Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Vägen får visst finnas men då ska den nyttjas av de som VERKLIGEN behöver den och då är det bara vi. De 2 närmsta grannarna har en annan väg ut från sina fastigheter som de anv i ett halvår då de andra vägarna inte var plogade.
Bonden vill ta bort vår granhäck men nu har jag sett på karta, (tack vare er!) att bonden och andra skogsägare har servitut på att åka över närmsta grannens tomt. Den vägen är borta fysiskt men kan säkert återställas.Det enda som återstår då är att få till vägunderhåll fram till vår tomtgräns och resten klarar vi själva :)

• Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Vi har redan grävmaskin, liggande och stående staketstolpar och lite annat alldeles innanför staketet. Då skriker Trafikverket och grannarna om sikten men jag tror inte att man är tvingad att hålla 70 ända fram til kurvan och kör man vettigt hinner man se i god tid genom kurvan.
Verkar inte finnas någon annan lösning än att ligga lågt till lantmäteriet kommer.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A
kikarhus kikarhus skrev:
Och det är du nöjd med?

Rekomenderar annars fylle/skrotbilar/grävmaskin som avspärrning. Svårt att flytta på. Gäss ska även vara agressiva och lagliga. Nackdelen är att de bajsar och låter...
Ankor och gäss är trevliga djur, vi har fåglar inne också. Och höns :)

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle vägverket bekosta omdragning av en väg som enbart ni behöver. Det låter inte rimmligt alls.

• Gilla
Carolus-rex och 1 till
  • Laddar…
Jag känner att jag helt oombedd behöver göra några reflektioner över mänskligt beteende, det är verkligen flera klassiska företeelser som visas upp i den här tråden.

- Misstänksamhet mot ”utomstående”.
- Godtrohet, att inte förstå att andra människor verkligen kan bete sig som rövhål.
- Bunkermentalitet, dvs hur TS sakta men säkert trycks in i ett hörn och med tiden blir allt mer beskyddande mot sin ståndpunkt, och hur det med tiden formar TS beteende, säkerligen på liknande sätt på hemmaplan som i forumtråden.
- Respekten för myndigheter
- Anarkistiska husägarmentaliteten
- Hobbyjuristerna

Extremt fascinerande på många sätt.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag blir SJUKT besviken om vi inte får veta hur detta utvecklas.

På ett personligt plan vill jag dock skicka med TS att oavsett allt annat så ska du alltid anmäla skadegörelse och hot. Ju mer bevis du kan säkra desto bättre.

I övrigt är det mesta redan sagt flera gånger om tror jag.

• Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Måste allt jag skriver ifrågasättas? Ring Camilla Nygårds på Trafikverket på måndag och fråga henne!
Inte allt, men för att någon ska kunna ge rimliga svar på dina frågor måste förstås saker som förefaller osannolika kunna diskuteras.

Jag förstår att sådana frågor kan ses som ifrågasättanden, och det finns uppenbarligen de som tycker att man inte hjälper genom att borra ner i den typen av frågeställningar. Själv är jag av motsatt uppfattning, att man främst hjälper TS (här och i andra juridiktrådar) genom att noga bena ut sakläget innan man tycker så mycket.

Självfallet kommer vare sig jag eller någon annan att ringa handläggare vare sig på ena eller andra stället, men finns det inte ett skriftligt besked i frågan skulle i alla fall jag inte vara tvärsäker på att det fanns ett gällande erbjudande om full kostnadstäckning om det varit min fastighet.

Avslutningsvis verkar ni och vägföreningens representanter ha en gemensam vilja att lösa frågan genom den begärda lantmäteriförrättningen. Förhoppningsvis kan båda sidor efter den förlika sig med rättsläget, vare sig man får sin vilja igenom eller ej.

• Gilla
Eric Öbo och 6 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle vägverket bekosta omdragning av en väg som enbart ni behöver. Det låter inte rimmligt alls.
Nu glömde du läsa vad jag skrev, jag skrev att det egentligen inte behövs någon väg över vår tomt eftersom det är en slinga och går att åka åt båda håll så kan vägen vara avstängd helt här hos oss. Då slipper vägföreningen underhålla drygt 300 m väg.

• Gilla
Giraffens och 2 till
  • Laddar…
A
timmelstad timmelstad skrev:
Jag känner att jag helt oombedd behöver göra några reflektioner över mänskligt beteende, det är verkligen flera klassiska företeelser som visas upp i den här tråden.

- Misstänksamhet mot ”utomstående”.
- Godtrohet, att inte förstå att andra människor verkligen kan bete sig som rövhål.
- Bunkermentalitet, dvs hur TS sakta men säkert trycks in i ett hörn och med tiden blir allt mer beskyddande mot sin ståndpunkt, och hur det med tiden formar TS beteende, säkerligen på liknande sätt på hemmaplan som i forumtråden.
- Respekten för myndigheter
- Anarkistiska husägarmentaliteten
- Hobbyjuristerna

Extremt fascinerande på många sätt.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag blir SJUKT besviken om vi inte får veta hur detta utvecklas.

