Då är tätskiktet klart, blev bra till slut, men kladdigt var det, så nu är rummet en enda stor plastpåse. Vi har börjat med klinkern, mätt fram en mittlinje på rummet för att få det symmetriskt, sen ska det bli en bård runt, som då förhoppningsvis är lika bred runt om. Det kommer den inte riktigt bli, då det är lite hörn här och där.

Och så har jag gjort den första riktiga tankevurpan, när jag la värmekabeln la jag den för nära avloppet för toastolen. Toan ska ju bultas i golvet, så jag satte ett par kortlingar på rätt ställe för det, men eftersom värmekabeln nu går där kan jag inte borra hål för skruvarna. Efter lite funderande kom vi fram till att vi inte ska bulta ner toan alls, vi borrar bara hål i klinkern och sätter stift ner som hindrar toans ram från att flytta sig på golvet, den behöver ju egentligen inte hållas ner. På så sätt slipper vi dessutom ta hål på tätskiktet, bara en sån sak.

rudhan skrev:
Och så har jag gjort den första riktiga tankevurpan, när jag la värmekabeln la jag den för nära avloppet för toastolen. Toan ska ju bultas i golvet, så jag satte ett par kortlingar på rätt ställe för det, men eftersom värmekabeln nu går där kan jag inte borra hål för skruvarna.
Toastolen ska inte skruvas fast.Bara limmas. Så du klarar dig.

RobZombie skrev:
Toastolen ska inte skruvas fast.Bara limmas. Så du klarar dig.
Tack för det, bra idé. Det är inte en traditionell toastol, det är en vägghängd som kommer bli inbyggd i en hylla, både ramen och hyllan är innanför tätskiktet. I monteringsbeskrivningen av ramen står inget om hur den ska fästas i golvet, men det är avlånga hål i fötterna som för skruvar, så jag utgick från att den skulle skruvas.

precis! sillikon skall tydligen göra susen!

tips är att kanske lägga några tändstickor under stolen så att du får upp den lite så att du kan sticka i någon ståltråd och "såga" dig igenom när du väl behöver ta bort toan.

EDIT: såg att du skulle ha en vägghängd ;-)

rudhan skrev:
Tack för det, bra idé. Det är inte en traditionell toastol, det är en vägghängd som kommer bli inbyggd i en hylla, både ramen och hyllan är innanför tätskiktet. I monteringsbeskrivningen av ramen står inget om hur den ska fästas i golvet, men det är avlånga hål i fötterna som för skruvar, så jag utgick från att den skulle skruvas.
Det är ingen idé jag själv kommit på. Om möjligt ska man undvika alla håltagning i golv förutom golvbrunnen.

Dock skriver du att det handlar om en vägghängd toa. Hur är golvet inblandat då?

T
RobZombie skrev:
Det är ingen idé jag själv kommit på. Om möjligt ska man undvika alla håltagning i golv förutom golvbrunnen.

Dock skriver du att det handlar om en vägghängd toa. Hur är golvet inblandat då?
Aldrig sett en vägghängd toalett. TS måste ju bygga en premont/inbyggnadscistern som toastolen sedan fästs i.

3874_ifo_500.jpg
3125_Ifo_6875Gra_500.jpg

Redigerat:
tank77 skrev:
Aldrig sett en vägghängd toalett. TS måste ju bygga en premont/inbyggnadscistern som toastolen sedan fästs i.

[bild]
[bild]
Jag har sett en vägghäng toastol. Det du visar är inte en toastol. Så ta din dryga attityd och stoppa där solen inte lyser...

Jag tyckte också det var dags för en bild, men jag hann inte... tack tank77. Exakt så där är det tänkt.

RobZombie skrev:
Jag har sett en vägghäng toastol. Det du visar är inte en toastol. Så ta din dryga attityd och stoppa där solen inte lyser...
Såja, lugna och fina, om någon mer får för sig att skriva något som ovan, lämna det skrivet en stund innan ni trycker Skicka. Läs sen igen och se om det fortfarande verkar vettigt.

Jag kallar det toa, hela arrangemanget, både ram och själva stolen, kanske inte helt korrekt, jag trodde ni förstod vad jag menade. Ledsen för det.

rudhan skrev:
Såja, lugna och fina, om någon mer får för sig att skriva något som ovan, lämna det skrivet en stund innan ni trycker Skicka. Läs sen igen och se om det fortfarande verkar vettigt.

Jag kallar det toa, hela arrangemanget, både ram och själva stolen, kanske inte helt korrekt, jag trodde ni förstod vad jag menade. Ledsen för det.
Ja det verkar fortfarande vettigt. :P

Jag svarade i tron om att det handlande om en vanlig toastol. Nu handlar det om en inbyggnadscistern och då blir ju läget lite annorlunda.Men tank77 reder nog ut det till dig snart... ;)

T
Suck, vad vissa människor ska vara känsliga och direkt sätter sig i försvar och som dessutom måste vara otrevliga.

Ingen självdistans i närheten........

Så, nu tror jag alla förstår hur vår vägghängda toalett med inbyggd cistern ska se ut, ska vi släppa den diskussionen? Jag hoppas vi kan fortsätta tråden i en trevlig ton.

(Tack för PM'et nyss med uppskattning och peppning, från en anonym läsare. Jag lägger inte ner på grund av sånt här litet groll.)

Ska du lägga ut ett skvallerrör från botten i lådan där cisternen är? Är ju smidigt så man ser tidigt om det blir läckage.

Nån sorts skvaller blir det, troligen med en springa under lådan cisternen är i. Sen kanske man inte ska få panik om det kommer några droppar heller, det behöver inte vara en läcka, det kan vara kondens från själva cisternen, även om den har en tunn isolering. Tack för påminnelsen.

Klinkern är klar, vi ritade ett vågrätt streck på väggen med hjälp av ett laserpass, sen satte vi sockelbitarna en viss bit under strecket, och lät kanten nedåt ta ojämnheter, på så sätt får kaklet en jämn kant att starta på. Nu hade vi redan vid spacklingen försökt få en jämn höjd vid väggarna, så det skiljde högst två centimeter mellan högsta och lägsta punkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.