100 023 läst ·
330 svar
100k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Suck, då behövs ingen ny väg utan vi anv den bef från höger på kartan fram till vår fastighet och vägen på vår fastighet och 250 m fram till ladan behövs inte längre. Förstår du?R Räknenisse skrev:
Eftersom det blev skrikparty första gången ni dök upp låter det som om tidigare ägare haft samma problem. Låter definitivt som om hela byn skulle må bättre av en annan vägsträckning. Har ni juristhjälp?Alsbo skrev:
Inget annat än att få veta vart gränserna går eftersom vägföreningens styrelse och vi är långt ifrån överens, det skiljer ca 20 m och det är ganska mycket tycker jag.R Räknenisse skrev:Du svarade inte på frågan om du är nöjd med att få ett fastställande av det befintliga från 1994 som verkar vara det som ska gälla enligt papperna?
Eftersom ni redan väntar på det så undrar jag lite vad det är du frågar om hjälp med annars, och vad det är du vill uppnå annat än att hävda de lagliga gränserna?
Jo den sak jag började med, vem som har rätt till den bit väg som syns på min första bild. Den är utanför vägföreningens område oavsett de 20 meterna och den hör till vår tomt. De som använder vägen har varken servitut eller något annat avtal om att få använda den biten av vägen. Den har visserligen funnits länge men då betjänade den ytterligare 3 skogsfastigheter som inte nyttjar den längre.
Dessutom frågade jag om vägföreningen har rätt att stänga av en förrättningsväg genom att inte ploga.
den allmänna vägen på hela vintern.
Utan att ha läst hela tråden,
du har säkert rätt att ge fullmakt till ett ombud i ditt ställe, så varför inte be en jurist att företräda dig på ett styrelse/årsmöte?? Jag gissar att det blir lite annan ton i skällan då.....
du har säkert rätt att ge fullmakt till ett ombud i ditt ställe, så varför inte be en jurist att företräda dig på ett styrelse/årsmöte?? Jag gissar att det blir lite annan ton i skällan då.....
Nej, vi har pratat med flera jurister men otroligt nog (ironi) vill ingen ta på sig ärendet. Men vi har fått goda råd av jurister. Såna kontakter utmynnar alltid i att vi ska stämma föreningen civilrättsligt med de risker det medför.K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Att inte ploga är inte att stänga av. Om det är okej beror ju på hur vägsamfälligheten är reglerad.
Det skulle ju gå om vi fick veta när det är årsmöte och andra öppna möten. Kallelse ska göras i ortens dagstidning men inte när. Alla andra medlemmar får lappar i postlådan men inte vi såklart. Styrelsen är hemlig, inte ens Lantmäteriet har fått veta vilka som suttit i styrelsen de senaste 4 åren..... Men jag kan försöka ta reda på om gamla ordförande är kvar och fråga om styrelsen kan träffa en jurist som vi anlitar.L lat skrev:
Du har inte goda kontakter med någon som är "respekterad" i trakten, (kommunstyrelsen ordf., rik & mäktig godsägare, lokal press eller liknande), som du kan ge fullmakt till??Alsbo skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Nej.Alsbo skrev:
Å ena sidan behövs vägen med kurvan ni bråkar om inte öht. Så den skulle bara kunna tas ur bruk.
Å andra sidan har Trafikverket lovat att betala för att dra om den. Bara föreningen vill.
Varför T skulle vilja betala före en väg som inte på något vis skulle behövas förstår jag inte. Det verkar helt osannolikt att de skulle. Och därför verkar det som att något i resonemanget inte stämmer.
Men det är lite svårt att bli klok på vad utifrån dina kortfattade svar och suckar.
Men kära nån, sa Nasse, menar du att jag har rätt att bestämma vilken lösning som ska bli verklighet? Får jag bestämma skulle det bli att vägen över vår tomt tas bort och det inte går att åka runt på slingan längre.R Räknenisse skrev:Och ändå så VET du vad som inte är orsaken till det när du svarar på mitt inlägg?
För att en statlig tjänsteman inte har berättat om motpartens skäl för sina ställningstaganden, som du inte ens vet om de berättat för henne.
Nej.
Å ena sidan behövs vägen med kurvan ni bråkar om inte öht. Så den skulle bara kunna tas ur bruk.
Å andra sidan har Trafikverket lovat att betala för att dra om den. Bara föreningen vill.
Varför T skulle vilja betala före en väg som inte på något vis skulle behövas förstår jag inte. Det verkar helt osannolikt att de skulle. Och därför verkar det som att något i resonemanget inte stämmer.
Men det är lite svårt att bli klok på vad utifrån dina kortfattade svar och suckar.
En statlig tj.m. sa till mig att hon inte fått ngt svar på vilket skälet var att säga nej, hur ska jag uttrycka mig för att du ska förstå??? Om hon ljuger för mig vet inte jag men ska jag anta att hon ljuger? Eler ska jag skriva det jag vet? Jag vet inte vad du egentligen vill med alla dina konstiga frågeställningar, jag skriver bara det jag vet. Det står i min text att det stärkte mitt antagande och det betyder att jag har en idé om att byn behöver en hackkyckling och det har ingenting med en statlig tj.m. att göra.
Smart, jag känner faktiskt en hel del män med makt här i trakten då jag varit politiker själv och vi dessutom handlar med fastigheter. Det har jag inte tänkt på, tack för tipset! En i styrelsen känner Tony Rickardsson så det finns en del kändisar här. Lotta Gröning stöter jag ihop med lite nu och då, vem skulle kunna prata omkull styrelsen om inte hon?L lat skrev:
Om föreningen får bidrag borde det finnas firmatecknare angiven. Som sagt, den där byn verkar må pyton. Vissa kommuner har medlingshjälp, om man är med i Villaägarna kan de också stödja till viss del.Alsbo skrev:Det skulle ju gå om vi fick veta när det är årsmöte och andra öppna möten. Kallelse ska göras i ortens dagstidning men inte när. Alla andra medlemmar får lappar i postlådan men inte vi såklart. Styrelsen är hemlig, inte ens Lantmäteriet har fått veta vilka som suttit i styrelsen de senaste 4 åren..... Men jag kan försöka ta reda på om gamla ordförande är kvar och fråga om styrelsen kan träffa en jurist som vi anlitar.
Om ni är noga med att polisanmäla hot och egenmäktigt förfarande (typ yxa ner staket) kan det bli tydligare för jurister, kommun mm att situationen är ohållbar.
Hennes modell när vi träffades var att vägen skulle vara som nu men på andra sidan av våra byggnader, alltså dras om i kanten på vår tomt på andra sidan av tomten eller på vår tomt bakom uthusen och vägen mellan husen tas bort.Mikael_L skrev: