17 705 läst ·
92 svar
18k läst
92 svar
Återställa klippt el/proppskåp?
Metoden att reda ut härvor och gammal FK och sätta in en ny central borde vara rätt lika och processen att dokumentera grupperna likaså...Mikael_L skrev:
Det är fint att du har en kabelsökare. Ibland har jag varit sugen på att investera i en.
Men hursomhelst, själv skulle jag bara vara glad om kunden redan innan hade satt upp lite tape som märkning över var de olika grupperna går. Ännu bättre ifall även 1'a dosan var öppen, för att snabbt som möjligt kunna kolla att det stämmer. Även om en annan elfirma hade gjort märkningen, eller t.o.m en kollega hade gjort den, så hade jag ändå varit tvungen att kolla att det stämmer. Det tar mig väldigt emot att koppla in saker på chansning och nästan lika illa efter vad någon annan påstår, men all hjälp som hjälper mig att snabbt få koll tar jag tacksamt emot.
Det Johan456 skrev i #19 är på pricken vad jag tycker, perfa om kunden kan vara med och kolla i andra änden när jag rycker i FK'n.
Om jag kan bli förvillad och komma på fel spår ifall någon påstår något som är fel ...
tja, det kan ju hända, men när jag själv felsöker eller reder ut saker så börjar jag med att bilda mig en teori, dvs jag antar något som jag anser vara mest troligt, sen kollar jag detta, stämmer det inte gör man omtag.
Skulle kunden ha gjort det allra första steget så är det jobbet redan gjort, stämde det inte så var det nog inte så mycket förlorat med det.
Men jag ser ju ibland att en del inte alls klarar av att ha någon metodik i sina felsökningar, de blir kanske ett lätt offer om de först får presenterat ett förslag på hur det är.
Borde vara enkelt att skriva mätprotokoll också och namn och kontaktinformation?
Sättet du uttrycker dig på trots att du säger att du är elektriker är att du vill vara ordpolis och fröken duktig.S SueCia skrev:
Och medvetet inte förstå vad jag menar.
Har aldrig mött en kollega i yrket som inte förstått vad man menar när man säger jordringa..
Förutom de som är nya i yrket.
Kan vara ett gammalt uttryck från förr att man bara summrade jordarna men att det idag är mer än bara så..
När du använde ordet jordringa så tänkte jag själv direkt att du borde vara en väldigt gammal elektriker, med sådär typ 40 år inom yrket. 
Jag förstod vad du menade, som princip, har dock inte en aning ifall du bara menade sumra/pipa eller rent av ohmmäta.
Men å andra sidan hade jag inte vetat mer även om du använt det lite modernare "kontinuitetskontrollera".
Så i sak betydde inte ditt ordval något för mig.
Trevlig midsommarafton!
Jag förstod vad du menade, som princip, har dock inte en aning ifall du bara menade sumra/pipa eller rent av ohmmäta.
Men å andra sidan hade jag inte vetat mer även om du använt det lite modernare "kontinuitetskontrollera".
Så i sak betydde inte ditt ordval något för mig.
Trevlig midsommarafton!
Ringa kablage är ett begrepp som används när man ”sumrar” dvs kontroll att det finns kontakt på rätt ställen. Men utan att resistansen kontrolleras. I alla fall i de sammanhang jag hör den.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
jag försökte inte vara ordpolis, jag försökte se om du var allvarlig med att du endast sumrar jorden, vilket vore rätt så omdömeslöst då sumring över huvud taget inte hör till kontroll före drifttagning.Myrstacken skrev:
Sättet du uttrycker dig på trots att du säger att du är elektriker är att du vill vara ordpolis och fröken duktig.
Och medvetet inte förstå vad jag menar.
Har aldrig mött en kollega i yrket som inte förstått vad man menar när man säger jordringa..
Förutom de som är nya i yrket.
Kan vara ett gammalt uttryck från förr att man bara summrade jordarna men att det idag är mer än bara så..
Eftersom du reagerar så oerhört defensivt kan jag inte göra annat än att anta att du precis insett att man måste resistansmäta jorden. Vilket jag antar är positivt iallafall då du lärt dig något iallafall
jordringa har aldrig och kommer aldrig vara någon slags synonym till att resistansmäta jorden.
Faktum är att vid Ohmätning så upptäcks väldigt få fel som man inte upptäcker med vanlig summer. Jag misstänker att du far efter att en ”summer” inte kan skilja på fas nolla eller jord om anläggningen är idrifttagen, det är korrekt. Men ett kontinuitetstest för skyddsjord ska göras i spänningslöst tillstånd, det ska även före mätning kontrolleras att jorden är frånskiljd neutralledare och fasledare. Det har diskuterats och även satts särskilda produkter på marknaden för detta, de mäter med en högre testström (200mA) och mätspänningen ska ligga på högst 5V om jag inte minns fel. T.ex. Eurotest som uppfyller tillämpliga delar av SS-EN 61557 mäter på detta vis. Problemet är att även om en anslutning är dåligt dragen så uppstår inget mätfel vid så låga strömmar jämfört med en jordslutningsström. Det är såklart bättre att mäta med eurotestern, det är dock fel att säga att en Fluke inte fungerar eller är fel.
