57 497 läst ·
122 svar
57k läst
122 svar
Att handla bildelar på internet kan bli dyrt!
Autodoc må vara störst och billigast, men det verkar vara många som inte är nöjda när man läser omdömen. Bara det faktum att de driver så många olika sajter med olika namn känns ju inte riktigt seriöst.Kurt Whillkatte skrev:
Nä, det är nog bättre att handla hos någon av de svenska aktörerna istället om man vill ha bra service. Sen må de i sin tur handla grejorna av Autodoc ändå, men då slipper man iallafall själv ta den diskussionen.
inte alla större som får tag i dessa delar som jag iallafall söker..C cpalm skrev:Autodoc må vara störst och billigast, men det verkar vara många som inte är nöjda när man läser omdömen. Bara det faktum att de driver så många olika sajter med olika namn känns ju inte riktigt seriöst.
Nä, det är nog bättre att handla hos någon av de svenska aktörerna istället om man vill ha bra service. Sen må de i sin tur handla grejorna av Autodoc ändå, men då slipper man iallafall själv ta den diskussionen.
trodo och autodoc löser biffen där..
Mekonomen nej..
adbildelar nej.
Och fans hans moster nej nej....
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Håller med lite där för autodocs databas är bland de bättre om man har oem nummer och beställer på det viset. Skulle aldrig best på regnummer där om jag inte var expert typ.......
Beställer hellre på trodo men de har inte allt utan säljer bara det som de vill lista. Inget annat. Så det blir autodoc ibland men då ska jag vara 100% säker på vad jag behöver och det ska inte vara bråttom....Beställer bara märkesdelar också så man slipper deras byte till nåt motsvarande. Det är ändå på sånt där det skiljer mycket i pris. Billiga slitdelar i övrigt har jag ändå egna källor på.
Beställer hellre på trodo men de har inte allt utan säljer bara det som de vill lista. Inget annat. Så det blir autodoc ibland men då ska jag vara 100% säker på vad jag behöver och det ska inte vara bråttom....Beställer bara märkesdelar också så man slipper deras byte till nåt motsvarande. Det är ändå på sånt där det skiljer mycket i pris. Billiga slitdelar i övrigt har jag ändå egna källor på.
När jag började med autodoc hade jag paketen hemma på 3 dagar.. nu tar det minst 7 dagar... Och då måste jag hämta hos ombud... dhl går lite smidigare men ändå så går det på 5 dagar...Och ombud..S Stefan1972 skrev:Håller med lite där för autodocs databas är bland de bättre om man har oem nummer och beställer på det viset. Skulle aldrig best på regnummer där om jag inte var expert typ.......
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
problemet med autodoc är ju att det aldrig stämmer nåt, lovar de leverans den 5 så kan det bli den 10 och 15 också för den delen. Innan det går från dem alltså.
Det händer aldrig på trodo, står det leverans den 5 så skickas det då också. Tror de har missat en gång på hundra paket typ men då hade det nog hakat upp sig i maskineriet för jag fick ringa och stöta på.
Returer till trodo är ett rent nöje även om det är sällan. Kostar inget och inget tjafs. Bara normal hantering med lite frågor och nån bild.
Det händer aldrig på trodo, står det leverans den 5 så skickas det då också. Tror de har missat en gång på hundra paket typ men då hade det nog hakat upp sig i maskineriet för jag fick ringa och stöta på.
Returer till trodo är ett rent nöje även om det är sällan. Kostar inget och inget tjafs. Bara normal hantering med lite frågor och nån bild.
Nä, så är det. Själv har jag handlat hos Trodo.Maskintok skrev:
Råkade dock ut för en incident där med en AC-kondensor som saknade en o-ring. Bra kontakt, trevlig personal och inget knorr om returfrakt eller så. Däremot en j-vligt osmidig hantering. Själv tycker jag de kunde lagt o-ringen i ett kuvert på posten så hade jag haft den dagen efter. Men jag var tvungen att packa ihop hela kondensorn och åka till ett ombud för att skicka tillbaka den. Sen först när de hade tagit emot den kunde de skicka ut en ny. Så, tja, inte 100 där heller...
Varför inte bara åka till okq8 o köpa en o-ring?C cpalm skrev:Nä, så är det. Själv har jag handlat hos Trodo.
Råkade dock ut för en incident där med en AC-kondensor som saknade en o-ring. Bra kontakt, trevlig personal och inget knorr om returfrakt eller så. Däremot en j-vligt osmidig hantering. Själv tycker jag de kunde lagt o-ringen i ett kuvert på posten så hade jag haft den dagen efter. Men jag var tvungen att packa ihop hela kondensorn och åka till ett ombud för att skicka tillbaka den. Sen först när de hade tagit emot den kunde de skicka ut en ny. Så, tja, inte 100 där heller...
Själv har jag bra erfarenhet av autodoc, beställer mina reservdelar där om det nu inte är nå jag har panik med att få. Men planerade reparationer/service blir via dom
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Just OKQ8 är nog kört, men jag förstår vad du menar. Var så klart inne på att bara köpa/beställa en o-ring men problemet var att jag inte visste vilken dimension det skulle vara (och det är kritiskt i det sammanhanget).L Lutte skrev:
Detta är ju tyvärr ett evigt problem med bil- och maskindelar. Även om man har tillverkarens service- och reservdelsdokumentation så står det så gott som aldrig några dimensioner/specfikationer på standardkomponenter, bara ett reservdelsnummer.
Jo men det går oftast att gå in på t, ex autodoc och kolla i spec så får man fram lite mer uppgifter.. Som lager.C cpalm skrev:Just OKQ8 är nog kört, men jag förstår vad du menar. Var så klart inne på att bara köpa/beställa en o-ring men problemet var att jag inte visste vilken dimension det skulle vara (och det är kritiskt i det sammanhanget).
Detta är ju tyvärr ett evigt problem med bil- och maskindelar. Även om man har tillverkarens service- och reservdelsdokumentation så står det så gott som aldrig några dimensioner/specfikationer på standardkomponenter, bara ett reservdelsnummer.
packboxar..
Sedan kan man sätta sig och googla... Så kan man finna lösningar..
Ibland går det att gräva fram någonstans, absolut. I detta fall gick jag bet. Har för mig att jag inte ens hittade o-ringarna som reservdel någonstans (ja, förutom som originaldel via märkesverkstan då). Vilket är lite lustigt eftersom de fanns typ 30 olika fabrikat på eftermarknads-kondensorer att välja på och nästan alla levereras utan de nödvändiga o-ringarna.Maskintok skrev:
Ett annat alternativ är så klart att mäta den gamla, men i detta fall hade jag ingen lust att riva hela fronten på bilen bara för att mäta en o-ring.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Kan bero på att ac-verkstäder har köpt sortimentlådor som man inte riktigt har utrymme för som garageskruvare?C cpalm skrev:Ibland går det att gräva fram någonstans, absolut. I detta fall gick jag bet. Har för mig att jag inte ens hittade o-ringarna som reservdel någonstans (ja, förutom som originaldel via märkesverkstan då). Vilket är lite lustigt eftersom de fanns typ 30 olika fabrikat på eftermarknads-kondensorer att välja på och nästan alla levereras utan de nödvändiga o-ringarna.
Ett annat alternativ är så klart att mäta den gamla, men i detta fall hade jag ingen lust att riva hela fronten på bilen bara för att mäta en o-ring.
Produkter som diskuteras: "sortimentlådor"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer