Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
100kvm utanför planlagt område? Om det redan finns en på 90 då som är 10år gammal, då får man utöka den 10kvm sen krävs bygglov?
Precis 100 kvm utanför detaljplan. Precis, du kan utöka till 100 kvm. Vill du ha större parkeringsplats än så eller en andra parkeringsplats eller tredje parkeringsplats får du söka bygglov för dessa. De befintliga parkeringsplatserna som du redan har från före 1 dec kan du fortsätta använda.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja normalt får man grusa upp sin fastighet om det t ex rör sig om en bostadsfastighet (inte påverkar jordbruk, skogsbruk och annat som är hårt reglerat juridiskt). Men vill ha en parkeringsplats över 50 respektive 100 kvm så krävs bygglov. Sen att det kan bli krångligt för tillsynen att bevisa överträdelsen är en annan sak. Men normalt jobbar de med platsbesök och foto och då får de ju bildbevis vilken yta du har tagit i bruk som parkeringsplats.
Vilka krav och regler gäller för att anlägga ny väg i skogsmark och ev bygga i skogsmark? T.ex. en jaktstuga, ställer det några specifika krav? Skiljer det mellan fastighetsklass 120 (skog? bebyggd) och 220 vanlig bebyggd fastighet.
Vilka för och nackdelar finns mellan 120/220?
Kan ni nämna några?

P patriklarsson skrev:
Vilka krav och regler gäller för att anlägga ny väg i skogsmark och ev bygga i skogsmark? T.ex. en jaktstuga, ställer det några specifika krav? Skiljer det mellan fastighetsklass 120 (skog? bebyggd) och 220 vanlig bebyggd fastighet.
Vilka för och nackdelar finns mellan 120/220?
Kan ni nämna några?
Jag vet inte vilka formella krav som ställs nu om man vill bygga ny skogsväg på sin egen fastighet, för egen del lyckas jag på nått sätt hitta en gammal väg/körstråk/ traktor spår och förbättrar det efter det behov jag har nu.

P patriklarsson skrev:
Tomten styrs ju av ens behov och är inte registrerad eller lovstyrd.
Tomten grundas i första hand på bostadsbyggnader, och att bygga bostadsbyggnader utanför tomten är ju lovstyrt. Därför blir tomten i princip lovstyrt. Det enda jag kan komma på som inte är lovstyrt gällande tomt är genom trädgårdsanläggningar som kan få tomten att tolkas större. Men även det är ju lovstyrt i t.ex. strandskydd mm. Man får inte klippa gräsmattan eller ställa ut utemöbler för nära stranden eftersom det utökar tomten "olovligen".

P patriklarsson skrev:
Med det sagt kan man ju inte utöka den flera km utan i mitt exempel var en fastighet på ca 4ha och då blir det som längst ca 200m sträcka, i verklighet troligen mindre än hälften av detta, max 100m för att vara centralt placerad på fastigheten.
P patriklarsson skrev:
Det är tråkigt att de inte istället gjorde reglerna så att komplementbyggnader får placeras på hela fastigheten.
Då skulle ju tomten kunna utökas med flera kilometer, vilket inskränker allemansrätten lite väl mycket kanske?

H hellem skrev:
Tomten grundas i första hand på bostadsbyggnader, och att bygga bostadsbyggnader utanför tomten är ju lovstyrt. Därför blir tomten i princip lovstyrt. Det enda jag kan komma på som inte är lovstyrt gällande tomt är genom trädgårdsanläggningar som kan få tomten att tolkas större. Men även det är ju lovstyrt i t.ex. strandskydd mm. Man får inte klippa gräsmattan eller ställa ut utemöbler för nära stranden eftersom det utökar tomten "olovligen".

Då skulle ju tomten kunna utökas med flera kilometer, vilket inskränker allemansrätten lite väl mycket kanske?
Du menar alltså att Allemansrätten ska stå över vad fastighetsägaren vill göra med sin fastighet?
Om tomten var området runt byggnader och ev gångväg mellan dessa, skulle ytan vara minimalt större jämfört med hela fastigheten.

