29 419 läst ·
82 svar
29k läst
82 svar
Att ta ett badrum från 1973 till 2010
Grymt bra tråd med bra bilder. Håller just på att ta ett sommarstugebadrum från 80-tal till 2010. Hela 45mm isolering i väggen! Fast det var ju tilläggsisolerat med ugnsfolie bakom panelen (som satt på våtrumsmattan).
Jag kommer bevaka denna tråd eftersom du ligger lite före mig i utförande.
Jag kommer bevaka denna tråd eftersom du ligger lite före mig i utförande.
Och samtidigt gjort ett uppsteg med att det bara är foliebaserade tätskikt som gäller på skivor i våtzon 1. Alltså får du ett tätare ytskikt som inte riskerar att läcka igenom förhoppningsvis.tank77 skrev:
När man säger att man inte ska ha pappersgips under för att det riskerar att mögla så har man ju kommit fel då man redan vid konstruktionen förutsätter att badrummet kommer läcka vatten.
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Men det är nog så också att eftersom man har ett helt tätt skikt så är det större risk att det bildas kondens på baksidan av tätskiktet. Jag tror det är så man tänker, att det kan bli fukt även utan någon direkt läcka.cem77 skrev:Och samtidigt gjort ett uppsteg med att det bara är foliebaserade tätskikt som gäller på skivor i våtzon 1. Alltså får du ett tätare ytskikt som inte riskerar att läcka igenom förhoppningsvis.
När man säger att man inte ska ha pappersgips under för att det riskerar att mögla så har man ju kommit fel då man redan vid konstruktionen förutsätter att badrummet kommer läcka vatten.
[länk]
Kul tråd att följa, hoppas du skriver en hel del och gärna mycket bilder. Jag håller precis på att renovera en gästtoalett själv, ikväll räknar jag med att allt kakel är på plats. Jag har haft rörmockare och elektriker till hjälp. Skall under hösten börja med ett större badrum på övervåningen så hoppas på bra tips från denna tråden så känn pressen att skriva mycket och detaljrikt
Väldigt bra med andra som också är åsikter, det är då man kommer fram till de bästa lösningarna.
Har löst problemet med att få ner allt i facket där duschen ska vara, ventilation, avlopp och brunn. Spiroröret för ventilationen bytte jag till ett platt rör, 220*55, som då får plats under brunnen.

Från början var det gjort så att under toan satt ett rakt T-rör, med stapeln upp till toan och de båda andra ändarna till avloppet respektive till ventilationen av avloppet. Man kan skymta det ljusgrå ventilationsröret bakom spiron på förra bilden. Vilket gjorde att en del avlopp från toan rann ut i ventilationsdelen och vände, eller, det mesta vände. Det var en mindre kompost därinne, fyllde drygt halva rörets diameter.
Från början var det gjort så att under toan satt ett rakt T-rör, med stapeln upp till toan och de båda andra ändarna till avloppet respektive till ventilationen av avloppet. Man kan skymta det ljusgrå ventilationsröret bakom spiron på förra bilden. Vilket gjorde att en del avlopp från toan rann ut i ventilationsdelen och vände, eller, det mesta vände. Det var en mindre kompost därinne, fyllde drygt halva rörets diameter.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Allt under golvet färdigt för att lägga på spånet, jag hällde lite vatten i alla avlopp för att se att det är tätt, kanske lite nojjigt men jag sover bättre så.

Detaljbild på kortlingarna där skruvarna som håller ställningen för den vägghängda toaletten ska ner.

En del av golvet på. Bjälkarna är inte helt plana och ligger inte helt i våg med varandra, vi salade på med tunna kilar utsågade med cirkelsåg och fick på så sätt ett grundfall på spånet, det slutliga fallet ordnar vi sen med flytspacklet, vi ser noga till att spacklet inte kommer bli för tunt någonstans. Isoleringen är inte för värmens skull, utan som ljudisolering. Spånet är limskruvat fast.

Detaljbild på kortlingarna där skruvarna som håller ställningen för den vägghängda toaletten ska ner.