Ja och detta är viktigt då funktionen på jordfelsbrytare ska testas också...J Johan456 skrev:Faktum är att vid Ohmätning så upptäcks väldigt få fel som man inte upptäcker med vanlig summer. Jag misstänker att du far efter att en ”summer” inte kan skilja på fas nolla eller jord om anläggningen är idrifttagen, det är korrekt. Men ett kontinuitetstest för skyddsjord ska göras i spänningslöst tillstånd, det ska även före mätning kontrolleras att jorden är frånskiljd neutralledare och fasledare. Det har diskuterats och även satts särskilda produkter på marknaden för detta, de mäter med en högre testström (200mA) och mätspänningen ska ligga på högst 5V om jag inte minns fel. T.ex. Eurotest som uppfyller tillämpliga delar av SS-EN 61557 mäter på detta vis. Problemet är att även om en anslutning är dåligt dragen så uppstår inget mätfel vid så låga strömmar jämfört med en jordslutningsström. Det är såklart bättre att mäta med eurotestern, det är dock fel att säga att en Fluke inte fungerar eller är fel.
Vilket vi sett i trådar vilka lömska fel som kan uppstå med flera jordfelsbrytare inkopplade fel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej det måste man inte. Som jag skrev ovan beror det på hur hela kontrollen av villkoren för automatisk frånkoppling utförs. Normalt föregås kontinuitetsprovet av en beräkning kabeldimensioneringen plus en inspektion av skyddsledaren. Då räcker det med att summra skyddsjorden. Det är inte fel att mäta resistansen här som en dubbelkontroll, men man får dels ett bättre mätvärde genom en jordslingeimpedansmätning efter drifttagning, och dels vill man inte först nu upptäcka att kabeln är för klen...S SueCia skrev:
Gå och lägg dig.. Du måste vara riktigt rolig att jobba ihop med.. ZZZZzzzzzzzzzS SueCia skrev:jag försökte inte vara ordpolis, jag försökte se om du var allvarlig med att du endast sumrar jorden, vilket vore rätt så omdömeslöst då sumring över huvud taget inte hör till kontroll före drifttagning.
Eftersom du reagerar så oerhört defensivt kan jag inte göra annat än att anta att du precis insett att man måste resistansmäta jorden. Vilket jag antar är positivt iallafall då du lärt dig något iallafall
jordringa har aldrig och kommer aldrig vara någon slags synonym till att resistansmäta jorden.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Du kan omöjligt mena allvar med att du tycker det är rimligt att försöka räkna på en befintlig anläggnings kabellängder, det finns inte ett enda rimligt alternativ till att resistansmäta i en befintlig anläggning.Bo.Siltberg skrev:
Nej det måste man inte. Som jag skrev ovan beror det på hur hela kontrollen av villkoren för automatisk frånkoppling utförs. Normalt föregås kontinuitetsprovet av en beräkning kabeldimensioneringen plus en inspektion av skyddsledaren. Då räcker det med att summra skyddsjorden. Det är inte fel att mäta resistansen här som en dubbelkontroll, men man får dels ett bättre mätvärde genom en jordslingeimpedansmätning efter drifttagning, och dels vill man inte först nu upptäcka att kabeln är för klen...
Du brukar vara kunnig men i det här fallet måste du ha gjort en rejäl tankevurpa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej det är ingen tankevurpa. Det är helt enkelt fel tidpunkt för att dimensionera en kabel. Man förlägger inte kabeln först och kontrollerar efteråt ifall den har tillräcklig area.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Så om en kund beställer byte av elcentral så börjar du med att mäta längden på alla kablar?Bo.Siltberg skrev:
Eller ska elektriker inte arbeta i befintliga anläggningar? Isåfall förstår jag din inställning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej jag har inte påstått något av detta. Det jag däremot påstår är att man inte måste göra en mätning av skyddsledarens resistans. Man ska göra de kontroller som är nödvändiga för det installationsarbete man har gjort, man behöver alltså tänka till lite hur man kontrollerar att centralbytet inte orsakar några faror. Om man inte misstänker några fel på skyddsledarnas kontinuitet eller andra oegentligheter i de gruppledningar som är anslutna så menar jag att det räcker med en jordslingeimpedansmätning efter centralbytet, mest för att bekräfta att byte av diazed mot dvärg inte påverkar villkoren för automatisk frånkoppling. Man kan göra en resistansmätning också om man vill, det är inte fel med extra kontroller. När jag gör ett kontinuitetsprov så mäter jag faktiskt resistansen...detta pga att jag inte äger nån summer... Men jag tittar inte mer på mätvärdet än att det verkar rimligt.
Misstänker man att en grupp har väldigt långa ledningar och det visar sig vid förimpedansmätningen att nätet innan är ovanligt svagt så kan det vara en mycket bra idé att kontrollera så att man dimensionerar överströmsskyddet korrekt för den aktuella gruppen. Så nja, i en befintlig anläggning dimensionerar man inte kabelarean, utan överströmsskyddet.