Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
OK. Men inte att TV skulle pröjsa?
 
A
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Om föreningen får bidrag borde det finnas firmatecknare angiven. Som sagt, den där byn verkar må pyton. Vissa kommuner har medlingshjälp, om man är med i Villaägarna kan de också stödja till viss del.
Om ni är noga med att polisanmäla hot och egenmäktigt förfarande (typ yxa ner staket) kan det bli tydligare för jurister, kommun mm att situationen är ohållbar.
Jag har anmält allt som hänt men var för sig, nu fick jag tips här att anv samma ärendenummer för alla anmälningar så det samlas på hög och det var verkligen smart, det ska jag göra. De som jag inte ens fått svar på skriver jag om på nytt så det kommer att bli en hel hög med anmälningar direkt :)
Byn ser ganska välmående ut men inte människorna som bor i den. Det är mer än många gånger som vi försökt få hjälp av kommunen men de har ingen med oss att göra. När jag frågade varför vi i så fall betalar skatt fick jag inget svar.
Vi har varit medlemmar i Villaägarna i massor av år men i början av detta år frågade jag om en sak som berör detta men fick inget som helst svar, då sa jag upp medlemskapet. Jag har ringt dit tidigare men inte fått någon hjälp alls så det kändes meningslöst att fortsätta vara medlem.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK. Men inte att TV skulle pröjsa?
Nu förstår jag inte vad Trafikverkets tj.m. har med TV att göra??
 
Jag förstår fortfarande inte allt, men har förstått att ni egentligen inte vill ha trafik över er gårdsplan, medan vägföreningen vill ha den genomgående vägen kvar.

Vidare tänker jag mig att det är något sånt här (jag vet, jag ritar som en gud) skulle lösa båda de problemen.
Satellitbild över landsbygd med överlagrade röda linjer som visar ett föreslaget vägomläggningsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilka andra problem skulle det skapa? Är det olika personer som äger åkermarken på de olika sidorna vägarna så att det blir meningslösa småtegar över om vägarna flyttas så? Och går det i så fall att lösa genom kontant vederlag (för ni måste ju ha minst en väg in, så någon menlös tårtbit blir det ju)?

Och om det skulle vara så att Trafikverket inte står för fiolerna, är ni då villiga att bära kostnaden för en omdragning av vägarna?
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alsbo skrev:
Nu förstår jag inte vad Trafikverkets tj.m. har med TV att göra??
Sorry, TrafikVerket var det en förkortning för, hemgjord, så det kan ju lätt missförstås. :)

Sen vet jag inte egentligen vad det verket heter idag, då som sköter och bygger våra vägar, kanske de heter så, kanske något annat.
Vägverket var det väl en gång i tiden i alla fall.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sorry, TrafikVerket var det en förkortning för, hemgjord, så det kan ju lätt missförstås. :)

Sen vet jag inte egentligen vad det verket heter idag, då som sköter och bygger våra vägar, kanske de heter så, kanske något annat.
Vägverket var det väl en gång i tiden i alla fall.
Aha, :D jag trodde du blandade ihop Gröning och Nygårds :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sorry, TrafikVerket var det en förkortning för, hemgjord, så det kan ju lätt missförstås. :)

Sen vet jag inte egentligen vad det verket heter idag, då som sköter och bygger våra vägar, kanske de heter så, kanske något annat.
Vägverket var det väl en gång i tiden i alla fall.
Trafikverket heter de mycket riktigt. TRV är väl gängse förkortning, men fler och fler myndigheter verkar sky förkortningar av det egna namnet. Kanske vill de bli förstådda! ;)
 
MultiMan
Alsbo skrev:
Smart, jag känner faktiskt en hel del män med makt här i trakten då jag varit politiker själv och vi dessutom handlar med fastigheter. Det har jag inte tänkt på, tack för tipset! En i styrelsen känner Tony Rickardsson så det finns en del kändisar här. Lotta Gröning stöter jag ihop med lite nu och då, vem skulle kunna prata omkull styrelsen om inte hon? :D
Oh... Lotta Gröning. Nu förstår jag dina problem, omöjligt att tänka klart när intellektet och limbiska är på kollisionskurs. :oops::rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Mmm, men det var alltså inte uttalat att de (TrV) skulle pröjsa. Framförallt har ni väl inget skriftligt på det?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmm, men det var alltså inte uttalat att de (TrV) skulle pröjsa. Framförallt har ni väl inget skriftligt på det?
Hon sa till mig att Trafikverket skulle betala.

