Byggahus.se
Hej alla Funderare och vetare, jag måste få lite kloka råd om hur jag ska gå tillväga....? Har letat runt på nätet och hittat att detta är ett "Permanentbebodda fritidshus fastigheter".
Jag och min familj har just fått besked om att min granne ska bygga upp ett garage i form av attefallsbyggnad.
Jag blev varse om de, när jag fick ett mail av min granne, 2021-05-27 (10dagar sedan) att de fått byggtillstånd av Luleå kommun. Jag har tydligt när de frågat i vintras (okt) om de skulle vara ok att slå upp ett Garage, och de fick svaret: "De vill jag inte för de skymmer min sjöutsikt. Så mitt svar är Nej.
Jag har sagt överklagat till kommunen innan byggstarten. Jag förlorar så mycket ekonomiskt om jag skulle vilja sälja en dag, då min utsikt snart är en garage, där de varit sjöutsikt. Har sett delar av hamnen. Är tacksam för hjälp jag kan få.








9sNej)6, förlorar ekonomiskt
 
  • Gul grävmaskin arbetar framför röd stuga med sjö och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, inget du kan göra då du inte äger rättigheterna till utsikten. Att bygget ev sänker värdet är heller inget som påverkar i ett överklagade. Grannen kommer vinna hela vägen även om du överklagar till mark och miljödomstolen.
 
  • Gilla
twoody och 29 till
  • Laddar…
H
Nu är det väl så att man äger endast utsikten fram till tomtgränsen.
Så om nu grannen har fått lov av kommunen så är det bara så.
Tänk på grann sämjan istället för att bråka med grannen om något som tydligen är lov.

Hur hade du reagerat om grannen satt upp en 6 m hög thuja?
Utsikten är borta då med.
Och dom behöver inte fråga om det heller.
Skulle du velat överklaga thujan med då?
 
  • Gilla
Brandenburg och 7 till
  • Laddar…
H
Om det där lilla som du menar utsikt mot vatten som man skymtar mellan träden så tror inte jag det har varken till eller ifrån på värdet på ditt hus, mest att du letar en ursäkt för att kunna klaga.

snart har det växt igen helt då ser du inte vattnet ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 25 till
  • Laddar…
Om du förlorar pengar på en garagebyggnad kontra den bilden du la upp där utsikten är strimmor av en sjö och resten barrträd är för mig mycket tveksamt.

Som svar om du kan göra något är det väl nej. Grannen har ju gjort allt rätt och du har inget att säga till om då.
Det enda du kan göra är väl att överklaga och skapa osämja på riktigt istället beroende på hur grannen reagerar.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Nu är det väl så att man äger endast utsikten fram till tomtgränsen.
Så om nu grannen har fått lov av kommunen så är det bara så.
Tänk på grann sämjan istället för att bråka med grannen om något som tydligen är lov.

Hur hade du reagerat om grannen satt upp en 6 m hög thuja?
Utsikten är borta då med.
Och dom behöver inte fråga om det heller.
Skulle du velat överklaga thujan med då?
De går ju inte, men tacksam för snabbt svar:)

mvh Ola N
 
Hemmakatten
Jag blir lite osäker på vad TS menar med att grannen fått "byggtillstånd".

Menar TS att grannen fått bygglov? Om det är så måste kommunen till TS skicka ut besked efter att bygglovet blivit beviljat, så att TS kan överklaga. Å andra sidan är det inget "attefalls"garage om grannen fått bygglov. Det är då endast en bygglovspliktig byggnad.

Och om garaget på något sätt strider mot detaljplanen skulle TS fått möjlighet att yttra sig innan beslut om bygglov tas.

Men är det verkligen ett vanlig 'attefalls"garage så är det en bygganmälan grannen gjort. Inte något "byggtillstånd" eftersom det begreppet inte finns. Och för en vanlig attefallsbyggnad som ligger minst 4,5 m från fastighetsgränsen behövs inget bygglov. Däremot måste man lämna in diverse olika ritningar som tex konstruktionsritningar m fl.

Min fråga är följaktligen vilket slag "byggtillstånd" grannen fått?

Ring till kommunen och fråga! Be att få ut de ritningar och det underlag som finns.

TS kan även under bygget gång se till att attefallsgaraget, om det nu är en attefallsbyggnad, byggs i enligt med de regler som finns, dvs storlek, höjd, närhet till gräns mm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag blir lite osäker på vad TS menar med att grannen fått "byggtillstånd".

Menar TS att grannen fått bygglov? Om det är så måste kommunen till TS skicka ut besked efter att bygglovet blivit beviljat, så att TS kan överklaga. Å andra sidan är det inget "attefalls"garage om grannen fått bygglov. Det är då endast en bygglovspliktig byggnad.

Och om garaget på något sätt strider mot detaljplanen skulle TS fått möjlighet att yttra sig innan beslut om bygglov tas.

Men är det verkligen ett vanlig 'attefalls"garage så är det en bygganmälan grannen gjort. Inte något "byggtillstånd" eftersom det begreppet inte finns. Och för en vanlig attefallsbyggnad som ligger minst 4,5 m från fastighetsgränsen behövs inget bygglov. Däremot måste man lämna in diverse olika ritningar som tex konstruktionsritningar m fl.

