VARNING för dessa tomtar som gömmer sig under flera olika liknande namn och låtsas vara konkurrerande företag.!!!
Bildelar24.se bildelar24.com reservdelar24.se bildelarstore.se bildelar-online.se reservdelarbutik.se är några av dom.

Jag köpte en flygel till en Audi S6 men fick istället en flygel till en Audi A6. Dom vägrade att erkänna sitt fel utan påstod att jag beställt fel detalj. Detta trots att jag använt registreringsnummer/chassienummer som referens och deras kundsupport skriftligt bekräftat att detaljen skulle passa min bil. Dom vägrade sedan betala för returfrakten med referens till att dom var ett tyskt företag.

Deras webbsidor, för dom gömmer sig under många andra namn, har en .se adress, språket är på svenska, kundsupporten svensk samt svenska Klarna som kreditinstitut. Europeisk kundlagstiftning säger att om kunden inte har orsak att tro att denne handlar med ett annat land så är det kundens lands lagar som gäller. Finstilt, som en länk till köpvillkor, spelar ingen roll, fast det hävdade dom benhårt ändå.

Det tog 4 månader, 20 mejl och 5 telesamtal med strid och hjälp från Klarna innan dom medgav sitt fel och tog kostnaden för returfrakt. VARNING FÖR DETTA FÖRETAG!!! Om du ändå tänker handla från dom se till att betala via Klarna eller ett kreditbolag, inte betalkort, så du får hjälp mot dessa banditer om det går fel i beställningen. Betala inte räkningen, bestrid den och kreditbolaget tvingas till att utreda. Dokumentera allt, spara allt, ta fotobevis på allt från transportlådan till alla märkningar på lådor och detaljer.

Man kan tycka att allt detta jobb för en returfrakt på 600kr är löjligt, men för mig är det en principsak, tillåter jag att dom lurar mig så kommer dom fortsätta att lura andra. Försök till bedrägeri skall alltid mötas på det sätt det förtjänas. Annars är det någon annan stackare utan kunskap som råkar illa ut.

Man kan tycka vad man vill om kreditbolag som Klarna men här var dom till fantastisk hjälp att ha på sin sida.

I
TomAhl skrev:
VARNING för dessa tomtar som gömmer sig under flera olika liknande namn och låtsas vara konkurrerande företag.!!!
Bildelar24.se bildelar24.com reservdelar24.se bildelarstore.se bildelar-online.se reservdelarbutik.se är några av dom.

Jag köpte en flygel till en Audi S6 men fick istället en flygel till en Audi A6. Dom vägrade att erkänna sitt fel utan påstod att jag beställt fel detalj. Detta trots att jag använt registreringsnummer/chassienummer som referens och deras kundsupport skriftligt bekräftat att detaljen skulle passa min bil. Dom vägrade sedan betala för returfrakten med referens till att dom var ett tyskt företag.

Deras webbsidor, för dom gömmer sig under många andra namn, har en .se adress, språket är på svenska, kundsupporten svensk samt svenska Klarna som kreditinstitut. Europeisk kundlagstiftning säger att om kunden inte har orsak att tro att denne handlar med ett annat land så är det kundens lands lagar som gäller. Finstilt, som en länk till köpvillkor, spelar ingen roll, fast det hävdade dom benhårt ändå.

Det tog 4 månader, 20 mejl och 5 telesamtal med strid och hjälp från Klarna innan dom medgav sitt fel och tog kostnaden för returfrakt. VARNING FÖR DETTA FÖRETAG!!! Om du ändå tänker handla från dom se till att betala via Klarna eller ett kreditbolag, inte betalkort, så du får hjälp mot dessa banditer om det går fel i beställningen. Betala inte räkningen, bestrid den och kreditbolaget tvingas till att utreda. Dokumentera allt, spara allt, ta fotobevis på allt från transportlådan till alla märkningar på lådor och detaljer.

Man kan tycka att allt detta jobb för en returfrakt på 600kr är löjligt, men för mig är det en principsak, tillåter jag att dom lurar mig så kommer dom fortsätta att lura andra. Försök till bedrägeri skall alltid mötas på det sätt det förtjänas. Annars är det någon annan stackare utan kunskap som råkar illa ut.

Man kan tycka vad man vill om kreditbolag som Klarna men här var dom till fantastisk hjälp att ha på sin sida.
Grattis! Jag råkade ut för samma sak, har fortfarande en komplett drivaxel till en Golf liggande på hyllan. Det hjälpte inte hur många bevis de fick på att det var fel axel, de gav sig inte. VW hade förmodligen byggt min bil med fel del, de hade levererat den rätta.

Reservdelar24 byter ut delarna automatiskt mot deras egna märke Stark om det finns på lager om man specifikt inte talar om att man vill ha det man har beställt.
Vid frågan så hävdar de att de byter ut varor till bättre kvalite.

Andy78 skrev:
Reservdelar24 byter ut delarna automatiskt mot deras egna märke Stark om det finns på lager om man specifikt inte talar om att man vill ha det man har beställt.
Vid frågan så hävdar de att de byter ut varor till bättre kvalite.
Lustigt förfarande ??
Har faktiskt aldrig hänt mig ..har alltid fått det jag har beställt (i märkesväg) och jag har bara kryssat i det jag ska ha och inget annat.

Tydligen något de börjat med på senare tid.

I
Jag beställde med OEM nr och med hjälp av support. Fick fel, påtalade detta, styrkte med foto på gammal och ny del, de var inte lika, fick nr från VW som jag vidarebefordrade, samma från Mekonomen, Autoexperten och Mr auto. De tog rätt del direkt på bilnr. 24 sa nej det är fel del. Som att dunka huvudet i en vägg. Aldrig mer.
Tråkigt att en del på forum, både här och på andra, antyder att det är beställaren som inte har alla hönsen hemma bara för att man vill varna.

