9 239 läst ·
96 svar
9k läst
96 svar
Auktorisation regelefterlevnad EKP, TNx?
Är det svarta kabeln inkommande matning eller inte? Jag ser nu när andra har skrivit det att kopparskenan fortsätter in i nedersta vänstra lådan men eftersom den är omärkt tolkar jag det som att matningen inte kan komma därifrån.
Enligt vad jag förstår kommer matningen underifrån, och de två svarta i bild utgående, konstigt nog står det inget om säkringsstorlek.tommib skrev:
Felet tycks bestå i av att man bytt inkommande matning till en strömskena TN-S samtidigt som man behållt gamla TNC kablar och därför behållt skenorna som TN-C..
Jag tolkar detta som att den svarta som man ser mest av är inkommande matning.GK100 skrev:
Nu fattar jag vad du menade med siffermärkt L3a..... Den kanske hänger ihop med den där PEN-ledaren man ser i andra bilden?
Jag tycker att GK100 ska tala ur skägget nu och klargöra om matningen är kabeln på bild eller något annat.
Lägg gärna upp foto på enlinjeschema för alla centralerna..tommib skrev:
Jag tolkar detta som att den svarta som man ser mest av är inkommande matning.
Nu fattar jag vad du menade med siffermärkt L3a..... Den kanske hänger ihop med den där PEN-ledaren man ser i andra bilden?
Jag tycker att GK100 ska tala ur skägget nu och klargöra om matningen är kabeln på bild eller något annat.
Kabeln på första bilden är matning till fördelningen dvs femledare från kanalskena och hit till utrustningen byggd för matning TNC. Vidare utgående grupp fyrledare till en mindre central vars huvudledning skymtar som den sk L3:an och regelrätt uppmärkt PEN i form av kabelskärmen.tommib skrev:
Jag tolkar detta som att den svarta som man ser mest av är inkommande matning.
Femledarövervakningen däremot larmar men i eftersatta anläggningar ligger de på 20-30 A ändå för en liknande överliggande matning så ev PEN bidrag kan döljas. Finns övervakning per grupp i matande STV bör det kunna uppmärksammas men knappast som summaström ingen orkar/lyckas hitta källan till.S Slugge skrev:
Så det är någon tillfällig lösning i väntan på att alla 4-ledare är bytta?GK100 skrev:
En annan fråga, vissa tillverkare tycker isolerade nollskenor är viktigt, andra inte, har det att göra med vilka länder som är målgrupp?
En bar nollskena som det kan bli på bilden är godkänd i Sverige enligt alla standarder? Eller tillverkaren säljer något skenskydd som man "egentligen" ska använda?
Inget tillfälligt här det är permanent och ses som ok som det är byggt. Felen är ju som sagt i flera led och tillkomna i följd dvs matning fel i förhållande till facket och sen vidare fel utgående grupp fast rätt om matningen vore fyrledare. EKP ikryssad utan granskning av mer än det man har framför ögonen.
Isolerade nollskenor fram till sammankopplingspunkten är ju alltid bra om det ska vara meningsfullt med den systemlayouten öht. Och om det avser länder där man kör TT är det ännu viktigare. Bland annat därför JFB bryter nollan också där man kört TT har JFB funnits tidigt som krav.
Isolerade nollskenor fram till sammankopplingspunkten är ju alltid bra om det ska vara meningsfullt med den systemlayouten öht. Och om det avser länder där man kör TT är det ännu viktigare. Bland annat därför JFB bryter nollan också där man kört TT har JFB funnits tidigt som krav.
Men hur kan det ses som ok om matningen (kanalskenan) är TN-S? Är verkligen den där nollskenan ok isolerad? Nollan ska väl betraktas som spänningsförande ledare (även om den just här är sammankopplad med PEN)?
Då ska du öppna apparatlådan till vänster, där har du nog L1, L2 och L3 oisolerade med samma skydd, dvs samma typ av låsbar dörr bara. Vad jag kan se på bilderna genom "gallret"tommib skrev:
Tror det bara är Form 2B typ 1, form 3B typ1 och form 4A typ 1 och 4B typ 4 som har isolerade skenpaket.
Jag är bekymrad över att någon har tagit någon gammal avdankad aluminiumkonsoll till en IKEA gardinskena ihop med halvrostig? spårskruv av tveksam metallkompabilitet för att bygga en märkskylt för N-skenan som dessutom ser ut att vara ansluten till chassit på vänstersidan?
Att även om man plockar bort PEN förbindelsen så borde då N och PE skenan galviskt förbundna genom chassit pga N-skenans fäste mot chassit? Svårt att se konstruktionen, kan ju finnas en hylsa i icke ledande som isolerar eller bra luftspalt.
Tycker annars det var snålt skyddat för dom ledarna som går till fack 1 genom gallret, brukar väl sitta en gummisarg som skyddar mot skav vid genomföringarna.
Edit, den där konsollen för N-skenan kanske är gjort i plast, vid närmare eftertanke.
Att även om man plockar bort PEN förbindelsen så borde då N och PE skenan galviskt förbundna genom chassit pga N-skenans fäste mot chassit? Svårt att se konstruktionen, kan ju finnas en hylsa i icke ledande som isolerar eller bra luftspalt.
Tycker annars det var snålt skyddat för dom ledarna som går till fack 1 genom gallret, brukar väl sitta en gummisarg som skyddar mot skav vid genomföringarna.
Edit, den där konsollen för N-skenan kanske är gjort i plast, vid närmare eftertanke.
Vinkeln till N-skenan är till 99% säkerhet av glasfiber.K KjellTimell skrev:Jag är bekymrad över att någon har tagit någon gammal avdankad aluminiumkonsoll till en IKEA gardinskena ihop med halvrostig? spårskruv av tveksam metallkompabilitet för att bygga en märkskylt för N-skenan som dessutom ser ut att vara ansluten till chassit på vänstersidan?
Är lite förvånad över att de inte har satt ankarjärn i kabelskåpet för att kunna fästa upp kablarna med polskor.