På ett personligt plan vill jag dock skicka med TS att oavsett allt annat så ska du alltid anmäla skadegörelse och hot. Ju mer bevis du kan säkra desto bättre.

I övrigt är det mesta redan sagt flera gånger om tror jag.
Så sant som det är skriver, även ett jagat djur försöker försvara sig...

• Gilla
Giraffens och 2 till
  • Laddar…
A
Tack vare er goa vänner har vi nu en lösning på problemet, jag tackar så jättemycket för hjälpen! Och vinnare är...... :D

• Gilla
Giraffens och 1 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Det är inte orsaken, 3 flackare kurvor måste vara bättre än en kurva på 110 grader. Dessutom vore det ännu mera praktiskt att dra vägen rakt mellan de bef vägarna eftersom bonden som brukar jorden inte vill behöva köra en massa extra för att plöja, harva, så, skörda, gödsla mm på 2 små trekanter. Dessa trekanter användes kostnadsfritt av förra ägaren till huset.
På kartan med förslaget tyckte jag det såg ut som rejäla "hörn" men om du säger att det är bättre så måste det naturligtvis vara så... Jag säger bara att jag inte hade tyckt det ifall det var jag som brukade vägen, utifrån hur det verkar på den bilden.

Du sa att du inte fått veta orsaken till att de inte vill dra om vägen, men nu vet du ändå med säkerhet vad som inte är orsak. Det blir faktiskt lite svårt att följa med i vad som är de faktiska omständigheterna respektive dina åsikter i resonemangen. Inte så konstigt att det blir lite frågor om det som Nöttegårdsgubben säger. Och dåligt diskussionsklimat när du hugger så fort någon frågar.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Nu glömde du läsa vad jag skrev, jag skrev att det egentligen inte behövs någon väg över vår tomt eftersom det är en slinga och går att åka åt båda håll så kan vägen vara avstängd helt här hos oss. Då slipper vägföreningen underhålla drygt 300 m väg.
I det läget är jag väldigt förvånad om vägverket erbjuder sig att betala en omdragning av vägen. Om så är fallet ska jag nog undersöka den möjligheten jag också.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Vilket väl talar ännu mer emot att Vägverket skulle betala för något som det inte ens finns behov av??
Eller hur menar du nu?

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Vi har bott här i lite mer än 3 år och när vi kom med första flyttlasset och stannade framför trappan för att bära in möbler kom en av grannarna och skällde ut oss av värsta graden för att vi blockerade vägen! Det var ca 1 m med snö och höga snöplogkanten och den plogade vägen var bara 2,5 m bred så det gick inte att stanna någon annanstans nära huset. Ett par dagar senare fick vi besök och de hann inte ens kliva ur bilen för att fråga vart de kunde parkera så stod samma granne där och skrek riktigt otäcka saker åt våra gäster. Vi hade en byggfirma här och första gången de kom stannade de utanför och det dröjde bara några sekunder så började det banka på dörren, det var en annan granne som bor på ett annat ställe och har mycket längre att åka förbi oss och han gapade och skrek om att brandkåren inte kunde komma fram! Byggubbarna frågade vart det brann men grabben var så ilsken så han hörde ingenting, han bara skrek rakt ut. Byggubbarna skakade på huvudet och frågade vad i hel...et vi har för grannar, dom hade aldrig varit med om något liknande.
Stackars er!! Till att börja med, tugga aldrig i er hot! Polisanmäl på en gång! Oavsett om eller var lösningen finns gör hot det omöjligt att komma fram. Sen undrar jag, vad har föreningen för skäl att säga nej till en omdragning om nu vägverket tar kostnaden?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Stackars er!! Till att börja med, tugga aldrig i er hot! Polisanmäl på en gång! Oavsett om eller var lösningen finns gör hot det omöjligt att komma fram. Sen undrar jag, vad har föreningen för skäl att säga nej till en omdragning om nu vägverket tar kostnaden?
Det enda Camilla Nygårds på Trafikverket sa var att styrelsens ordförande vägrade att ta till den lösningen vilket känns som det stärker mitt antagande att byn behöver en hackkyckling för att inte ta ihjäl varandra, vad vet jag :D

• Gilla
Giraffens och 3 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Jaha, det är troligen 4-5 m på bortre sidan och minst 20 på den inre när vi kom hit. Nu är det ungefär 6-7 m på den inre sidan. Enligt Lantmäteriet kommer de att staka ut vägen som den var 1994 och då blir det tillbaka som det var då.
Du svarade inte på frågan om du är nöjd med att få ett fastställande av det befintliga från 1994 som verkar vara det som ska gälla enligt papperna?
Eftersom ni redan väntar på det så undrar jag lite vad det är du frågar om hjälp med annars, och vad det är du vill uppnå annat än att hävda de lagliga gränserna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.