I
Ja det verkar ju konstigt, Autodoc GmbH startade ju 2014 enligt Alla bolag, Vilka är de andra?
Lycka till med returen.

Reservdelar24.se är samma som ett annat bolag, www.bildelaronline24.se samt autodoc.

Dock gillar jag inte reservdelar24 de byter ut kunders varor på sitt egna märke stark, beställer du tex brembo bromsklossar och det finns stark på lager så skickas dem istället förståss till billigare pris men det spelar ingen roll det är inte det man beställde.

Finns mycket trådar om det på nätet, jag köra mister-auto istället.

Det är en fördel att det finns många sidor, man beställer på sitt eget språk och företag, tex eftersom de är reggade i sverige.
Sen spelar det ju ingen roll från vilket lager det skeppas ifrån i europa, ibland har jag fått från frankrike, tyskland m.m alltid på utsatt tid.

Skruvat beställde jag mycket från förut men tycker de har blivit för dyra.

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
De kan väl inte vara värre än Lähdenmäki som har Opel service i Vasa.

Pojken bakom disken höll på länge och förklarade att min bil aldrig har tillverkats. Att Opel Kadett E inte finns med 1,2 liters stötstångsmotor. Jag sade åt honom att bilen står på gården så vi går ut och tittar. Efter mycket argumenterande lyckades jag tvinga honom med mig ut. Då vi kom i dörren och såg bilen på avstånd vände han och gick in......

heimlaga skrev:
De kan väl inte vara värre än Lähdenmäki som har Opel service i Vasa.

Pojken bakom disken höll på länge och förklarade att min bil aldrig har tillverkats. Att Opel Kadett E inte finns med 1,2 liters stötstångsmotor. Jag sade åt honom att bilen står på gården så vi går ut och tittar. Efter mycket argumenterande lyckades jag tvinga honom med mig ut. Då vi kom i dörren och såg bilen på avstånd vände han och gick in......
Han kanske hade en Svensk reservdelslista, för E med stötstångsmotorn fanns inte här, men jag vet att modellen fanns i andra länder.

Det skulle förklara saken!
I Finland var E med stötstångsmotorn ganska vanliga bilar.

Det förklarar också varför jag har haft svårigheter med att få tag på rätt delar båda gångerna jag har haft motorstopp i Sverige.

när det gäller beställningar utomlands så måste man såklart ha järnkoll och inte bara lita på kataloger. Finns ingen katalog i världen som är heltäckande på precis alla varianter som finns av precis allting. Drivaxlar är ett typexempel på detta för det finns tex axlar som inte ens finns på eftermarknaden och då kommer bara de varianter som finns upp. Eller så är en axel vanligare utomlands och en annan på "nordliga" modeller. Det finns mängder med exemplar på sånt.
Att bara klicka sig fram till en pryl enligt katalogen kan bli väldigt kostsamt med tanke på retur kostnader.
Sånt måste man verkligen vara medveten om när man handlar utomlands. Det kan rimligen inte komma som en överraskning att det blir aningens krångligare att reklamera nåt i tyskland jämfört med hemma runt knuten.......

heimlaga skrev:
Det skulle förklara saken!
I Finland var E med stötstångsmotorn ganska vanliga bilar.

Det förklarar också varför jag har haft svårigheter med att få tag på rätt delar båda gångerna jag har haft motorstopp i Sverige.
Är de auktoriserade för opel ska det inte ha nån betydelse. I opel epc finns alla varianter med oavsett land. Kommer man till en normal reservdelsbutik kan det såklart bli värre för då kan ju modellen som sådan saknas i rekommendationerna.

Tråkigt med det som hände dig TS! Kan bara instämma i många andras inlägg här att det verkligen gäller att ha järnkoll på exakt vad man beställer och vad det är man ska ha. Jag har en VAG bil och det är rena vilda västern med delar till de bilarna. Tack och lov så gjorde jag min första felbeställning på mekonomen så när jag beställde för bilderaronline24 så beställde jag rätt delar. Så det är väl bara bra att trådar som denna blir en liten varning till andra om att vara helt säker på vad de ska ha.

Man måste ha lika stor koll på vad man beställer oavsett om det är från utlandet eller mekonomens sida i sverige, folk tror att man får exakt rätt del bara man slår på regnumret, bilregistret kan omöjligen veta vad som satt på bilen när den tillverkades.

Man måste jämföra bilder och oemnummer, går man på oemnummret så blir det rätt del, finns det 2 olika delar till samma årsmodell så finns det också 2 olika oemnummer.
Ofta ersätts numren med andra och då ska det finnas en referens, ebay är bra på att lista allt.

TorpAnders skrev:
Ska bli intressant att se vad som händer då jag nu har fått en felleverans, jag har tidigare endast lång och bra erfarenhet av denna firma och har handlat en hel del av dom utan problem.

Nu beställde jag nya chassifjädrar runt om och fick mycket riktigt fyra nya fina kartonger med Lesjöfors logga med rätt etiketter och artikelnummer.
Men när jag öppnade kartongerna så visar det sig att framfjädrarna inte är samma som jag beställt eller som etiketterna visar!?

