9 239 läst ·
96 svar
9k läst
96 svar
Auktorisation regelefterlevnad EKP, TNx?
Som det är kopplat nu är det definitivt ett avsteg. Det är kopplat TN-S > TN-C.
du kan inte förutsätta i argumentationen att man kopplar om skenan. Förutsättningen är just den som GK100 beskrivit och den kopplingen som är gjord försvaras av auktoriserade. Det är det som diskuteras.
Att det sedan kan finnas möjligheter att koppla om det så det blir mindre dåligt är en separat diskussion. Inte heller i den finns utrymme för ekonomer om man ska lyssna på hur det låter angående min fiktiva stallmating. Varför skulle det då finnas för en större anläggning? Reglerna finns ju för att skydda oss. Antingen är de korrekta och ska då följas eller så är de fel och ska ändras.
du kan inte förutsätta i argumentationen att man kopplar om skenan. Förutsättningen är just den som GK100 beskrivit och den kopplingen som är gjord försvaras av auktoriserade. Det är det som diskuteras.
Att det sedan kan finnas möjligheter att koppla om det så det blir mindre dåligt är en separat diskussion. Inte heller i den finns utrymme för ekonomer om man ska lyssna på hur det låter angående min fiktiva stallmating. Varför skulle det då finnas för en större anläggning? Reglerna finns ju för att skydda oss. Antingen är de korrekta och ska då följas eller så är de fel och ska ändras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Nej Slugge, blå tejp är ingen lösning. Ett TN-C-system dimensionerar och bygger man efter konstens alla regler och där använder man blå tejp för att märka en PEN-ledare. Man kan inte konvertera TN-S till TN-C med blå tejp, man måste kontrollera att TN-C är möjligt ur alla aspekter. Man kan framför allt inte använda blå tejp för att skyla över ett misstag över att "upptäcka" att det finns utgående TN-C-ledningar i matad ände av en TN-S-ledning.S Slugge skrev:
Värre än så - jag förutsätter att skenan redan är kopplad TN-C.tommib skrev:
Som det är kopplat nu är det definitivt ett avsteg. Det är kopplat TN-S > TN-C.
Fattar inte vad ditt stall har med saken att göra, installatören har ju uppenbarligen bockat i fel ruta och detta löses på en halv kafferast genom omkoppling och ommärkning.
Ja och i två skilda steg/led. Dels matningen som är i andra änden helt korrekt och avsedd TNS. Dels utgående grupp som även av annan aktör lagts in här och kanske då mer rätt sett till denna punkten och utförandet av facket. Faller dock på att ingen TNC huvudledning av andra skäl ska/får finnas här.tommib skrev:
Dvs lite av min rubrik kommer in med sina planer och papperstigrar. Bara att blint pricka av punkter och strunta i helheten något som i grunden strider mot min syn på kunskap, fackmässighet och allmänt integritet i sitt arbete.
Håller tyvärr inte med där Bo.Bo.Siltberg skrev:
Nej Slugge, blå tejp är ingen lösning. Ett TN-C-system dimensionerar och bygger man efter konstens alla regler och där använder man blå tejp för att märka en PEN-ledare. Man kan inte konvertera TN-S till TN-C med blå tejp, man måste kontrollera att TN-C är möjligt ur alla aspekter. Man kan framför allt inte använda blå tejp för att skyla över ett misstag över att "upptäcka" att det finns utgående TN-C-ledningar i matad ände av en TN-S-ledning.
Stallet var bara argumentativt och visade snabbt och enkelt vad åsikten från åtminstone HSP var, nämligen att inga ursäkter fanns och att det skulle göras om. Skillnaden, ur systemsynpunkt, mot detta fall är noll och intet. Om man då ska vara intellektuellt hederlig måste man även i detta fall argumentera att det ska göras om och göras rätt.S Slugge skrev:
Jag förstår inte varför du förutsätter att skenan är TN-C när GK100 vid flera tillfällen sagt att det är TN-S.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det GK100 skrev var att en kanalskena inte kunde vara TN-C, nu gick jag efter HSPs uppgifter då dessa verkar rimliga.tommib skrev:
Stallet var bara argumentativt och visade snabbt och enkelt vad åsikten från åtminstone HSP var, nämligen att inga ursäkter fanns och att det skulle göras om. Skillnaden, ur systemsynpunkt, mot detta fall är noll och intet. Om man då ska vara intellektuellt hederlig måste man även i detta fall argumentera att det ska göras om och göras rätt.
Jag förstår inte varför du förutsätter att skenan är TN-C när GK100 vid flera tillfällen sagt att det är TN-S.
Är det det förstnämnda som gäller åter, ja då är det samma eller liknande scenario men då får vi få in lite nya uppgifter.
Nej, det får vi inte. GK100 har sagt att det är kopplat TN-S.S Slugge skrev:
Skenans vara eller icke vara som TN-C är en separat fråga. Det ger bara en möjlighet att evetuellt bygga om till TN-C. Det är inte så det är kopplat nu.
Ja, detta har vi redan tagit upp, är det något jag skrivit som inte stämmer menar du?tommib skrev:
Är skenan kopplad TN-S är förutsättningen att den kopplas om till TN-C givetvis.
Men jag har skrivit mina åsikter nu så såvida det inte framkommer fler uppgifter har jag inget att tillägga för stunden, men en kul tråd tycker jag och man kan ju som sagt applicera det hos @hempularen också med lite fantasi.
Vad är det för typ ändring du menar? Om vi knyter till fallet här tolkar jag dig som det typiska isolera blå och tilläggsmärk gulgrön?S Slugge skrev:
Det vore givetvis ok och ryms säkert inom en kafferast i skåneland. Problemet här är som sagt matningen TNS den rubbas inte oavsett ev "godkännanden" av viss skena. Ytterligare ett exempel på det du brukar reagera på i sentida ordning. Kanske du är av tidigare generation än HSP som verkar acceptera vad som enligt en tillverkare. I det synsättet har dina ekonomer du refererade till tidigare sin sanna livsluft. I ohelig allians med någon övrig "expert" är det bara att starta loppet mot tekniska botten.