Oavsett vad som går fel i dylika beställningar så får man ju vara medveten om att det KAN hända såna här saker och att det då blir aningen krångligare att lämna tillbaks. Det kan rimligen inte komma som en chock om man beställer från utlandet? Eller är det nån som tror att de skulle vara bättre än andra?
När det gäller bildelar så finns det miljoner fall av gränsfall som gör att det blir fel och ett registreringsnummer eller chassinummer är inte alltid den enda rätta lösningen utan man måste jämföra och se till att man har rätt del. Alla kataloger skrivs av människor helt manuellt och det finns ingen i världen som kan ha koll på allt.
Att sen kundtjänst på autodoc är motsträviga det håller jag med om men som sagt, man får ju ta med vissa saker i beräkningarna om man köper utomlands. Man kan ju inte räkna med att få rätt även om man har rätt alla gånger, det måste ju ingå i kalkylen.

I
Beror på vad man handlar, köper jag no name minneskort från Kina blir jag klart glad när allt fungerat, å andra sidan betalade jag 49kr inkl frakt för 128Gb så hade något av dem inte funkat är det inte hela världen, hade jag köpt över disk här hemma för runt 1000kr hade det ju varit säkrare. Frågan är hur mycket man är beredd att betala för garantin. Och alla mina från Kina fungerade.
Beställer man en reservdel med OEM-nr, alla uppgifter om bilen och dubbelcheckar med handlarens support, då ska det inte kunna bli fel. Det fungerar hos andra handlare. Om 24 har fel i sina datalistor eller rör till det på annat sätt så är det inget kunden kan lastas för.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Man måste skilja på att beställa fel del eller att få annat är det man beställt.
Man tycker att man borde få rätt del och att det inte kan bli fel när man beställer efter OEM nr då det är det säkraste kortet man kan gå på som köpare förutom bilder.

Problemet är sitter det en annan del på bilen än vad listorna, tabellerna från tillverkaren säger pga att tillverkaren bytt till andra delar i produktionen.
Som min gamla Bmw jag hade den var tillverkade 9806 köpte en absgivare och fick som inte passade, rätt enligt listorna, men det vart fel eftersom det satt givare på bilen för bilar tillverkade 9809, det var lika dant när jag skulle beställa släpring på BMW fick "fel" först.

Man kan tycka att tillverkaren borde veta exakt men Mekonomen , biltema, autoexperten, mr-auto, reservdelar24 kan omöjligen veta vad som sitter på bilen oavsett regnummer eller chassienummer.

Det enda man kan göra är att använda OEM nummer och jämföra bilder med den gamla delen för att vara någorlunda säker, jämföra form, färg , asnlutningar.
Dock så blir det oftast rätt om man följer rekommendationerna.

Det är så billigt att beställa på nätet att man ändå kommer undan billigare även om det blir fel någon gång per år.

Det som stör många är inte att man får fel del från reservdelar 24 utan att de har inlagt i sitt system att byta ut delar till deras egna märke.

OEM nummer säger ingenting annat än om du köper tex en volvodel hos volvohandlaren. Då kan man möjligen vara ganska säker på att det är rätt. I övrigt bygger många databaser på TecDoc och det är återigen en databas som människor sitter och matar in nummer i och jag lovar, det blir fel även i dem. En reservdel kan vara nummerändrad fjorton gånger och alla dessa fjorton nummer ska in i TecDoc på samma plats och dessutom ska krossning emellan olika fabrikat fungera också och ja det blir fel emellanåt.
Köper man i sverige, ja då är det enklare att hantera sådant för man kan lämna tillbaks över disk eller skicka tillbaks utan särskilt mycket krångel. Köper man utomlands, ja då får man kalkylera med en del krångel.

I
På Skruvat kan man beställa på OEM nr
Om de nu gjort fel när de skapade sitt dataregister så får de väl erkänna det och göra rätt.
24 efterfrågade OEM nummer, det borde varit ointressant om de hade sitt eget register.

ion skrev:
På Skruvat kan man beställa på OEM nr
Om de nu gjort fel när de skapade sitt dataregister så får de väl erkänna det och göra rätt.
24 efterfrågade OEM nummer, det borde varit ointressant om de hade sitt eget register.
Det handlar inte om fel OEM nummer listat hos leverantören, utan att man har andra delar på bilen än vad man beställt.
Faktiskt väldigt vanligt.

I
Andy78 skrev:
Det handlar inte om fel OEM nummer listat hos leverantören, utan att man har andra delar på bilen än vad man beställt.
Faktiskt väldigt vanligt.
Om jag har en piratdel på bilen står det inget OEM-nummer på den delen. Om det är fel del som sitter på bilen och den har ett OEM-nummer så passar den uppenbarligen och då ser jag inte problemet.

ion skrev:
Om jag har en piratdel på bilen står det inget OEM-nummer på den delen. Om det är fel del som sitter på bilen och den har ett OEM-nummer så passar den uppenbarligen och då ser jag inte problemet.
Om du har en piratdel på bilen så är det ännu mer viktigt att jämföra tex bilder att man beställer rätt del.
Forstod inte riktigt meningen med fel del och det fel del så brukar det inte passa eller fungera.

I
Andy78 skrev:
Om du har en piratdel på bilen så är det ännu mer viktigt att jämföra tex bilder att man beställer rätt del.
Forstod inte riktigt meningen med fel del och det fel del så brukar det inte passa eller fungera.
En piratdel kan ofta avvika i utseendet i förhållande till originaldelen. OEM numret ska däremot fungera. Man kan studera bilder på reservdelen men det är inte säkert att det är den de skickar eller att den ens är rätt även om den liknar den gamla delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.