I
S Stefan1972 skrev:
När det gäller pengar som gått till syskon i "förskott" så ska man ju dessutom kunna bevisa saken också.......Vad den som lever gör med sina pengar är ju helt upp till denne och det är ju extremt svårt i efterhand att påstå att det handlar om nån ev utdelning på framtida arv. Man kan ju såklart hävda det men det är nog en lång och snårig väg att bevisa det också. Om inte annat troligen väldigt dyrt...........
Har en bekant vars mamma vann redigt mycket på triss och en av syskonen var ju inte direkt ekonomisk om man säger så och övriga syskon var väl inte så roade. När mamman väl dog så var det inte så mycket kvar att dela ut......Alla var medvetna om saken men vad skulle de göra. Den oekonomiska systern hade i många omgångar tagit ut åtskilliga tusenlappar och ibland 10k och syskonet påstod bara att hon hade hjälpt mamma att handla. Dyr mjölk kanske.....
Säg att 1 000 000 förs över på ett bräde från förälderns konto in på syskon A's konto under perioden som förälder inte kunde sköta sin egen ekonomi, är det forfarande omöjligt att lösa?

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
I
K kindvall skrev:
Om en boutredare ska börja spåra pengaflöden kommer kostnaden att springa iväg. I synnerhet om en part anlitar ett ombud som pepprar boutredaren med frågor som ska besvaras och krav på information som ska sammanställas.
Vilken dimension är det på dödsboets värde, talar vi om 100.000, 1 miljon, 10 miljoner?
Vissa säger att det går inte att spåra pengar, andra säger att det är svårt och dyrt. Hur ska det vara? Går det att spåra eller inte? Spontant ser det inte vidare svårt ut, man kan se att stora summor flyttats till ett specifikt konto, vems konto är detta? Om man kan se att det är syskon A som äger kontot, hjälper det? Och om inte varför? Det är svar som man hade förväntats få från bouppdelningsmannen, nu famlar man istället i mörkret, har ingen aning om vad som är möjligt och inte möjligt.

• Gilla
vackermyren
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
Är TS syskon B eller C?
Dryg kommentar, varför tro gott om folk? Men nej, jag är som tur är inte personligen involverad i cirkusen om det nu var en avgörande fråga för dig.

• Gilla
Bmwricke
  • Laddar…
I
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gift med, eller på annat vis nära någon av dem gissar jag.
Troligen känner jag minst en av dem, vad har det för betydelse?

• Gilla
Igen
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vissa säger att det går inte att spåra pengar, andra säger att det är svårt och dyrt. Hur ska det vara? Går det att spåra eller inte? Spontant ser det inte vidare svårt ut, man kan se att stora summor flyttats till ett specifikt konto, vems konto är detta? Om man kan se att det är syskon A som äger kontot, hjälper det? Och om inte varför? Det är svar som man hade förväntats få från bouppdelningsmannen, nu famlar man istället i mörkret, har ingen aning om vad som är möjligt och inte möjligt.
Kanske vill inte alla delägare lämna ut sina kontoutdrag, då är det omöjligt att spåra…

I
M Myckling skrev:
Nu dyker alltså syskon C upp som inte haft någon kontakt med Förälder A?
Nja, de e lite mer komplicerat än så. Relationerna har varit sporadiska och gått i perioder. Syskon A har skött ekonomin av praktiska skäl men även pågrund av ren timing. Vad menar du att detta har för betydelse för det system vi har att följa?

I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske vill inte alla delägare lämna ut sina kontoutdrag, då är det omöjligt att spåra…
Aha! Så om man har kontonummer men mottagaren nekar då går det inte spåra en transaktion? Inte ens för polis eller bodelningsman?

I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det framgår inte när syskon A har plockat ut pengarna. Samt vilken summa.
Det verkar som att pengarna plockats ut under hela perioden som A haft ansvar.
De 8 uttag som gjorts. Det låter som ni misstänker A för att ha tagit pengarna.
Men det kan ha varit föräldern som ville ha dessa pengar.
För min del låter det som en infekterad konflikt som inte kommer att göra någon lycklig. Syskon A misstänks för att ha tagit massa pengar. Dessutom försöker man jaga fram ännu mera pengar. Syskon A har haft ansvar för ekonomin. Det är ett jobb de också.
Vad har syskon B & C gjort? Syskon A tycker säkert att han eller hon utfört ett bra jobb. Framförallt hjälpt föräldern. A tycker kanske denne gjort mer än B & C. Som nu inleder en häxjakt. Syskon B & C kan ha hjälpt till med andra saker nog då viktigt och arbetskrävande. Den ena kanske bor långt bort och inte har möjlighet att hjälpa till så mycket som denne vill.
Alltså alla kan ha gjort vad de kan.
Men nu har syskon A börjat jagas. Varför då?
Fundera lite istället. Är det meningen att er förälders död även ska sabba erat förhållande?
Är det verkligen så mycket pengar?
Försök att göra ett avslut med syskon A. Därefter fördela arvet lika eller enligt testamente. Desto snabbare ni kan komma överens desto mer pengar finns det kvar i dödsboet. För boutredningsmannen kostar pengar. Resultatet av bråket kan leda till att det inte finns några pengar kvar. Då står ni där utan ett öre. Så bråket om pengar kan om det vill sig illa resultera att det inte finns några pengar lvar...
Men nu pratar du mer om känslor och åsikter, det där blir snabbt snårigt som du själv konstaterat. Vad jag söker är hur vårt system faktiskt fungerar när man inte själv kan lösa problemen. Vad jag förstår så är grundlagen att alla bröstarvingar ska dela lika(inkl förtid på arv), hur långt går man för att upprätthålla detta?