Så här har "alla" gjort rätt förutom den som förmodligen öppnat två varianter av fjäderkartonger (För jämförelse irl?) och sedan lagt tillbaka dom i fel kartonger?
Jaha elva mejl senare med en minst sagt trög support på bildelaronline24.se så vägrar dom att ta sitt ansvar för att någon i deras organisation öppnat kartonger och stoppat i fel fjädrar:mad:

Eftersom jag inte omedelbart öppnat alla kartonger och jämfört med mina ännu i bilen sittande delar (som jag ändå inte exakt vet hur dom ser ut) så har 14 dagar gått och jag gjort fel och inte dom, häpp!:wow:

Dom negligerar helt och hållet att dom missmatchat kartonger och fjädrar och svarar inte ens på de detaljerna, detta känns väldigt otyskt jämfört mot alla tyska firmor som jag tidigare handlat av och som alltid varit extremt serviceminded.

Dom säger samtidigt att dom inte kan skicka rätt fjädrar eftersom dom inte har dom i lager??
Bara för att testa så går jag då in på en annan av deras sidor autodoc.se och där finns fjädrar med 24 lev tid. Så jag beställer ett par på skoj (den 6/8) och det är knäpptyst, inget ordererkännande etc. men idag när jag kom hem så låg paketet här med rätt fjädrar :x (lantbrevbärare)

Nu skippar jag detta företag för all framtid och är det någon som vill ha två orörda framfjädrar till en Audi A6 2,6, 2,8 och 2,5Tdi, från 6/94-97 så skicka ett PM

Angående alla deras hemsidor så börjar det kännas lite skumt, googlar man idag på en reservdel så får man ju bara upp deras sidor i träff i princip...lägger sig konkurrenterna eller vad är det frågan om för "maffia"

Andy78 skrev:
Man måste ha lika stor koll på vad man beställer oavsett om det är från utlandet eller mekonomens sida i sverige, folk tror att man får exakt rätt del bara man slår på regnumret, bilregistret kan omöjligen veta vad som satt på bilen när den tillverkades.

Man måste jämföra bilder och oemnummer, går man på oemnummret så blir det rätt del, finns det 2 olika delar till samma årsmodell så finns det också 2 olika oemnummer.
Ofta ersätts numren med andra och då ska det finnas en referens, ebay är bra på att lista allt.

Jag har en annan metod om det finns flera olika delar till samma årsmodell.

O det är att beställa den dyraste för tyvärr är det ju så.

Nu kör jag visserligen saab så det är som inget krångel, men när jag körde tyskt junk så var det ju alltid massa olika beroende på om nu exempelvis bilen hade tygmattor eller dragkrok från fabrik.

Lutte skrev:
Jag har en annan metod om det finns flera olika delar till samma årsmodell.

O det är att beställa den dyraste för tyvärr är det ju så.

Nu kör jag visserligen saab så det är som inget krångel, men när jag körde tyskt junk så var det ju alltid massa olika beroende på om nu exempelvis bilen hade tygmattor eller dragkrok från fabrik.
Att beställa den dyraste är inge bra då de inte är en indikation vad som sitter på bilen.
Jo tyskarna gillar ju att ha ett brytdatum för reservdelar mitt i en årsmodell och speciellt bmw, vag har en massa nummer till samma motor.

Jag brukar gå direkt till produkttillverkarens hemsida och slå upp delarna (dvs till Bosch, Sachs, Febi, brembo eller vad det nu handlar om) - där brukar också finnas översättningstabeller från biltillverkarens original reservdelsnummer till deras egna delar. Det har funkat bra hittills.

TorpAnders skrev:
Jaha elva mejl senare med en minst sagt trög support på bildelaronline24.se så vägrar dom att ta sitt ansvar för att någon i deras organisation öppnat kartonger och stoppat i fel fjädrar:mad:

Eftersom jag inte omedelbart öppnat alla kartonger och jämfört med mina ännu i bilen sittande delar (som jag ändå inte exakt vet hur dom ser ut) så har 14 dagar gått och jag gjort fel och inte dom, häpp!:wow:

Dom negligerar helt och hållet att dom missmatchat kartonger och fjädrar och svarar inte ens på de detaljerna, detta känns väldigt otyskt jämfört mot alla tyska firmor som jag tidigare handlat av och som alltid varit extremt serviceminded.

Dom säger samtidigt att dom inte kan skicka rätt fjädrar eftersom dom inte har dom i lager??
Bara för att testa så går jag då in på en annan av deras sidor autodoc.se och där finns fjädrar med 24 lev tid. Så jag beställer ett par på skoj (den 6/8) och det är knäpptyst, inget ordererkännande etc. men idag när jag kom hem så låg paketet här med rätt fjädrar :x (lantbrevbärare)

Nu skippar jag detta företag för all framtid och är det någon som vill ha två orörda framfjädrar till en Audi A6 2,6, 2,8 och 2,5Tdi, från 6/94-97 så skicka ett PM

Angående alla deras hemsidor så börjar det kännas lite skumt, googlar man idag på en reservdel så får man ju bara upp deras sidor i träff i princip...lägger sig konkurrenterna eller vad är det frågan om för "maffia"
det är besvärligt att reklamera hos dem men är det fjädrar av lesjöfors tillverkning så är det inget direkt ovanligt med felpack. Har fått fel säkert fem gånger på fjädrar från dem och det har alltid varit felpack. Titta om det står nå nummer på dem som börjar på T eller nåt. Gör det det så kan du maila till lesjöfors och få reda på vad de är till. De översätter numret till artikelnummer direkt. Det måste dock inte var aen kartong från Lesjöfors, de tillverkar åt många andra men T numret brukar så där ändå.

Jaså så lät det inte när jag kollade med deras tekniksupport..dom menade att det är baksidan med internethandel?

Om du tittar på fjärde raden nerifrån i det inlägg du citerat så har du svaret på vad jag fick ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.