt ser ut men risken är väl att motorn går sönder igen direkt när det blir kallt ute och den aktiveras igen.

Foto på den är bra.

Ser nu att jag har mailat de senast i februari utan att få återkoppling. De bara mailade mig ny påminnelse idag.

Se min senaste kommunikation till de nedan:

”Jag anser att det är skäligt att ni kommer och fixar felet som jag anlitade er för. Att ni löste felet i 7 dagar är inget som någon hade accepterat.

Vet ej om motorn fungerar eller är helt död.

Vill självklart betala för er hjälp men vill också att er hjälp ska ha åtgärdat det ni fakturerar för.

Låter det ologisk?

Kom gärna med återkoppling om huruvida vi går vidare. ”

Redigerat:
  • Gilla
Ulf Erik och 7 till
  • Laddar…
Du köper en tjänst, den ska som sagt utföras fackmannamässigt. Företagets personal ska ha rätt kompetens och utbildning. De (IVT:s personal) ska tillhanda rätt material och avråda dig om något är fel etc.

Tycker du ska undvika ordet "hjälp" , tryck på att du har beställt en tjänst, som de ska utföra enl. gällande lag.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumenttjanstlagen/

• Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
F
Och bara fortsätt bestrid fakturorna de skickar. Kommer det inkassokrav fortsätter du bestrida. Hör kronofogden av sig så säger du bara att ni har en tvist och sen får de dra det till tinget. Först då är det nog dags att vakna till men chansen att de vill dra sin vals där är nog rätt låg

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Om du har bestridit fakturan så är den tvistig, låt dom fortsätta skicka påminnelser om de tycker det är roligt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
AndersJonathan AndersJonathan skrev:
Jag ringde IVT som sa att nya shuntmotorn också är sönder och de behöver byta till en ny IGEN.
Låter som att det kan vara någon yttre omständighet som gör att motorn går sönder. T.ex. kärvande shuntventil. Här finns ju all anledning att fundera på varför shuntmotorn gick sönder igen och inte bara byta den ytterligare en gång. Därmed inte sagt att det är okej att shuntmotorn har förmågan att köra sönder sig själv.

Men det är ju som med bilverkstäder - risk för att man får betala dyrt för en lat/inkompetent tekniker som byter delar lite på måfå utan en ordentlig diagnos.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
synd att du inte googla om ivt först många trådar om dom här på forumet

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Idag ringde de och uppmanade mig att betala.

Han försökte med att shuntventilen hade läckt och det var därför den förstört shuntmotorn.

Då frågade jag varför såg inte teknikern att ventilen var trasig när han kopplade in den?

Så svarar han att den inte var trasig när han kopplade in den.

Jag får det bara till att antingen var han inte tillräcklig kompetent för att identifiera att fler delar behövde bytas, vilket gör att arbetet inte utfördes fackmannamässigt eller så var det teknikern själv som förstörde ventilen under installationen.

Han sa att han kommer att skicka vidare fakturan om jag inte betalar. Varsågod sa jag.

Så jobbigt med oseriösa företag.

• Gilla
Franken. och 17 till
  • Laddar…
C
AndersJonathan AndersJonathan skrev:
Han försökte med att shuntventilen hade läckt och det var därför den förstört shuntmotorn.
Är det konstaterat eller sitter han bara och gissar?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hade en liknande upplevelse för några år sedan, ivt var inte ett alternativ när jag byte pump året efter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.