100 025 läst ·
330 svar
100k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Detta är definitivt den bästa lösningen.Nötegårdsgubben skrev:
Det borde också gå att sälja in detta till bonden till öster eftersom detta innebär bättre utnyttjande marken (tittar man på Eniros flygbild så finns det två outnyttjade trianglar). Dessutom slipper genomfartstrafiken kurvan på TS tomt och kan sätta nya hastighetsrekord.
Gjorde en egen ritning på hur det kan bli (inte för att din var dålig på något sätt...):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 1/ Trafikverket pratar inte med privatpersoner, bara kommuner och väghållare. Hon gjorde ett undantag när det varit syn här och ordf var rabiat på oss.Mikael_L skrev:
Jag gissar att det helt enkelt är något missförstånd i kommunikationen.
Men det är ju ganska onödigt att sitta och spekulera.
Men TS borde kanske kontakta Camilla Nygård på TrV igen, bara för att stämma av att de tänkte stå för notan. Helst få något skriftligt på det.
Sen med detta helt klarlagt så kanske det är betydligt lättare att få med vägföreningen på en omdragning, de kanske bara är rädda att behöva betala.
Kan du inte göra det? Redan på måndag kanske. Med lite tur kan du avboka LMV.
Nr 2/ Det är fortfarande vägföreningen som beställt fastighetsbestämning av vägen, inte vi så den kan jag inte avbeställa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
@vcx, ja, nåt sånt blir onekligen bättre (även skissmässigt). Jag tror att man bör lösa kurvgeometrin till de västra grannarna genom att allra minst flacka ut kurvan vid TS gårdsplan med en vägtriangel, men det innebär ju bara en bättre situation för TS då grannens väg kommer längre ifrån gårdsplanen. Det tar dock ytterligare lite åkermark i anspråk.
Jag föreslog iofs en fullständig omdragning av den vägen, men det är nog onödigt.
Sen ankommer det på TS och övriga intressenter att jämka sina intressen, men det måste upplevas som bättre för alla parter om vägen slutar gå genom TS gårdscentrum, även om det också kan finnas andra, negativa, konsekvenser.
Jag föreslog iofs en fullständig omdragning av den vägen, men det är nog onödigt.
Sen ankommer det på TS och övriga intressenter att jämka sina intressen, men det måste upplevas som bättre för alla parter om vägen slutar gå genom TS gårdscentrum, även om det också kan finnas andra, negativa, konsekvenser.
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Precis, mycket hänger på om bonden till öster gillar idén. Men lyckas hon sälja in att denne får lättare att bruka sin mark så är halva slaget vunnet. Då återstår som sagt grannarna till väster, men det kanske går att lösa genom att räta ut deras väg lite också. Nackdelen är att avståndet till brevlådorna ökar något.Nötegårdsgubben skrev:
@vcx, ja, nåt sånt blir onekligen bättre (även skissmässigt). Jag tror att man bör lösa kurvgeometrin till de västra grannarna genom att allra minst flacka ut kurvan vid TS gårdsplan med en vägtriangel, men det innebär ju bara en bättre situation för TS då grannens väg kommer längre ifrån gårdsplanen. Det tar dock ytterligare lite åkermark i anspråk.
Skogsägare
· 23 234 inlägg
Det där skulle jag aldrig gå med på som vägförening. Utöver att du minskar redundansen i systemet så måste ju grannarna då köra igenom någon annans gård istället för er. Dessutom verkar de få längre till riksvägen (lite beroende på åt vilket håll de ska).
Historien med brevlådorna var ny. Har jag förstått det rätt att ni spärrat av vägen så att grannarna inte kom åt sina brevlådor, utan fann det enklast att flytta dem? Eller är det en följdåtgärd efter att konflikten trappades upp så att vägen slutade plogas?
Historien med brevlådorna var ny. Har jag förstått det rätt att ni spärrat av vägen så att grannarna inte kom åt sina brevlådor, utan fann det enklast att flytta dem? Eller är det en följdåtgärd efter att konflikten trappades upp så att vägen slutade plogas?
Det är just den där ideen som jag tycker du skall glömma och hålla dig till sakliga alternativ. Den må vara enkel och billig för dig men den är opraktisk för andra och därmed sänker du dig till samma nivå som babianerna i vägföreningen.
Att stänga av en genomfartsväg för att freda din gårdsplan är inte ett realistiskt alternativ. Då ryker statsbidraget och du blir osams med en massa människor som använder vägen.
Att dra om vägen bakom dina uthus skulle vara ett mycket bättre alternativ. Då är det du som framstår som hygglig och redbar medan babianerna framstår som babianer.
Att stänga av en genomfartsväg för att freda din gårdsplan är inte ett realistiskt alternativ. Då ryker statsbidraget och du blir osams med en massa människor som använder vägen.
