Krille-72 Krille-72 skrev:
Däremot kanske dina nya grannar ville visa hänsyn eller så orkade dom inte chansa för att du kanske skulle överklaga och förlängs processen.
De ville inte visa någon hänsyn eller förståelse innan jag visade dem domen. Självklart ville de inte riskera en överklagan och lång rättsprocess. Dock hotade jag aldrig med att överklaga heller. Jag ville bara visa att min synpunkt på deras ansökan var befogad. Jag tycker faktiskt man kan tillgodose grannars synpunkter om det går och inte orsakar stor olägenhet för en själv. Även om man bygger enligt detaljplan kan man försöka tillgodose grannars synpunkter, om det är möjligt.

• Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jo, det var en villa i det prejudicerande fallet. Jag använde mig av detta fall när min dåvarande granne planerade sina byggnader. Vi bodde 75 m från havet och på tomten framför gavs bygglov för tre byggnader, villa, garage och gästhus. De ville placera byggnaderna närmast oss (garage 1 m från tomtgräns va ok enligt DP) och utspridda så att de skulle skymma 100 % av vår fina havsutsikt. Jag gav rättsfallet till kommunen och då kom de med ett nytt förslag där de placerade byggnaderna på ett annat sätt närmare stranden, så att vi kunde behålla en liten del av havsutsikten. Det här var över 10 år sedan och rättsfallet var alltså äldre än så.
Om det är mer än 10 år sedan gällde annan lagstiftning. ”Nya” PBL kom 2012 och bedömningarna kan nu vara annorlunda.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
B BJohan skrev:
De ville inte visa någon hänsyn eller förståelse innan jag visade dem domen. Självklart ville de inte riskera en överklagan och lång rättsprocess. Dock hotade jag aldrig med att överklaga heller. Jag ville bara visa att min synpunkt på deras ansökan var befogad. Jag tycker faktiskt man kan tillgodose grannars synpunkter om det går och inte orsakar stor olägenhet för en själv. Även om man bygger enligt detaljplan kan man försöka tillgodose grannars synpunkter, om det är möjligt.
Tack för domen. Väldigt intressant av flera olika anledningar. Nu är ärendet lite speciellt i mitt tycke då dom ville bygga 23 m av totalt 32 m mot grannen.
Det domen visar är hur otroligt avancerat det är att förutse ett utslag i domstol idag. Vi läser nästan dagligen om folk som blir dömda för diverse brott i Tinget för att sedan blir helt friade i hr eller hd med samma bevisning.
Juridiken är en avancerad bedömningssport minst sagt.

Jag tycker sista stycket i det du länkade är mycket intressant.

”Det bör tilläggas att endast mycket väsentliga begränsningar av den sjöutsikt, som med hänsyn till förhållandena således är möjlig att bevara för dem vilkas fastigheter inte ligger närmast sjön, kan anses utgöra betydande olägenheter i den mening som avses i 3 kap 2 § PBL.”

”Jag tycker faktiskt man kan tillgodose grannars synpunkter om det går och inte orsakar stor olägenhet för en själv. Även om man bygger enligt detaljplan kan man försöka tillgodose grannars synpunkter, om det är möjligt.”

Jag håller med dig fullständigt. Men även här kan det ibland bli komplicerat. Man placerar oftast ett hus utefter förutsättningar på tomten, geografiskt och ekonomiskt läge. Det kan alltså blir betydligt dyrare att tillgodose en grannes intresse. Nästa granne kanske inte blir lika glad över ändringen osv.
Det är med andra ord ibland svårt att bara alla till lags. Även om man kanske vill i grunden.

B BJohan skrev:
Här är ett liknande fall. Det går inte att länka. Googla på detta: Förlorad utsikt är betydande olägenhet om hus kan flyttas | Klevrings Juridik
Ska tilläggas att i denna dom som jag lade upp tidigare hänvisas det till domen du länkade. https://lagen.nu/dom/mod/2013:1

B Buzzword skrev:
Ifall garaget ska byggas där som hjullastaren står, så kanske man kan fråga grannen om han kan röja de buskage som syns nära hans hus och som skymmer siktkilen mot hamnen (ifall buskaget/träden står på hans mark)?

Ifall grusvägen är planlagd som allmän plats, och garaget ligger närmare den än 4,5m så räcker det inte med "Attefallsanmälan" utan då behövs bygglov. Utanför planlagt område kan det dock vara annorlunda.
Hej
Tack för tankar, De har tagit måtten till garaget från alla tomtgränser, dungen är kommunen. Området är planlagt som Fritidshus omr, senare har jag sett att de är permanentboende fritidshus som jag hittade när jag googlade runt. Garagets vänstra kant kommer vara 10.5-11m från där kanten på containern högra kant står. Åt vänster. och ett växthus på andra sidan som skymmer, ca10m2 - Måtten var de väldigt noga med att visa när de hade fått startbesked från kommunen för bygge. De värsta för mig är att de dålt de för mig ända tills dagen , trots att de hälsar ibland och är glada som vi. Även om jag tyckte att de var en dålig tanke att sätta garaget i våran sikt från köksfönstret. Tackar alla för att de orkat ägna tankar åt mina funderingar. Men de verkar bara vara att acceptera.......:¨( Bild kommer efter byggnation om de går lägga upp i tråden efter bygge.

• Vy genom fönster på byggplats med grävmaskin och lastbil, med skog och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det låter fortfarande som att du tycker att de gör fel, när det i själva verket är du som gör det.

• Gilla
Husbygge2020 och 1 till
  • Laddar…
Kanske dom 2 granarna kan tas bort så får du lite utsikt iaf?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske dom 2 granarna kan tas bort så får du lite utsikt iaf?
De ska ta ned tallarna har de sagt. men att de bara gör att jag kan se fasaden på garaget och garageporten tydligare, vet inte om det gynnar mig......? De gör inget för att jag ska få bättre sjösikt. Däremot gick jag deras önskan till mötes när jag fått godkänt av kommunen att röja slybuskaget till höger och röjde inte upp. För de ville inte ha insyn från hamnen, de var av att jag ville inte äventyra grannsämjan.

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Bara att ta fram röjsågen nu då…

• Gilla
FrånNorr
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det låter fortfarande som att du tycker att de gör fel, när det i själva verket är du som gör det.
Va fan säger du.
T tanaris skrev:
Ja kanske ska lyssna på dig va?, du låter skärpt:/ Om du inte har stackel, kan du ju visa mig motsatsen. är de klart.. Konstigt att de är flera andra som visar, va ska ja säga Skärpta saker! Glad att folk visar mig sin syn på mitt problem! Men,men
Är de så, så är det. ....
Annars är de som det är;)

Btw har dom bygglov för containern?

A atomlab skrev:
Btw har dom bygglov för containern?
De har jag inte en aning om. Men ja har inte brytt mig om den. De är vattnet jag vill se. Men "kökskranen" blir väl mitt vatten jag ser i huset

FrånNorr FrånNorr skrev:
De har jag inte en aning om. Men ja har inte brytt mig om den. De är vattnet jag vill se. Men "kökskranen" blir väl mitt vatten jag ser i huset
Tror den kommer flyttas, när garaget är klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.