Hej!

I min lägenhet ligger kyl och frys samt diskbänksbelysning och eluttag vid diskbänken på samma fas.
Detta gör att om jag kör kaffebryggare och vattenkokare och diskbänksbelysning samtidigt så går säkringen.

Jag funderar på hur jag ska lösa problemet på bästa sätt och har några möjliga alternativ dock vet jag inte vad reglerna säger om det och därför frågar jag här.

Det går 16 mm VP-rör från elcentralen till takdosa där det grenas ut till diskbänksbelysning respektive kyl och frys.
16 mm rör innebär väl att jag kan dra upp till 5 st 1,5 mm ledare?

I röret går det i dag 1 fas 1 nolla och 1 skyddsjord.
Får jag dra en till fas om jag tar hänsyn till:
1 att dra den från en annan fas, L2 i mitt fall eftersom den som ligger där nu är kopplad på L1
2. Jag sätter en 2 polig brytare så att bägge slår ifrån om den ena löser ut

Det andra alternativet sätta en trög 13 amperes dvärgbrytare 13C

Får man sätta en 13C dvärgbrytare med 1,5 mm kablar eller finns det begränsningar på exempelvis längd på kablarna?

Dra fram en fas till i röret och byt till en tvåpolig dvärg, det är bättre än att säkra upp. Det går inte att svara generellt på om det går att säkra upp till 13A. Det kräver en lång utläggning.

Det är inget krav att sätta en tvåpolig, men det blir klart säkrare när någon ska koppla i dosan,

13A dvärgbrytare 1,5mm2 är inga problem enligt El-vis.
Du kommer med all sannolikhet att klara utlösningsvillkoret också.

Att byta säkring är ju en något enklare installation

trögare säkring till exempel B till C innebär bland annat att den inte löser ut lika snabbt på startströmmarna och kan klara sig längre med belastningarna -.-

sätt in en till fas och kör 2polig säkring istället. enklare och smartare ;)

/ Johnne

Redigerat:
Vem har så höga startströmmar i hemmet att en C13 löser? Måste ju ha ca. ~100A startström..

Mikael_L
Men nu pratar TS om vattenkokare och brödrost, dvs inga högre startströmmar.

Då funkar B13A lika bra som C13A, och det förra är mycket bättre utifrån att klara utlösningsvillkoret. Så om TS väljer 13A-lösningen rekommenderar jag B13.

Det är ju lite konstigt att kar. C säkringar blivit något av standard..

Ni som ger förslag på 2-polig säkring, vi vet ju inte om det finns 3 eller bara enfas framme, är det enfas så kommer vi överbelasta nolledningen dvs en hel ny grupp behöver då dras fram.

Rikard Ågren skrev:
Det är ju lite konstigt att kar. C säkringar blivit något av standard..
Jo.

Ta dit en elektriker för inget av detta får du lov att göra själv.....
Dra fram en ny grupp med 2,5 mm fk och säkra 16 A problemet löst men som ELEKTRIKER..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.