Min fråga är följaktligen vilket slag "byggtillstånd" grannen fått?

Ring till kommunen och fråga! Be att få ut de ritningar och det underlag som finns.

TS kan även under bygget gång se till att attefallsgaraget, om det nu är en attefallsbyggnad, byggs i enligt med de regler som finns, dvs storlek, höjd, närhet till gräns mm.
Hej mailade kommunen och överklagade. 5min senare var många papper i min mailbox , fått dem skickade till mig. De väntade bara på mitt mail. Men jag saknade ett dokument som krävs och de får jag se om Länsstyrelsen utfärdat till dem...?
De var väldigt noga att visa mig gränser som de var tvugna att följa, så de har läst på alla regler de måste följa.
De är bara vänta och se.
Grannsämja hade vart trevligt om de fanns här!! tack för tankarna.
 
  • Gilla
iki2009 och 2 till
  • Laddar…
Kan vara bra att veta att även fast du överklagat kan dom påbörja bygget på egen risk. Fast i detta fall riskfritt….
 
  • Gilla
ornet
  • Laddar…
FrånNorr FrånNorr skrev:
Hej mailade kommunen och överklagade. 5min senare var många papper i min mailbox , fått dem skickade till mig. De väntade bara på mitt mail. Men jag saknade ett dokument som krävs och de får jag se om Länsstyrelsen utfärdat till dem...?
De var väldigt noga att visa mig gränser som de var tvugna att följa, så de har läst på alla regler de måste följa.
De är bara vänta och se.
Grannsämja hade vart trevligt om de fanns här!! tack för tankarna.
Jag förstår nog ändå inte riktigt, är det ett bygglov för komplementbyggnad (garage) grannen fått beviljat eller är det ett startbesked för attefallsbyggnad? Det är två olika saker och de hanteras på olika sätt av kommunen. Vad är det för intyg/dokument som saknas i handlingarna? Är grannen din gränsgranne?
 
  • Gilla
Tanse och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag förstår nog ändå inte riktigt, är det ett bygglov för komplementbyggnad (garage) grannen fått beviljat eller är det ett startbesked för attefallsbyggnad? Det är två olika saker och de hanteras på olika sätt av kommunen. Vad är det för intyg/dokument som saknas i handlingarna? Är grannen din gränsgranne?
De är ett startbesked för attefallsgarage. Nä han bor mittemot mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ifall garaget ska byggas där som hjullastaren står, så kanske man kan fråga grannen om han kan röja de buskage som syns nära hans hus och som skymmer siktkilen mot hamnen (ifall buskaget/träden står på hans mark)?

Ifall grusvägen är planlagd som allmän plats, och garaget ligger närmare den än 4,5m så räcker det inte med "Attefallsanmälan" utan då behövs bygglov. Utanför planlagt område kan det dock vara annorlunda.
 
  • Gilla
iki2009
  • Laddar…
T
FrånNorr FrånNorr skrev:
Hej alla Funderare och vetare, jag måste få lite kloka råd om hur jag ska gå tillväga....? Har letat runt på nätet och hittat att detta är ett "Permanentbebodda fritidshus fastigheter".
Jag och min familj har just fått besked om att min granne ska bygga upp ett garage i form av attefallsbyggnad.
Jag blev varse om de, när jag fick ett mail av min granne, 2021-05-27 (10dagar sedan) att de fått byggtillstånd av Luleå kommun. Jag har tydligt när de frågat i vintras (okt) om de skulle vara ok att slå upp ett Garage, och de fick svaret: "De vill jag inte för de skymmer min sjöutsikt. Så mitt svar är Nej.
Jag har sagt överklagat till kommunen innan byggstarten. Jag förlorar så mycket ekonomiskt om jag skulle vilja sälja en dag, då min utsikt snart är en garage, där de varit sjöutsikt. Har sett delar av hamnen. Är tacksam för hjälp jag kan få.
Är sjöutsikten viktig för dig, får du köpa en tomt närmare sjön. Din utsikt slutar vid din tomtgräns, att det har råkat synas en sjö där ett tag är bara en bonus.

Att de frågade först är bara för att det hade varit enklare om du sagt ja, än att behöva gå omvägen via bygglov.
 
  • Gilla
Husbygge2020 och 5 till
  • Laddar…
inom 4,5 meter från din tomt så har du ju en chans att påverka eftersom de då kommer behöva ditt medgivande. Handlar det om en byggnad på deras tomt som följer detaljplaner eller liknande och i övrigt inte strider mot några bygglovsbestämmelser så blir det nog svårt att vinna skulle jag tippa.
 
  • Gilla
Kreativt kaos och 2 till
  • Laddar…
FrånNorr FrånNorr skrev:
De är ett startbesked för attefallsgarage. Nä han bor mittemot mig.
Som sagt, en attefallsbyggnad som följer attefallsreglerna kan du inte göra så mycket åt. Står den mer 4,5m från tomtgränsen så är den ok.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.