En del av golvet på. Bjälkarna är inte helt plana och ligger inte helt i våg med varandra, vi salade på med tunna kilar utsågade med cirkelsåg och fick på så sätt ett grundfall på spånet, det slutliga fallet ordnar vi sen med flytspacklet, vi ser noga till att spacklet inte kommer bli för tunt någonstans. Isoleringen är inte för värmens skull, utan som ljudisolering. Spånet är limskruvat fast.

Ett ljustest, spottarna uppsatta tillfälligt där jag tror dom ska vara, för att se att spridningen blir bra och att ljuset räcker till. Jag kommer använda sex stycken sex-watts lysdiodspottar, dimbara. Gipsskruv genom silvertape, instuckna från klistersidan, sen spottarna fastsatta i klistret. Hänger lite på trekvart men tillräckligt bra för att se hur det blir.

Duschhörnan börjar ta form.

Och gipsad

Allt färdiggipsat, det gick förvånansvärt bra att få hålen lagom stora för rören, kravet är ju max 2 mm glipa.

Nu tar vi en liten paus i morgon, sen är det dags för att flytspackla, det har vi inte provat oss på tidigare så det blir lite spännande. Efter att ha läst diverse tips och råd har vi markerat på väggarna med streck och V'n vart nivån ska vara. Vi har skruvat ner några skruvar i golvet till rätt nivå, planen är att sen smältlimma fast en skruv uppochner på dom nedskruvade, man ser ju inte skruven om man hällt på för mycket spackel. Sen när vi fått ner nivån någorlunda rätt, bryter vi av den översta skruven och slätar av. Det återstår att se om teorin fungerar, återkommer...

Och gipsad

Allt färdiggipsat, det gick förvånansvärt bra att få hålen lagom stora för rören, kravet är ju max 2 mm glipa.

Nu tar vi en liten paus i morgon, sen är det dags för att flytspackla, det har vi inte provat oss på tidigare så det blir lite spännande. Efter att ha läst diverse tips och råd har vi markerat på väggarna med streck och V'n vart nivån ska vara. Vi har skruvat ner några skruvar i golvet till rätt nivå, planen är att sen smältlimma fast en skruv uppochner på dom nedskruvade, man ser ju inte skruven om man hällt på för mycket spackel. Sen när vi fått ner nivån någorlunda rätt, bryter vi av den översta skruven och slätar av. Det återstår att se om teorin fungerar, återkommer...

Kommer att bli mäkta trångt i det badrummet och toaletten kommer väldigt nära duschen. Det hade kanske räckt med antingen dusch eller badkar?
För jag förmodar att ni har ett badrum på nedanvåningen också?
Hade nog stängt av runt duschen för att sedan handspackla upp för att säkerställa ett bra fall, man vill ju inte att vattnet ska rinna under toastolen. Vanliga duschdörrar är just bara ett stänkskydd och hindrar inte vattnet på golvet att smita ut.......
För jag förmodar att ni har ett badrum på nedanvåningen också?
Hade nog stängt av runt duschen för att sedan handspackla upp för att säkerställa ett bra fall, man vill ju inte att vattnet ska rinna under toastolen. Vanliga duschdörrar är just bara ett stänkskydd och hindrar inte vattnet på golvet att smita ut.......
Tackar tank77, bra tankar. Det kommer inte bli mycket plats över men jag tror inte det blir fullt så trångt som det ser ut på bilderna, duschen blir 80*90. Under snedtaket är det svårt att ha något annat än ett badkar, men eftersom det inte kommer gå att stå bekvämt i badkaret vill vi ha dusch också. Helt rätt, vi har dusch nere också.
Bra tips att stänga av och spackla duschen separat, vi får se lite hur vi gör. Att det blir rätt fall är ett måste, som vi ritat upp det nu kommer det branta fallet gå till strax utanför dörrarna. Toan hänger på väggen så det behöver inte vara helt plant under den.
Bra tips att stänga av och spackla duschen separat, vi får se lite hur vi gör. Att det blir rätt fall är ett måste, som vi ritat upp det nu kommer det branta fallet gå till strax utanför dörrarna. Toan hänger på väggen så det behöver inte vara helt plant under den.