D
Låter oseriöst av företaget, det har så mycket att förlora och lite att vinna på detta.

Hoppas vi framöver får veta vilka de är så att de får skämmas.

• Gilla
Franken. och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som att det kan vara någon yttre omständighet som gör att motorn går sönder. T.ex. kärvande shuntventil. Här finns ju all anledning att fundera på varför shuntmotorn gick sönder igen och inte bara byta den ytterligare en gång. Därmed inte sagt att det är okej att shuntmotorn har förmågan att köra sönder sig själv.

Men det är ju som med bilverkstäder - risk för att man får betala dyrt för en lat/inkompetent tekniker som byter delar lite på måfå utan en ordentlig diagnos.
Normalt sett stoppar ventilställdon på moment, iaf från de större tillverkarna.
Framgår ej om det är en sätesventil, reglerkula etc dock.

• Gilla
AndersJonathan
  • Laddar…
Är det konstaterat vad som är trasigt denna gången och vad som orsakat det, eller är det fortfarande trasigt och anledningen är egentligen okänd ?

• Gilla
MrAnte
  • Laddar…
Jag bytte shuntmotor själv på min IVT490, det kostade en dryg tusenlapp och tog mindre än 30 minuter. Priset för bytet av motor är oskäligt!

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
AndersJonathan AndersJonathan skrev:
Idag ringde de och uppmanade mig att betala.

Han försökte med att shuntventilen hade läckt och det var därför den förstört shuntmotorn.

Då frågade jag varför såg inte teknikern att ventilen var trasig när han kopplade in den?

Så svarar han att den inte var trasig när han kopplade in den.

Jag får det bara till att antingen var han inte tillräcklig kompetent för att identifiera att fler delar behövde bytas, vilket gör att arbetet inte utfördes fackmannamässigt eller så var det teknikern själv som förstörde ventilen under installationen.

Han sa att han kommer att skicka vidare fakturan om jag inte betalar. Varsågod sa jag.

Så jobbigt med oseriösa företag.
Finns den gamla shuntventilen kvar? Man brukar se att det runnit vatten i form av att det ärgat på mässingen under själva axeln. Detta är inget som händer på en vecka

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Jag hade bestridit. De har ju gjort ett dåligt jobb.
Brukar ju vara minst 3 månaders garanti på reservdelar.
Om det är ett vanligt fel att ventilen läcker så borde de ju byta ventil och motor
Hej,
Vi hade problem med vår golvvärme IVT 633 och ringde IVT center i XXXXXXX. De skickade en service-tekniker som identifierade problemet. Han konstaterade att shuntmotorn som reglerar fjärrvärme till golvvärmet inte fungerade rätt och skulle bytas ut.

Fakturerade för besöket. Inga problem. Betalade och var tacksam för hjälpen.

Delen beställdes och de kom och installerade den. Superglada som vi var hemma efter att frusit ett tag hade vi det varmt och gott hemma……. i 7 dagar. Sedan blev det kallt igen.

Jag ringde IVT som sa att nya shuntmotorn också är sönder och de behöver byta till en ny IGEN.

Då frågade jag om hur det kan hålla bara 7 dagar. Deras svar var: Det är väldigt vanligt att det kan läcka vatten och skada shuntmotorn och att det inte täcks av garantin.

Men finns det ingen garanti på ert arbete? Nej inte i detta tillfället.

Men vad ska vi göra nu?

Får byta till en ny var deras lösning. Så först närmare 2000kr för första besöket för att ta reda på felet. Sedan ca 6 000kr för en ”NY” shuntmotor plus installation som var i onödan. Sen 6000kr igen för en ny omgång iGEN? Och om jag hade otur kunde detta ske flera gånger till?

För mig var detta inte acceptabelt att göra ett halvdant jobb som håller 7 dagar. De ska ju vara proffs.

När jag frågade ytterligare om hur det kan läcka så var deras svar att packningen kan ha släppt.

Men borde de som är proffs inte tänka på det under bytet?

Jag anlitade de för att fixa en trasig shuntmotor och nu hade de lämnat kvar en ny trasig shuntmotor och vill ha betalt för det.

Vad hade ni gjort?
Kan du ta foto på shuntmotorn?

C cpalm skrev:
Är det konstaterat eller sitter han bara och gissar?
Det var en
P P-son83 skrev:
Är det konstaterat vad som är trasigt denna gången och vad som orsakat det, eller är det fortfarande trasigt och anledningen är egentligen okänd ?
De skickade samma tekniker 10 dagar efter servicen som konstaterade att det varit lekage som skadat motorn.

Hej,
Vi hade problem med vår golvvärme IVT 633 och ringde IVT center i XXXXXXX. De skickade en service-tekniker som identifierade problemet. Han konstaterade att shuntmotorn som reglerar fjärrvärme till golvvärmet inte fungerade rätt och skulle bytas ut.

Delen beställdes och de kom och installerade den. Superglada som vi var hemma efter att frusit ett tag hade vi det varmt och gott hemma……. i 7 dagar. Sedan blev det kallt igen.

Jag ringde IVT som sa att nya shuntmotorn också är sönder och de behöver byta till en ny IGEN.

Då frågade jag om hur det kan hålla bara 7 dagar. Deras svar var: Det är väldigt vanligt att det kan läcka vatten och skada shuntmotorn och att det inte täcks av garantin.

