Himla kul att se att det går framåt, det ser mycket bra ut!

Kul läsning. Ser fram emot fortsättningen.
Planerar göra samma sak om ngt år eller kanske redan i vinter. Vad är storleken på badrummet och vad har du uppskattat materialkostnaden till? 100k som din offert hamnade på lät oerhört dyrt för material?

Tack pbengtsson och Hubbe2! Badrummet är 6kvm och har hittills kostat 60k, det är kanske 5k kvar innan det blir klart. Som jag skrev verkar dom ha lagt på lite på precis allt. Lycka till med ditt badrum, skriv några rader hur det går, och gärna bilder.

Hej

Vet inte om någon skrivit detta tidigare, men IFÖ Permont skall inte skruvas i golvet, utan endast i väggen, så vurpan med värmekabeln kan du räkna som en knock out, men du reste dig på nio...

/Jonas

Det är så det är att vara amatör, man gör små misstag, grymtar en stund, funderar, och löser det på något sätt. Det tar lite tid men blir oftast rätt bra till slut.

Den jag köpt är Gustafsberg, men ramen är inte deras, den verkar vara tysk. Hur som helst kommer jag istället göra ett stöd över golvet in mot väggen. Tack för infon.

Nu var det ett tag sen senaste uppdateringen, men det är så att semestern är slut så nu har byggtakten avtagit. Hur som helst, golvet är klart, lagt och fogat. Gjorde misstaget att lämna lite för mycket fog uppepå plattorna som fick torka. Dum idé. Det är ett elände att få bort, men plattorna är släta och glaserade så med gröna sidan på en liten svamp går det, med mycket gnidande. Det funkar även med en stålborste först med mässingstrån, men jag är lite rädd att repa.

Däremot har jag helt kommit över oron att bearbeta kakel. Små hål gör man på 20 sekunder med kakelborr, eller vanlig slagborr. Utan slagfunktionen givetvis. Stora hål med kakelbladet till bågfilen, det där runda med korn runt om. Det går även utmärkt att slipa kakelplattorna med excenterslipen och grovt papper för trä. Jag har fasat en del plattor på baksidan som ska sitta på ett ytterhörn, först grovslipat med vinkelslip med diamantskiva och sen excenterslipen.

Kan bara understryka att man inte ska lämna fog kvar på klinkern, det tog ett antal timmar med borrmaskin och nylontrissa, men det blev bra till slut. Andningsmask rekommenderas.

Jag har börjat bygga hyllan runt toaletten och bak under snedtaket. Ni som följt den här tråden kommer ihåg diskussionen om ifall ramen ska bultas fast i golvet eller inte. Jag har valt att inte bulta den i golvet (ja, därför att värmeslingan hamnade där), och istället montera stöd mot väggen, som synes på bilden. Ramen bygger jag av plåtreglar som man egentligen bygger innerväggar av, 45*45. Klipper, viker och popnitar. Och limmar mot väggen.

• IMG_3282-2.jpg
T
Varför väntade du så länge med att torka rent plattorna?

Tja, de gångerna jag fogat tidigare, inte så många i och för sig, har jag tvättat av plattorna med fuktig svamp efter någon timme och senare torkat av dammet som blev kvar med en torr trasa. Den här gången tvättade vi av lite dåligt men överraskningen blev att dammet som var kvar brann fast ordentligt. Troligen för att det var fog gjord för klinker, som då blir hårdare.

T
Man ska vänta i ca 20 minuter och sedan börja torka av!

1 timme är tok för långt........

va roligt!hittade just hit, kul läsning med bilderna och allt.
jag har läst många trådar om renovering lika roligt varje gång+att man lär sig massor
riktigt fin renovering ni gör,roligt att se proffs i aktion,jag skulle gärna anlita far och son...d^_^b

tank77: Trött igår när jag skrev det där, det jag menade var att jag torkar av med fuktig svamp en liten stund efter att satt dit fogen, bara så den får sätta sig lite, sen torkar av med trasa efter någon timme. Du har helt rätt, tack.

yxet: Proffs?!? Men tack ändå. Just den här sonen kommer inte renovera badrum på rätt länge, det var mycket mer jobb än jag tänkte mig...

yxet: Proffs?!? Men tack ändå. Just den här sonen kommer inte renovera badrum på rätt länge, det var mycket mer jobb än jag tänkte mig...

jag vet vad du menar har ganska nyligen avslutat mitt badrums bygge fy f..n vilket skitgöra men lite kul me;)

Jag måste ge IKEA en eloge för deras produkter, dom funkar faktiskt riktigt bra, det blir en hyggligt snygg och prydlig installation i kommoden.

Jag har dessutom lärt mig att ska vattenrör skarvas och det är gängan som ska täta, finns det INGET som slår lin och kitt. Jag hade aldrig använt det rörut utan kört med gängtape, och det är bra bökigt att få det tätt. Första gången jag nu använde lin tog det tre försök innan det gick, linet korvade sig och följde med ut. Men när man fått linet att stanna på plats blir det absolut tätt. Det blir tätt utan att ens dra åt, man kan backa så att T-röret, i mitt fall, kommer vridet åt rätt håll, det är fortfarande tätt.

• IMG_3290-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar äntligen bli dags att runda av bygget, det är bara lite lister kvar, runt dörren och fönstret. Tack alla ni som läst, tyckt, frågat och tipsat. Stort tack till pappa, det vette tusan om det gått utan dig.

Vi har lagt 325 mantimmar så långt, det är ett par timmar kvar med lister och tröskeln. Grovt uppdelat blev kostnaden fördelad så här:

Bygg 7 049 kr
Kakel och klinker 7 763 kr
Tätskikt 7 449 kr
VVS 17 178 kr
Inredning 20 623 kr
El 3 692 kr
Totalt: 63 754 kr

Tätskiktet kunde jag köpa billigt genom en kompis, tack Nicke.

• IMG_3293-2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3295-2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3297-2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_3300-2.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.