ion skrev:
En piratdel kan ofta avvika i utseendet i förhållande till originaldelen. OEM numret ska däremot fungera. Man kan studera bilder på reservdelen men det är inte säkert att det är den de skickar eller att den ens är rätt även om den liknar den gamla delen.
Visst ska det fungera, men nu är det så att går man till volvo bmw eller vad det nu är och fått ett oemnummer så kan man få en del som är något annat än vad som sitter på bilen, dvs delen på bilen är en annan del med annat oemnummer.
Och det uppstår pga det monteras olika delar, bromsbelägg, generatorer, absgivare på bilar av samma årsmodell därav olika oem.

Och då blir det problem när man står där och upptäcker att delen inte passar.

Ja men återigen, OEM numren matas in manuellt i tex tecDoc. Det kan som sagt bli en hel del fel där med tanke på antalet krossningar och nummerändringar hit och dit. Det finns inga som helst garantier att det du får hos en fristående försäljare är rätt bara för att du beställer på ett OEM nummer. Självklart är ju tanken att det ska vara rätt men det är ju inte så alla gånger..........

Andy78 skrev:
Visst ska det fungera, men nu är det så att går man till volvo bmw eller vad det nu är och fått ett oemnummer så kan man få en del som är något annat än vad som sitter på bilen, dvs delen på bilen är en annan del med annat oemnummer.
Och det uppstår pga det monteras olika delar, bromsbelägg, generatorer, absgivare på bilar av samma årsmodell därav olika oem.

Och då blir det problem när man står där och upptäcker att delen inte passar.
När det gäller Bmw:s oem nr så finns det en sida på nätet som man knappar in dom 7sista siffrorna i chassienummret och då kan man se specifikt vad man har för delar på sin bil och när dom slutade att använda just den delen.
Det händer ibland att en specifik del har utgått och då ersatts med en ny och då får man upp det nya numret att söka på.
Det är exakt samma nummer som reservdelsavdelningen får upp i sina datorer när dom kollar upp delar .
Har ingen skruvat på bilen och ersatt orginaldelarna med godtycklig del så ska oemnummret stämma.

Micro skrev:
När det gäller Bmw:s oem nr så finns det en sida på nätet som man knappar in dom 7sista siffrorna i chassienummret och då kan man se specifikt vad man har för delar på sin bil och när dom slutade att använda just den delen.
Det händer ibland att en specifik del har utgått och då ersatts med en ny och då får man upp det nya numret att söka på.
Det är exakt samma nummer som reservdelsavdelningen får upp i sina datorer när dom kollar upp delar .
Har ingen skruvat på bilen och ersatt orginaldelarna med godtycklig del så ska oemnummret stämma.
Vet vilken du menar.
Jag själv råkade ut för det, att det sitter andra delar på bilen än vad som står i tillverkarens listor, dvs jag fick den delen jag specifikt beställde enligt listan.
Till slut har man vanan inne att alltid kolla vad som sitter på bilen först om möjligt.
Att man får den del man beställt, fast man ska ha en anna del kan jag inte klandra reservdelsfirman för då de ej med säkerhet kan veta vad som sitter på bilen, dock blir det besvärligt när man får annat levererat än av som står i ordern, felplock etc.

Apropå "bildelaronline24.se": de verkar inte ha blivit bättre....
Jag beställde vindrutetorkare från "bildelaronline24.se". Man anger bilens registreringsnummer och på så sätt skall man få rätt delar.
Efter leverans och montage visade det sig att de INTE passar. De är för höga för att gå in under en list som går längs vindrutans sida.
Jag reklamerar varorna och förväntar mig att få en retursedel. Till min förvåning meddelar "bildelaronline24.se" att eftersom vindrutetorkaren varit monterad vägrar de att acceptera ansvar för att den inte passar. De svarar istället:

"Tyvärr, när du går in på reg.nr, kommer det inte upp precis årsmodell och systemet visar inte chassinr. Därför visas alla delar som passar för ditt bilmärke. Och då måste du kolla in några detaljerade specifikationer och OEM-nummer i synnerhet. Om du inte gör det, kan du få fel delar."

