100 023 läst ·
330 svar
100k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag skulle tro det också. Förmodligen lite tidskrävande att driva fram ett sådant föreläggande, men kan ju vara värt det handlar om vatten i källaren varje snösmältning.maxmsm skrev:
Redigerat:
Måste allt jag skriver ifrågasättas? Ring Camilla Nygårds på Trafikverket på måndag och fråga henne!Nötegårdsgubben skrev:
Har de verkligen lovat det? Mig veterligen finns det gränser för hur mycket bidrag man kan få för enskilda vägar och har jag förstått det här rätt rör det en väg som ni är en handfull hushåll som nyttjar.
Men föreligger det kända konflikter och/eller höjd trafiksäkerhetsrisk kanske det är särskilda skäl.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
När någon ber om hjälp i vårt forum är det denna TS vi hjälper. Andra berörda parter får starta en egen tråd om de vill ha hjälp.
/Moderator
/Moderator
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Förutom driftbidraget kan man få något för att för att göra vissa förbättringsåtgärder e.dyl. Söks separat för det projekt man vill göra.Nötegårdsgubben skrev:
Har de verkligen lovat det? Mig veterligen finns det gränser för hur mycket bidrag man kan få för enskilda vägar och har jag förstått det här rätt rör det en väg som ni är en handfull hushåll som nyttjar.
Men föreligger det kända konflikter och/eller höjd trafiksäkerhetsrisk kanske det är särskilda skäl.
Nej, lovat kan de inte ha gjort om det inte finns en ansökan som beviljats. Troligen sagt att det är en typ av åtgärd som ryms inom bidragets och sannolikt kan få pengar eller något i den stilen.
Jag kan faktiskt förstå att vägföreningen inte vill dra om då det blir tre kurvor istället för en.
Inte mycket, 1987 dödade Lantmäteriet några bivägar som inte längre fanns mer än på kartan, annars är det samma som från 1500-1600-talet. Samma bredd också och det är fantastikst att det fortfarande fungerar! Mitt hus är lätt att hitta om man söker på Alsbokikarhus skrev:
Men jag menar på din kurva som kryper närmre in på tomten. Hur mkt har ändrats där?Alsbo skrev:
Det låter väldigt konstigt att Trafikverket erbjuder sig att bekosta en omdragning av en liten enskild väg.
Ring till en lastbilscentral och beställ ut en Tippbil med stora stenblock, och sen en grävmaskin som lägger ut dom
Stenar som är minst 1,5 x 1,5 meter.... och lägg ut
Ingen flyttar dom, och sikten blir inte påverkad
Fan en sån här intrig får ju hornen att växa en bra bit
Stenar som är minst 1,5 x 1,5 meter.... och lägg ut
Ingen flyttar dom, och sikten blir inte påverkad
Fan en sån här intrig får ju hornen att växa en bra bit
Det är inte orsaken, 3 flackare kurvor måste vara bättre än en kurva på 110 grader. Dessutom vore det ännu mera praktiskt att dra vägen rakt mellan de bef vägarna eftersom bonden som brukar jorden inte vill behöva köra en massa extra för att plöja, harva, så, skörda, gödsla mm på 2 små trekanter. Dessa trekanter användes kostnadsfritt av förra ägaren till huset.R Räknenisse skrev:Förutom driftbidraget kan man få något för att för att göra vissa förbättringsåtgärder e.dyl. Söks separat för det projekt man vill göra.
Nej, lovat kan de inte ha gjort om det inte finns en ansökan som beviljats. Troligen sagt att det är en typ av åtgärd som ryms inom bidragets och sannolikt kan få pengar eller något i den stilen.
Jag kan faktiskt förstå att vägföreningen inte vill dra om då det blir tre kurvor istället för en.
I er situation hade jag tagit min grävare och dragit lite nya ledningar över "gårdsplanen" som nog kan dra ut lite på tiden, sen när återställningen görs blev vägbanan avsevärt smalare utan möjlighet att mötas utan den blev enfilig med en hel del gropar som är obekväma att åka i!
Vi har också en väg över vår tomt men med den fördelen att ingen behöver åka i närheten av våra hus, dock behöver vi korsa grusvägen för att komma till sjön
Vi har också en väg över vår tomt men med den fördelen att ingen behöver åka i närheten av våra hus, dock behöver vi korsa grusvägen för att komma till sjön
Jaha, det är troligen 4-5 m på bortre sidan och minst 20 på den inre när vi kom hit. Nu är det ungefär 6-7 m på den inre sidan. Enligt Lantmäteriet kommer de att staka ut vägen som den var 1994 och då blir det tillbaka som det var då.kikarhus skrev:
Och det är du nöjd med?Alsbo skrev:
Rekomenderar annars fylle/skrotbilar/grävmaskin som avspärrning. Svårt att flytta på. Gäss ska även vara agressiva och lagliga. Nackdelen är att de bajsar och låter...
Vi har redan grävmaskin, liggande och stående staketstolpar och lite annat alldeles innanför staketet. Då skriker Trafikverket och grannarna om sikten men jag tror inte att man är tvingad att hålla 70 ända fram til kurvan och kör man vettigt hinner man se i god tid genom kurvan.kikarhus skrev: