E elmont skrev:
Det brukar nog vara vanligare att "kundernas hjälp" i stället stjälper mer än det hjälper. Mer än en gång har man fått "tipps/råd" från kunder som vet/förstår som har gjort att man låst sig lite i tankebanor som senare visat sig helt felaktiga och därmed försvårat arbetet. Det är alltid att föredra om man helt utan påverkan får skaffa sig en egen bild, för det är mycket lätt att man blir "vilseledd".
I alla fall vill jag inte har råd och tips som jag inte ber om.
Exakt vad jag också skulle säga att det är bättre med så lite ytterligare förstörelse påverkan som möjligt!
Det är märkligt att tro att kunden känner till sin anläggning på sådan nivå att det skulle tillföra något?
Om man drabbas så här som TS så kanske det är läge att dra nytt ändå?

E elmont skrev:
Och just i fall som här där en massa ledningar är klippta brukar jag använda en "sökare" som man har en sändare till vilket gör att jag kan lokalisera ledningarna på någon minut.
Om du då sätter sökaren enligt kundens uppmärkning, så ser du direkt om det var rätt eller fel. Hur det inte skulle göra det snabbare förstår jag inte.

Ingen har påstått att det blir snabbare MEN när (inte om) "kunden" märkt fel kommer den gruppen att ta lite längre tid än om den från början var omärkt. Det handlar inte om någon längre tid utan om att det arbete som kunden har gjort och tror sig spara en massa på i slutändan är av ytterst lite värde.
Man undrar lite vilka erfarenheter olika skribenter har??

• Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Om kunden märker alla rör och öppnar upp de dosor/ uttag dit matningarna mynnar vore jag mkt tacksam. Sen hade kunden gärna fått vara med när jag rycker så jag får vara med och bekräfta. Efter varje rör skulle jag sedan gå och se vilken färg som går till vad samt eventuellt märkt ledningar vid centralen om det inte är helt tydligt. T.ex. brukade jag (när jag var verksam) märka upp jordledare som avviker från gröngul med gröngul tejp, neutralledare med blå osv. På detta sätt har jag gjort tidigare, efteråt vill jag dock kontrollera kontinuitet och gärna isolationsprova. En sån här kund är guld, han fattar vad det handlar om och kommer bli nöjd på detta sätt.

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Om det tar längre tid för dig med en felaktig märkning än ingen är nog problemet någon annan stans än hos kunden. Ger man sig på att mäta och märka så tror jag nog att man ver vad man gör.

Vilken firma är det jag bör undvika?

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Du behöver väl inte undvika någon firma, jag har fått intrycket att du gör jobben själv? :thinking:

S
Jag förstår ingenting, hur kan så många vara emot att kunden märker upp rören??? Då är ju merparten av jobbet redan gjort.

En övertapetserad dosa som kund hittat själv innan elektrikern kom kan spara 1000kr bara där.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
En förlust för elektrikern alltså.

• Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
S
M Mortsken skrev:
En förlust för elektrikern alltså.
Ja fast det här är ju inte ett hantverkarforum :)

nu vill jag förtydliga att jag är elektriker själv även om jag inte längre jobbar aktivt med just starkström längre.

Men jag hade varit tacksam om kund gjort skitgörat åt mig även om jobbet tog 2 timmar mindre tid = mindre vinst på det jobbet.

• Gilla
tompajo
  • Laddar…
Har man mer än ett jobb kan det knappast bli två timmars "mindre vinst" för firman

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
E elmont skrev:
Har man mer än ett jobb kan det knappast bli två timmars "mindre vinst" för firman
Jag utryckte mig slarvigt, jag är säker på att du förstod vad jag menade, kommer inte vidareutveckla det.

• Gilla
tompajo och 2 till
  • Laddar…
Panor82
E elmont skrev:
Det brukar nog vara vanligare att "kundernas hjälp" i stället stjälper mer än det hjälper. Mer än en gång har man fått "tipps/råd" från kunder som vet/förstår som har gjort att man låst sig lite i tankebanor som senare visat sig helt felaktiga och därmed försvårat arbetet. Det är alltid att föredra om man helt utan påverkan får skaffa sig en egen bild, för det är mycket lätt att man blir "vilseledd".
I alla fall vill jag inte har råd och tips som jag inte ber om.
Ps
Och just i fall som här där en massa ledningar är klippta brukar jag använda en "sökare" som man har en sändare till vilket gör att jag kan lokalisera ledningarna på någon minut.
Håller med om att det kanske går lite snabbare om det är märkt men samtidigt har jag samma erfarenhet som Elmont men på annat sätt. Har många gånger blivit vilseledd (litat blint på operatören) och även låst mig på fel saker när jag kommit till maskiner för operatören säger att maskinen alltid fungerat så etc. I slut ändan så har maskinen aldrig kunnat göra så.
Nu för tiden vill jag alltid bilda mig en egen uppfattning hur maskinen fungerar dock så underlättar det alltid om operatören kan och känner till sin maskin och i vilket skede den stannade etc.
Det är väldigt lätt att få tunnelseende om någon redan gjort en felsökning som visar sig vara fel.
Så med det sagt så håller jag med Elmont att man ändå vill kolla och bilda sig en egen uppfattning om anläggningen oavsett vad anläggningsägaren hävdar.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
K Kdog skrev:
Är strömmen ändå av (antar det eftersom hela centralen saknas) så kanske man kan reda lite själv i det och sortera kablarna från varje rör för att bedömma skadan för varje grupp. Man kan även koppla ihop fas och noll-tråd i centraländen och sen mäta kontinuitet i olika vägguttag för att hitta vilken grupp som hör ihop med vad och sen sätta på tejpbitar i central-änden.

Även om en elektriker sen såklart vill mäta och bekräfta själv så sparar man dens jobb att behöva springa runt som en tok och mäta överallt utan denna kan börja mäta där du hittat att det borde vara. Är kablarna för korta så de behöver dras om underlättar ditt förarbete även där, att elektrikern vet var man ska dra för att få ut kablarna.
Jag jobbar som elektriker och skulle aldrig godkänt det vid ett sådant här fall..
Jag skulle meggat allt samt jordringt alla jordar..
Hittar du en elektriker som inte gör detta är det ingen seriös elektriker..

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Saknar elektriker generellt läsförmåga?

K Kdog skrev:
Även om en elektriker sen såklart vill mäta och bekräfta själv så sparar man dens jobb att behöva springa runt som en tok och mäta överallt utan denna kan börja mäta där du hittat att det borde vara.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
S
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag jobbar som elektriker och skulle aldrig godkänt det vid ett sådant här fall..
Jag skulle meggat allt samt jordringt alla jordar..
Hittar du en elektriker som inte gör detta är det ingen seriös elektriker..
jordringt alla jordar???? :O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.