Varför tjatar du så mycket? Nu har vi ju hittat den bästa lösningen så då spelar det ju ingen roll vad Camilla sagt eller inte sagt!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det låter även i mina öron väldigt märkligt. TrV har aldrig tillräckligt med pengar i sin budget för allt de behöver göra.
Vägar där folk kör ihjäl sig var och vartannat år på, som de vet om, och har planerade insatser för skjuter man upp insatserna år efter år p.g.a pengabrist. Och låter folk dö och skadas och bilar och egendom skadas.

Jag blir faktiskt lite upprörd över att de erbjuder sig att kasta ett par miljoner kronor på en liten, nästan otrafikerad, vägsnutt som alltså inte ens egentligen behövs.



edit:
OK, vi kan fortsätta diskussionen genom att editera våra inlägg istället. Kul ide. :)
Tycker du jag tjatar? Säker på att du inte blandar ihop mig med någon annan.
Ty jag, såvitt jag minns, har bara tagit upp detta denna enda gång.

Och jag kan förklara, du skrev någonstans att Tj.m på TrV hade föreslagit en omdragning, och då började jag fundera på om det blev lite missförstånd, att t.ex. du trodde hon menade att TrV skulle betala, och ordföranden i vägföreningen trodde vägföreningen skulle betala, och Tj.m kanske inte sa något alls om vem som skulle betala.

Det skulle ju vara en förklaring till ganska mycket - i just denna frågan (dvs ingen förklaring till alla problem)
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Men kära nån, sa Nasse, menar du att jag har rätt att bestämma vilken lösning som ska bli verklighet? Får jag bestämma skulle det bli att vägen över vår tomt tas bort och det inte går att åka runt på slingan längre.
En statlig tj.m. sa till mig att hon inte fått ngt svar på vilket skälet var att säga nej, hur ska jag uttrycka mig för att du ska förstå??? Om hon ljuger för mig vet inte jag men ska jag anta att hon ljuger? Eler ska jag skriva det jag vet? Jag vet inte vad du egentligen vill med alla dina konstiga frågeställningar, jag skriver bara det jag vet. Det står i min text att det stärkte mitt antagande och det betyder att jag har en idé om att byn behöver en hackkyckling och det har ingenting med en statlig tj.m. att göra.
Det översta i citatet var ett halvskrivet, oavslutat svar på ett annat inlägg som och kom med av misstag när jag postade det andra.
Det riktiga inlägget ska börja från "Nej."
 
Jag tycker också det låter väldigt märkligt att Trv skulle bekosta en omdragning av en (grus)väg som bara några få kör på när dom (Trv) inte har pengar till att bygga om E22an genom vårt samhälle, den ombyggnaden har varit på tapeten i över 20 års tid. Trv har inte heller några pengar avsatta på flera år för att bygga om en fyrvägskorsning till cirkulationsplats, i denna fyrvägskorsning händer det någon/några olyckor/år och flera incidenter, kommunen har/är villig att låna ut pengar till Trv för ombyggnaden av fyrvägskorsningen men Trv säger nej.
 
Mikael_L
Jag gissar att det helt enkelt är något missförstånd i kommunikationen.

Men det är ju ganska onödigt att sitta och spekulera.
Men TS borde kanske kontakta Camilla Nygård på TrV igen, bara för att stämma av att de tänkte stå för notan. Helst få något skriftligt på det.
Sen med detta helt klarlagt så kanske det är betydligt lättare att få med vägföreningen på en omdragning, de kanske bara är rädda att behöva betala.

Kan du inte göra det? Redan på måndag kanske. Med lite tur kan du avboka LMV.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gissar att det helt enkelt är något missförstånd i kommunikationen.

Men det är ju ganska onödigt att sitta och spekulera.
Men TS borde kanske kontakta Camilla Nygård på TrV igen, bara för att stämma av att de tänkte stå för notan. Helst få något skriftligt på det.
Sen med detta helt klarlagt så kanske det är betydligt lättare att få med vägföreningen på en omdragning, de kanske bara är rädda att behöva betala.

Kan du inte göra det? Redan på måndag kanske. Med lite tur kan du avboka LMV.
Omboka, snarare. Det måste väl till förrättning både för att plocka bort det som inte ska vara del av vägföreningen längre och för att lägga till nya sträckningen. (Och DEN betalar väl TRV ändå inte?)

Sen hade jag garderat mig med alternativa yrkanden typ om LM inte säger ok till omdragning över nya marker, så ska istället bestämning av befintlig sträcka göras. Så ni inte ska börja om med nya kötider då.

Är de berörda markägarna tillfrågade? Det blir sannolikt mycket lättare att få med både LM och vägföreningen med sig om man vet att ingen kommer att opponera sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.