Att dra om vägen bakom dina uthus skulle vara ett mycket bättre alternativ. Då är det du som framstår som hygglig och redbar medan babianerna framstår som babianer.
Håller med heimlaga här. Du kommer aldrig få genom ditt best case i detta fallet.
Alla fulerier o hot mm är helt ovidkommande för vägdragningen.
Alla fulerier o hot mm är helt ovidkommande för vägdragningen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det handlar ju lite om vad man definierar som det "problemet" om man ska enas om en lösning på.
Om ditt är att det öht är trafik i närheten av ditt hus så kommer vägföreningen aldrig att vara intresserad av att vara delaktiga i en lösning av det. Eftersom det inte är ett problem för dem.
En otydlig gränslinje och en snäv kurva kan vara problem för dem. Men att inte ha någon vägförbindelse alls är inte en lösning på det problemet ur deras perspektiv.
Om ditt är att det öht är trafik i närheten av ditt hus så kommer vägföreningen aldrig att vara intresserad av att vara delaktiga i en lösning av det. Eftersom det inte är ett problem för dem.
En otydlig gränslinje och en snäv kurva kan vara problem för dem. Men att inte ha någon vägförbindelse alls är inte en lösning på det problemet ur deras perspektiv.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 234 inlägg
Nu är vi alla andra inte en och samma person. Själv minns jag tydligt att jag frågat om ni är villiga att själva stå för kostnaderna om Trafikverket inte gör det. Beroende på väg- och markkvalitet (och dragning) kanske vägomläggningen skulle gå på 200–500.000 kr.Alsbo skrev:Det var kostnader vi diskuterade, hur ska ni ha det? Alla skrev att trafikverket inte har någora pengar till någonting och varför då kosta på en ny vägdragning där nästan ingen bor, har ni läst det??
Och ni är fel ute att alla enskilda vägar med statsbidrag är genomfartsvägar, det stämmer inte alls.
Sen har du rätt i att även vägar utan genomfartsmöjlighet kan få bidrag i Sverige, @heimlaga är dock från Finland så kanske är det annorlunda där.
Tvivlar starkt på att det räcker.Nötegårdsgubben skrev:
För en halv mille får man ca 500 timmar entreprenadmaskiner. Och det är vad jag tror det kommer bli här.
Man har att transportera bort jord och schaktmassor, och transportera dit vägmateriel, svårt att veta hur långa sträcker det blir, men inte omöjligt typ med 2000 ton material för 100 meter väg, som blir 50 bilar med släp som tar 1,5 -2 timme per tur. Så där har vi nästan 100 timmar.
Sen har du all grävmaskinsschaktning och väghyvel, och vibrovält.
OK, det kanske kan klara sig med 2-300 maskintimmer per 100 meter väg.
Sen tillkommer materialkostnader och dumpningskostnader.
Sen tillkommer markinlösen och markreglering och andra myndighetsavgifter.
Minst en miljon kommer det kosta, tro inget annat.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Billiga vägar får man när man gör det mesta själv, med egna maskiner, och har något lokalt eget grustag.
Men när TRV sätter igång såna här byggen rullar kronorna snabbt.
Så med rätt resurser och kontakter kan man ju dock få en betydligt billigare väg, som man gör själv.
Det var kanske det du tänkte, nötegårdsgubben?
Så med rätt resurser och kontakter kan man ju dock få en betydligt billigare väg, som man gör själv.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det skulle ju inte vara TRV som bygger, utan vägföreningen, med ev. bidragspengar från TRV till sin finansiering.Mikael_L skrev:
Billiga vägar får man när man gör det mesta själv, med egna maskiner, och har något lokalt eget grustag.
Skogsägare
· 23 234 inlägg
Hoppla, jag tänkte mig 700–1.000 kr/meter. Så snett ute alltså?
Men för att sätta det hela i sakens perspektiv. Oavsett vad nya vägar kostar föreslår TS att motsvarande vägvärde ska rivas upp. Det kan i alla fall jag förstå om övriga i föreningen inte går med på.
För även om användandet är litet kan det vara närmsta vägen mellan två barn som är kompisar som rivs upp. Eller ett par pensionärer som ogärna kör i onödan. Det är inte alltid bara för alla att ta bilen runt ett par extra kilometer.
Men för att sätta det hela i sakens perspektiv. Oavsett vad nya vägar kostar föreslår TS att motsvarande vägvärde ska rivas upp. Det kan i alla fall jag förstå om övriga i föreningen inte går med på.
För även om användandet är litet kan det vara närmsta vägen mellan två barn som är kompisar som rivs upp. Eller ett par pensionärer som ogärna kör i onödan. Det är inte alltid bara för alla att ta bilen runt ett par extra kilometer.