Jag vill ha bättre mottagning, FM huvudsakligen och kanske tillgång till mera kanaler också.
Trevligt om man kunde få bättre AM (MW och LW) mottagning också (vet inte hur många sådana som finns kvar dock), den är praktiskt taget obefintlig som det är nu. Jag undrar om det finns en passlig kombinerad FM/AM antenn som kan monteras på huset? FM är dock viktigast.
Men jag undrar också hur jag ska få signalen till radion, jag har inte nån koaxialkabel färdigt dragen i huset för radio och jag har flera radios och alla har inte antennkoppling utan har egna mindre antenner.
Så jag undrar är det möjligt att lägga upp en radioantenn på huset och koppla den till en repeater som förstärker radiovågorna så jag får bra sändning inne i huset? Då kan jag fånga upp med radions egna antenn, så är tanken iallafall. Och slutligen har ni nån produkt att rekommendera?
Trevligt om man kunde få bättre AM (MW och LW) mottagning också (vet inte hur många sådana som finns kvar dock), den är praktiskt taget obefintlig som det är nu. Jag undrar om det finns en passlig kombinerad FM/AM antenn som kan monteras på huset? FM är dock viktigast.
Men jag undrar också hur jag ska få signalen till radion, jag har inte nån koaxialkabel färdigt dragen i huset för radio och jag har flera radios och alla har inte antennkoppling utan har egna mindre antenner.
Så jag undrar är det möjligt att lägga upp en radioantenn på huset och koppla den till en repeater som förstärker radiovågorna så jag får bra sändning inne i huset? Då kan jag fånga upp med radions egna antenn, så är tanken iallafall. Och slutligen har ni nån produkt att rekommendera?
Tja, kanske inte riktigt det du frågade efter, men jag har dragit Koax från FM antenn bland annat, under takpannorna. Bara att lyft på pannorna och lägga dit koaxen. Sedan dra ner på utsidan av ytterväggen och borra hål dit du vill ha uttaget.
Problemet är att även om jag drar in det i huset så är det bara en radio som har uttag som kan dra nytta av det. Jag har sökt och sökt men hittar bara produkter för bilar. Tycker det ska bör finnas nåt för permanent montering i hus.
Det finns ju minst 2 problem med den lösningen du är ute efter.DennisCA skrev:
1. Beroende på hur många radiosignaler du vill kunna höra på, så ökar ju bandbredden på det band du ska sända ut ( kan inte vara samma som du tar in, om du inte har MYCKET bra isolation mellan dina antenner ) och därmed även effekten och risken för intermodulation om man inte har en mycket kraftig sändare.
2. Innehav av sändare är ju i princip förbjudet och tillstånd erfordras från myndighet. Vissa frekvensband och små effekter tillåts för t.ex. WiFi och BlueTooth, men dessa band kan man ju inte ta in på en vanlig radio, så att lyssna på t.ex. 102,6 MHz går ju inte. Bilsändarna du refererar till, tar ju in en ljudkanal och modulerar en mycket svag sändare på en given frekvens t.ex. 107,2 MHz.
Mmm, jag förstår hur du tänker.DennisCA skrev:
Köpte själv en balun för att kunna koppla min gamla klockradio (som har uttag för 300Ω-antenn) till kabel-tv-uttaget. Dessvärre funkar det inte särskilt bra. Misstänker delvis pga att radion har för dålig känslighet för att funka bra när kanalerna ligger så tätt packade som de gör i kabeln. Nu vet jag inte ens om de skickar ut analog radio på kabel-TV-nätet längre.
Jag kom ju på att jag har dessa uttag... Jag tror vi använde det till vänster för TV för många år sen, en kort stund. Vet inte vad uttaget till höger är, om jag inte kommer ihåg fel och det var tvärtom. Jag vet inte ens hur dom kopplat in dessa eller var. Jag var med då huset byggdes men kommer inte ihåg dessa... Men kanske jag kan få in radio här, eller iallfall koppla en antenn till det, det ena ser ut som en koaxialport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att TV uttaget är inkopplat rent fysiskt, förr såg vi TV via den där men vi ser så lite TV vi sade upp abonnemanget för många år sen, därför jag hade glömt bort det... Ingen aning om radiouttaget är inkopplat eller ej.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Radiouttaget går via samma kabel som TV. Men du skall helst ha en FM antenn som är kopplad till kabeln på taket (om du nu har TV antenn på taket). Kablarna från antennerna kopplas sedan via en filterenhet där uppe som kombinerar signalerna.
Perfekt, det kan du använda om radioapparaten har koaxialuttag (eller tillsammans med balun annars). Uttagen delar kabel, olika delningsfilter bara. Du behöver bara se till att få till en signal i antennänden.DennisCA skrev:
En variant om man vill behålla retro-känslan är att använda en liten FM-sändare. Du kan ju förvisso då inte välja kanal på radioapparaten, men ljudet kommer iallafall därifrån.