Men vad ska vi göra nu?

Får byta till en ny var deras lösning. Så först närmare 2000kr för första besöket för att ta reda på felet. Sedan ca 6 000kr för en ”NY” shuntmotor plus installation som var i onödan. Sen 6000kr igen för en ny omgång iGEN? Och om jag hade otur kunde detta ske flera gånger till?

För mig var detta inte acceptabelt att göra ett halvdant jobb som håller 7 dagar. De ska ju vara proffs.

När jag frågade ytterligare om hur det kan läcka så var deras svar att packningen kan ha släppt.

Jag anlitade de för att fixa en trasig shuntmotor och nu hade de lämnat kvar en ny trasig shuntmotor och vill ha betalt för det.

Vad hade ni gjort?
Bor du nära Flen kan jag kolla gratis. Har semester nu.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Kan du ta foto på shuntmotorn?
Teknikern förbikopplade shuntmotorn och sa att det kan vara så tillfälligt. Då sa han att det flödar varmvatten från fjärrvärmen hela tiden.

Han visste inte om Kungsbacka kommun där jag bor men att vissa kommuner debiterar för varmvatten som de släpper ut. Och andra kommuner debiterar endast för det som används och det som inte används skjuts tillbaka.

Så vår räkning för varmvatten gick första månaden från ca 300kr/mån till 1100kr/mån.

Det har varit svindyrt tills det blev lite varmare nu under sommaren.

Jag ser ingen ventil som sitter på motorn. Den är kopplad till ett rör som det syns på bilden.

• Rörig installation under diskbänk med rör, kablar, och VVS-komponenter. Verkar vara värmesystem eller vattenhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknikern förbikopplade shuntmotorn och sa att det kan vara så tillfälligt. Då sa han att det flödar varmvatten från fjärrvärmen hela tiden.

Han visste inte om Kungsbacka kommun där jag bor men att vissa kommuner debiterar för varmvatten som de släpper ut. Och andra kommuner debiterar endast för det som används och det som inte används skjuts tillbaka.

Så vår räkning för varmvatten gick första månaden från ca 300kr/mån till 1100kr/mån.

Det har varit svindyrt tills det blev lite varmare nu under sommaren.

Jag ser ingen ventil som sitter på motorn. Den är kopplad till ett rör som det syns på bilden.
Jag tror att de menar packningen i shuntmotorn när han säger shuntventil. Kan det stämma?

Är dålig på sånt men förstår när nån försöker blåsa en.

Samma företag anlitade jag för att tömma den svarta plastbehålllaren då det rann ut vatten i rummet.

Efter de hade varit här och fakturera närmare 2000kr för rengöring så rann det vatten igen 2 dagar senare.

Jag fick ringa de och kräva att de ska komma tillbaka och göra om jobbet då det inte gjordes rätt. Vilket han inte kunde säga nej till.

Så som många av er skrivit. Är sååå trist med företag som inte har rätt kompetens.

Man litar ju på de när de ska vara ”auktoriserad IVT Center”

Vem ska man vända sig till om man har IVT än IVT center?

S Styrtekniker skrev:
Bor du nära Flen kan jag kolla gratis. Har semester nu.
Bor tyvärr inte nära Flen. Tack det var snällt av dig.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Han försökte med att shuntventilen hade läckt och det var därför den förstört shuntmotorn.

Då frågade jag varför såg inte teknikern att ventilen var trasig när han kopplade in den?

Jag får det bara till att antingen var han inte tillräcklig kompetent för att identifiera att fler delar behövde bytas, vilket gör att arbetet inte utfördes fackmannamässigt eller så var det teknikern själv som förstörde ventilen under installationen.

Han sa att han kommer att skicka vidare fakturan om jag inte betalar. Varsågod sa jag.

Att det kommit in vatten efter 3 månader är bara bluff. shuntmotorer är ofta bra kapslade. Det kommer inte in vatten så lätt. Jag gissar på de har kopplat fel och bränt motorn. Eller de kan ha monterat motor med fel spänning. Då brinner också motorn upp. Eller så kan de ha kopplat fel. Och att första utbytesmotorn är hel. För att dölja felkopplingen säger de att första motorn är trasig för att dölja felkopplingen. Fack killar kan alla knepen för att dölja misstag som kunden inte vill och ska inte betala. Så, mycket viktigt. Har du den trasiga första utbytes shuntmotorn? Har du inte fått den, så ska du ha den om du betalat för den. Jag gissar på att de inte kan ge dig den för att dom har "slängt den". Bevisen borta ...

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…

Är den bara bestriden rätt , så är allt lugnt. Var med om liknande, bestred , de skickade faktura via resurs istället,ringde de och förklarade , då la de mer caset ,

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X
Hej,

Men vad ska vi göra nu?

Vad hade ni gjort?
Konsumentköplagen: Reklamera motorn upp till tre år. Bevisbördan ligger hos företaget de första två åren.
Konsumenttjänstlagen: Reklamera arbetet upp till tre år. Lite osäker på hur det ligger till med bevibördan där men bara läsa på.

Så: Reklamera. Skriftligt såklart.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…

Att framföra hot är inte förenligt med god inkassosed. Menar inte att de har hotat men som tidigare konstaterats är fordran tvistig och då finns det regler att förhålla sig till. Läs på (det går snabbt) så kan du skapa din egen uppfattning.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.