P patriklarsson skrev:
Du menar alltså att Allemansrätten ska stå över vad fastighetsägaren vill göra med sin fastighet?
Det gör den. Om det är tyvärr eller lyckligtvis kan man diskutera men kanske inte i denna tråd.

Vad säger skatteverket när du ringer och pratar med dem? För det har du väl gjort som steg 1? Om detta är steg 1 för dig har du verkligen gjort livet svårt för dig. Här får du mest snömos från spekulanter, killgissare och en och annan sanning, nästintill omöjlig att skilja från annat. Och de som uttrycker sig säkrast är oftast de som bara drar något ur röven.

Som grädde på moset: 95% av alla här talar mer än de lyssnar och ÄLSKAR att argumentera. Men HATAR att erkänna misstag, fel eller okunskap.

Lycka till.

• Älska
hellem
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Om tomten var området runt byggnader och ev gångväg mellan dessa, skulle ytan vara minimalt större jämfört med hela fastigheten.
Som fastighetsägare får man väl göra det mesta förutom miljöförstöring och just anlägga bostäder hur som helst?

Alfredo Alfredo skrev:
Det gör den. Om det är tyvärr eller lyckligtvis kan man diskutera men kanske inte i denna tråd.
Jag ser inte Allemansrätten som någon större påverkan ifall en bostad/komplementbyggnad kräver bygglov eller inte. Oavsett kommer de förmodligen upprättas och är då upp till fastighetsägaren. Sen att tomtens yta därefter inskränker på Allemansrätten det bryr de sig nog väldigt lite om.
Det är inte så att de frågar hela Sveriges befolkning om tillstånd att godkänna en byggnad/tomt.

P patriklarsson skrev:
Jag ser inte Allemansrätten som någon större påverkan ifall en bostad/komplementbyggnad kräver bygglov eller inte. Oavsett kommer de förmodligen upprättas och är då upp till fastighetsägaren. Sen att tomtens yta därefter inskränker på Allemansrätten det bryr de sig nog väldigt lite om.
Det är inte så att de frågar hela Sveriges befolkning om tillstånd att godkänna en byggnad/tomt.
Eftersom det är just bostadsbyggnaderna som i grunden avgör tomtmarkens kärna och allemansrättens största begränsning går vid tomtmark så är det ju självklart att allemansrätten påverkas om man kan utöka som tomtmark hejvilt (flera kilometer som tidigare nämnts). Eller hur tänker du?

P patriklarsson skrev:
Jag ser inte Allemansrätten som någon större påverkan ifall en bostad/komplementbyggnad kräver bygglov eller inte.
Fast du skrev:

P patriklarsson skrev:
Och det var detta jag kommenterade med att den gör.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
H hellem skrev:
Eftersom det är just bostadsbyggnaderna som i grunden avgör tomtmarkens kärna och allemansrättens största begränsning går vid tomtmark så är det ju självklart att allemansrätten påverkas om man kan utöka som tomtmark hejvilt (flera kilometer som tidigare nämnts). Eller hur tänker du?
Läs igen vad jag skrivit och förklara hur Allemansrätten påverkar om jag behöver bygglov eller inte. Det är ett antal inlägg.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast du skrev:

Och det var detta jag kommenterade med att den gör.
Du är en rolig en som kommenterar delar av inlägg helt utan dess sammanhang.

P patriklarsson skrev:
Du är en rolig en som kommenterar delar av inlägg helt utan dess sammanhang.
Tack! Du är bitvis rätt underhållande själv.

P patriklarsson skrev:
Läs igen vad jag skrivit och förklara hur Allemansrätten påverkar om jag behöver bygglov eller inte. Det är ett antal inlägg.
Bostadsbygge (och därmed tomtanläggningar) och allemansrätten påverkar varandra i all högsta grad alldeles oavsett vad du skrivit. Det är en av huvudanledningarna till att det ofta krävs bygglov för bostadsbyggnader.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.