Kan bara konstatera att om man beställer delar från "bildelaronline24.se" kan man få fel delar, som de inte tar tillbaka.

Tycker det brukar funka bra att handla därifrån men som sagt får man kolla noga så att delen verkar rätt.
Brukar dubbelkolla mot AD och Mekonomen för att jämföra pris på samma artikel

Autodoc är för övrigt samma aktör som bildelaronline24 fast med sämre sida.

Förstår inte riktigt vad det är för list dom ska in under, är det fel längd på dem, vad är det för bil och årsmodell?

Fick typ samma svar på ett hjulnav jag köpte, det hade 4 isf 5 hål till hjulen, men jag stod på mig och påvisade att den aktuella bilmodellen inte finns med 4 skruvar, då fick jag returnera det och fick rätt nav.

Men det hela är lite av ett lotteri, även om jag inte hade fått returnera det felaktiga navet, så var priset för båda tillsammans mindre än hälften än ett i Svensk butik (samma fabrikat)
Man köper grisen i säcken och kan ha tur.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Ja vad ska man säga ...Köpte en generator av Autodoc med 2 års garanti och det är ju perfekt ...!!! Men allt kan ju gå sönder ...och då uppkommer det problem ... !!!! Så efter 11 månader paja generatorn och jag tog kontakt med Autodoc för att höra hur det skulle gå till med garantin ...Autotec ville jag skulle skicka in generatorn ...men vägrade skicka en återsändnings lapp utan jag skulle få stå för återfrakten själv ...!!! Deras regler är att returen på en trasig generator måste skickas tillbaka inom 6 månader för att dom ska stå för frakten tillbaka ... !!! Vilken USEL GARANTI jag kan ju inte skicka tillbaka generatorn innan den gått sönder ...FATTAR INTE DERAS TANKE ... !!! Har man 2 års garanti borde man få tillbaka vad generatorn kostar samt frakten ....!!! Nu fick jag tillbaka generatorn kostnaden men dom 600 kr som frakten kostade vägrade dom betala tillbaka till mej ...!!! Så tänk på vad ni köper som det är garanti på ...Skicka tillbaka dom inom 6 månader om ni vill att garantin ska gälla för frakt samt materialkosnad ...!?!? Är inte alls nöjd och fattar inte deras tanke ...Dom är ju med i EU OCH SVERIGE ÄR JU ÅXÅ MED I EU SÅ VARFÖR ÄR DET INTE SAMMA REGLER !!!!

Autodoc har egna regler........de följer möjligen lagen om du mailar trehundra gånger med 200 handläggarbyten och tar 100 foton på detaljen. I det 299 mailet de svarar på så frågar de igen vad du har köpt och vad problemet är.

Morgonens trådlyft :)
Själv har jag bara goda erfarenheter av bildelaronline24. Köpt ganska mycket (ibland mer komplicerade) reservdelar och fått snabb och korrekt information om delar passar.

M MagHam skrev:
Själv har jag bara goda erfarenheter av bildelaronline24. Köpt ganska mycket (ibland mer komplicerade) reservdelar och fått snabb och korrekt information om delar passar.
Hej har du haft några garantiärenden ? Har man 2 års garanti så ska det gälla återfrakt och ersättning för delen som är trasig ...!!!

M MagHam skrev:
bildelaronline24 är samma som autodoc så det hade nog inte gjort nån skillnad.......
Det bör även nämnas att söka på regnummer är aldrig 100%.......så bra kataloger har ingen eftermarknadsnasare. Man måste alltid ha lite kunskap och kännedom om vad man ska beställa.

P
hur kan frakten kosta 600 kr?
dhl tar fastpris på mellan 99-199 kr... :thinking:

Maskintok skrev:
hur kan frakten kosta 600 kr?
dhl tar fastpris på mellan 99-199 kr... :thinking:
för retur av nåt från en privatperson till tyskland?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.