Byggahus.se

Attefallgarage i min havsutsikt på Fritidshus omr

1. F
    Medlem · 82 inlägg

FruNilsson

Medlem

2. K
    Medlem · Stockholm · 1 172 inlägg

Kirre2

Medlem
    Finns det nån alternativ plats för grannen att bygga sitt garage? Annars är det väl magstarkt att hävda att han inte ska få bygga sitt garage därför att du vill ha en sjöglimt från ditt hus.
    Som påpekats tidigare, man äger inte utsikten. Köp en sjötomt!

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 1 810 inlägg
    Jag förstår inte riktigt vad du ville ha sagt, men det är ju ganska uppenbart att du tycker att ditt behov av sjöglimt är större än deras behov av garage, och detta trots att de följer alla regler som finns.

4. H
    Medlem · Västerbotten · 108 inlägg

Helena S

Medlem
    Grannens garage kommer nog höja värdet på hans fastighet, och då brukar kringliggande fastigheter också öka i värde. Därmed sagt kanske din förlorade sjöglimt ger ett högre värde även hos dig?

5. Mikelul
    Medlem · 11 inlägg

Mikelul

Medlem
    Hej O, och alla här på forumet det är jag som skall bygga för utsikten.Lite bakgrunds info. Hösten 2020 meddelande jag dig om byggnationen, du svara att du inte ville tappa sjöutsikten. Jag kontakt då kommunen om att få köpa till Mark så att byggnaden gick att flytta från din så kallade utsikt, kommunen så nej, bad även dig att kontakta kommunen och förklarade din situation så de släpper till Mark.Jag bad dig återkomma när du fått besked, har inte hört av dig sedan.Kommunen ringde mig förra veckan och meddela din överklaga, utsikt, strandskydd. Det positiva med din överklagan är att vi fått besked att vår tomt är undantagen strandskyddet. Mvh Micke

6. Tobias SH
    Medlem · 2 inlägg

Tobias SH

Medlem
    "Grannsämja hade vart trevligt om de fanns här!! tack för tankarna."

Och så visar det sig att grannen t om försökt köpa loss mer mark för att hålla grannsämjan uppe. Hade gärna haft en granne som Micke (y)

7. Scouten
    Byggveteran · Lund · 763 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Oj, nu blir det att plocka fram popcornen!

Lycka till båda två och försök hitta ett sätt att samexistera, trots garagebygge.

8. M
    Medlem · 1 856 inlägg
    Intressant att få höra ”andra sidan” på en grannhistoria. Skönt det där med strandskyddet du nämner, såna ärenden kan bli långdragna och bökiga. Eftersom grannen din har varit rörig i sina beskrivningar så har jag inte förstått vad det är för ”byggtillstånd” du fått egentligen. Är det ett bygglov du fått eller är det en attefallsanmälan som fått startbesked? Är ni gränsgrannar?

• Laddar…
  9. Mikelul
    Medlem · 11 inlägg

Mikelul

Medlem
    Starbesked, väg mellan tomterna
    Startbeske

10. M
    Medlem · 1 856 inlägg
    Startbesked på en attefallsanmälan?
    Ni är alltså inte rågrannar (fastighet mot fastighet)?

11. Mikelul
    Medlem · 11 inlägg

Mikelul

Medlem
    Nej inte rågrannar

12. Krille-72
    Medlem · 2 577 inlägg
    Sjukt roligt om det du skriver är sant vilket jag inte betvivlar ett dugg. I de flesta av dessa trådar på Bh så får man en sanning där man ofta förstår att en gnutta sanning saknas. Ofta lämnar Ts tråden då obekväma frågor ställs men trådarna forsätter leva sitt eget liv.

Nu måste jag fråga dig en sak. Har kommunen bett dig att försöka hitta en alternativ placering av ”komplementsbyggnaden”? Finns det enligt dig någon alternativ placering? Går det alltså att flytta byggnaden 3 m år vä eller hö för att ”hjälpa” din granne med att behålla ”utsikten”?

Jag är mest nyfiken för att jag ser att en del domar tar hänsyn till boende i 2:à eller 3:e strandlinjen när alternativ finns.

Hur som helst. Sjukt roligt att du hittade denna tråd! :rofl:

• Laddar…
  13. Mikelul
    Medlem · 11 inlägg

Mikelul

Medlem
    Kommunen har inte frågat något om att flytta byggnaden, alternativ placering finns inte pga minireningsverk, samt bergvärme och jordvärme slingor.

14. Krille-72
    Medlem · 2 577 inlägg
    Om det är som du säger lär en överklagan endast kosta pengar och försena ditt bygge. Men inom juridiken går ingen säker. Helt oväntade detaljer kan dyka upp.

Om du läser mina inlägg i tråden så ser du att jag hela tiden trott och tror att det är kört för Ts. Jag tillhör en skara som anser att man äger sin utsikt fram till tomtgräns. Inte en mm till. Jag har dock förstått att jag har fel. Hänsyn skall tas och man är inte fri att göra det man vill trots att man följer detaljplaner etc.
    Till Ts försvar ska tilläggas att jag uppfattar det som att även Ts accepterat sitt öde.

Ni ska ju leva som goda grannar så jag hoppas verkligen att ni båda hittar ett bra sätt att hitta och en väg där ni kan kommunicera och respektera varandra i framtiden.

15. Mikelul
    Medlem · 11 inlägg

Mikelul

Medlem
    Jag har Inga problem med att någon vill få sin sak prövad, kommer givetvis att rätta mig efter detta, Beskedet jag fått är att mitt startbesked är gilltigt tills något annat meddela, bygget fortsätter enligt plan, min bedömning ingen försening ingen högre kostnad. Jag kan givetvis ha fel men det får jag ta då.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.