I detta fallet meddelade den föräldern innan död att syskon A flyttat stor summer pengar och att även detta ska delas jämt. Men inga papper finns.

• Gilla
Makober och 1 till
  • Laddar…
I
B breakman skrev:
Har man tillgång till att logga in på kontot så finns det (iaf hos Swedbank) möjlighet att se historiska överföringar, då ser man till vilket konto och eventuella meddelanden.
Konto blir frysta kort efter dödsfall.

I
P Parkeringsvakten skrev:
Du skriver att A har tagit ut 8x gånger pengarna. Fattar jag det rätt att arvet skulle vara 100k per barn men A redan har tagit ut 800k?

Kan du berätta hur stora summorna är?
Jag borde troligen lämnat ute det där helt ser inte vad det har för betydelse för frågeställningarna?

Men betyder det att det faktiskt går att spåra och att det finns en idé att göra det om ekonomin tillåter?

I
emmschen skrev:
Usch.. Får bara ont i magen av att läsa sånt här.
Pengar är verkligen roten till allt ont.
Allt handlar om pengar, ha, mitt, jag.
Varför inte bara välja ut vars ett par grejer som har ett sentimentalt värde för var och en, sälja resten och dela jämnt. Huruvida A och B har fått en del innan eller ej spelar väl ingen roll, om dessa syskon nu är de som stått familjemedlemmen nära och har hjälpt till med ekonomi, och säkert annat också genom åren. En del av detta har dessutom nu räknats av från deras ”andel” som förtida arv. Lägg det på hyllan. Resterande syskon har förmodligen också haft möjlighet att hålla kontakten, hjälpa till, och bry sig om de hade velat?

Sörj den bortgångna familjemedlemmen, eller gör det inte om denne inte stod en nära.
Sälj rubbet, dela lika, och gå vidare med livet.
Pengarna tillhörde den avlidne. Inte något av syskonen alls, till en början med.

Det är bara pengar...
Så om du var med i cirkusen och 10 miljoner försvunnet, kvar finns 100 000 så hade du accepterat och gått vidare? Relationerna går inte att rädda.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
Dryg kommentar, varför tro gott om folk? Men nej, jag är som tur är inte personligen involverad i cirkusen om det nu var en avgörande fråga för dig.
och vad var det som var drygt med det? Det är helt uppenbart att du är partiskt part i målet. Och att det är A du sympatiserar med är helt klart. Man blir ju nyfiken på vad A säger om saken, antagligen nåt helt annat.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
I
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problem som ofta dyker upp när syskon som aldrig visar sig plötsligt är intresserade av arvet. Hade liknande story i hustruns släkt. Bror A var alltid hemma hos farmor och snyltade mat och lite cash. Bror B hjälpte farmor lite då och då och lånade ofta bilen. Bror C höll sig mest undan men var dock den som bjöd på julmiddag osv osv. Vid dödsboet var kontona ganska tomma, en del krediter fanns tydligen och en del saker saknades.

Så, vad är rätt eller fel? Är det mer rätt att den som verkligen umgås får mer? Är det viktigaste att alla får exakt lika? Vem avgör om de gamla är för lätta att lura på pengar ?
Mina frågeställningar handlar inte om känslor eller åsikter utan om hur vårt system faktiskt är tänkt att fungera.

Hur du känslomässigt hanterat liknade situation vet du inte förens du varit där. Ett par avgörande parametrar kan vara storlek på arvet, kvalitén på relationen till syskonen, dina egna ekonomiska behov o.s.v o.s.v.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
och vad var det som var drygt med det? Det är helt uppenbart att du är partiskt part i målet. Och att det är A du sympatiserar med är helt klart. Man blir ju nyfiken på vad A säger om saken, antagligen nåt helt annat.
Återigen, vad har det för betydelse? Jag frågar om hur systemet fungerar. Inte om vem som tycker syndom vem.

Jag får inget ut av tvisten oavsett hur det blir, hjälper det kanske dig?

Satsuki
En fråga som har viss relevans är varför syskon A skötte ekonomin. Var det pga demenssjukdom hos förälder som då inte kan anses beslutsför eller pga allmän sjukdom och trötthet hos en i övrigt mentalt klar individ?

Om man tar ut pengar från en dement individs konto kan detta gissningsvis tolkas på ett sätt medan samma sak från en klar individs konto tolkas annorlunda (som gåva, förskott på arv, tacksamhet etc).

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.