T
Jaha, du ska bygga en premont också, är där verkligen plats för det?

Heter dom så? Då har jag lärt mig nåt idag med, bra dag. En vägghängd tar inte mer plats än en klassisk toa, så det ska gå bra, lådan som blir bakom den fortsätter under snedtaket och blir hylla vid badkaret.

T
rudhan skrev:
lådan som blir bakom den fortsätter under snedtaket och blir hylla vid badkaret.
Jaha, blir nog fint!

Vilket kakel/klinker ska du ha?

Stort tack till pappa som tråcklade ihop slangarna i tvättstugan, det är inte mycket mer än 40cm mellan översidan på varmvattenberedaren och taket. Eftersom kopplingarna sitter i ett våtrum med golvbrunn sätter vi inte något skåp att koppla i.

tank77: det blir 20*20 gråsvart klinker och vitt kakel, 40*20, liggande. Svart stavmosaik på kortväggen bakom badkaret.

Första omgången flytspackel klart, svårare än vi trodde. Det slutade med att vi flöt 13 mm över hela golvet, i stort sett plant, så fortsätter vi med slutliga fallen i morgon. På det här sättet har vi fått en homogen kaka minst 13 mm tjock över hela ytan och är därmed i land vad gäller styrkan. En sak jag inte hade klart för mig är hur bra flytspackel verkligen flyter, man måste vara väldigt noga med tätningen runt väggarna. När vi var klara hittade jag ett par pölar i hallen, spacklet hade smitit ut genom springan vid dörrkarmen eller under tröskeln.

T
Jupp, flyt är otyg då det kan leta sig ut genom minsta lilla springa så det gäller att vara noga när man tätar!

Kom ihåg att prima innan nästa lager flytspackel bara. Tycker att du verkar ha läst dig in bra på hur reglerna fungerar och hur de ska praktiseras.

Det var en del pill att få till fallena som dom ska vara, men till slut gick det, eftersom vi hade en fullgod kaka i botten gjorde vi fallet i etapp två. Givetvis primat emellan.

Så nu har vi gett oss på tätskiktet, jag har satt tätbandet i hörnet mot golvet och manchetter runt rören, med ett av det kletigaste klet jag råkat ut för, jag tror inte jag varit så kladdig sen lekis... Och inte går det bort heller, det sägs att limmet ska gå att ta bort med rödsprit men det har jag ingen. Vi har också satt ett par våder på väggarna men det var inte helt enkelt, limmet ska ut tjockt, ändå hinner man knappt stryka på för en våd innan det torkar. När man måste skära ut för rör blir det stressigt. Vi kom fram till att det fungerar att skära ut hålen först, limma en tredjedel uppifrån, sätta den delen av våden och sen hålla undan medan man stryker på nästa tredjedel. Eftersom kaklet hänger i tätskiktet gäller det att det sitter fast ordentligt.

Instruktionen sa att man ska börja med en våd i duschytan för att få en hel våd där, det hade varit bättre att börja någonstans där det inte är så stor belastning av vatten för att lära sig.

Ingen av oss av nånsin satt tätskikt tidigare, så vi kan inte säga att PCI är värre än något annat, det kanske är bökigt med alla.

T
Ska inte rörmanschetterna sitta utanpå tätskiktsmattan?

Lips lim till system 25 är också ett helvete till att klibba och sätta sig på huden. Man får ta skållhett vatten och skrubba som fan för att få bort skiten.

tank77 skrev:
Ska inte rörmanschetterna sitta utanpå tätskiktsmattan?

Lips lim till system 25 är också ett helvete till att klibba och sätta sig på huden. Man får ta skållhett vatten och skrubba som fan för att få bort skiten.
Har du verkligen inte hört nåt om såna redskap som gummi handskar?

Blir ju nervös när du säger så där, fick springa och dubbelkolla. Men nejdå, med PCI ska manchetterna sitta underst. Dom tätas med en silikonmassa mot mattan, och förseglas sen med ytterligare lim ytterst. Så som det syns i hörnet med hörnmanchetten.

T
kamilenski skrev:
Har du verkligen inte hört nåt om såna redskap som gummi handskar?
Jo, men man får av någon konstig anledning skiten på underarmar och om det kommer på kläderna så får man aldrig bort:S

Även handskarna klibbar ihopa så två par är att föredra till ett badrum.

Kaklar du i kostym?

T
kamilenski skrev:
Kaklar du i kostym?
Nej,men frack däremot:P

Ibland en blommig klänning när jag känner mig på gott humör:blushing:

Denna sommaren hade det varit skönt naken.........

tank77 skrev:
Nej,men frack däremot:P

Ibland en blommig klänning när jag känner mig på gott humör:blushing:

Denna sommaren hade det varit skönt naken.........

Ha ha ha! Tack för kvällens goaste skratt! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.