17 705 läst ·
92 svar
18k läst
92 svar
Återställa klippt el/proppskåp?
Tja, 1 ohm kan vara både OK eller för mycket för en C10, och mäter man på endast en ledare (jordledaren) är det definitivt för mycket för en C16, då blir det ju 2 ohm totalt i kretsen ifall det är att ta hand om en jordslutning ute vid bruksföremålet. C16 kräver 160A i kortslutningsström för att säkert lösa inom rätt tid, och det betyder max 1,44ohm i total slingimpedans från transformatorn.J Johan456 skrev:Att mäta resistens kan vara jättebra, Max 1Ohm nämns, det kan eventuellt var ok vid en C10 dvärg, inte för en C16. Ska man sen ge sig på att räkna kan man ju addera resistansen i jordledaren till förimpedansen. Sen lägger man till 1Ohm även för fasledaren och dividerar 230V med den summan man fick. Hamnar man då över 100A för en C10 kan
Man ju känna sig säker, men det är fel. Resistans och kontinuitetsmätning belastar inte ledaren så att den värms upp. Vid en jordslutning kan ledaren i värsta fall ha en avsevärt högre resistans, därtill ska spänningen korrigeras med faktorn ”C”, vilket om jag inte missminner mig är 0,9 vid användning av dvärgbrytare som kortslutningsskydd. Man behöver helt enkelt kunna lite mer än Ohms lag vid ledningsberäkningar där man själv mäter impedansen. Beräkningar med program har andra fallgropar, man hamnar dock oftast på den säkra sidan.
Så har man t.ex. 0,44ohm i Zför så finns det 1 ohm kvar att leka med, dvs 0,5 ohm max i jordledaren.
Och detta är ju som sagt kalla ledare, vad är det man ska lägga på för kompensation för ev varma ledare, 20-30% har jag för mig.
c är spänningsfaktorn, och jag vet ärligt talat inte riktigt vad den är bra för. Och den är uppe till diskussion ibland bland kunniga elektriker. Som jag uppfattat det är det en faktor för att kompensera för mer eller mindre tillfälliga spänningsfall i elnätet. Men den dyker upp i några olika formler och lite ointuitivt ibland.
Här finns det lite att läsa:Mikael_L skrev:
https://fluxio.se/forum/foreskrifter-och-standarder/23073-spanningsfaktorn-c.html
I denna wiki anger de olika c beroende på säkring. Jag är inte så säker på att de har rätt där ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
Jag förstår inte ditt svar, du upprepar bara det jag skrivit. Hursomhelst, 20% verkar stämma om man räknar från 20 grader till 70 grader och koppar. Spänningsfaktorn C är mig veterligen tänkt att kompensera för det spänningsfall som uppstår i kortslutningsögonblicket. Man tar ingen hänsyn till ett eventuellt övergångsmotstånd i ljusbågen. Om detta finns att läsa i 424 14-serien. 4241404, 4241406 samt eventuellt även i 4241424. Dessa standarder ska dock bort på sikt och ersättas av 4364000. Faktorn har varierat genom åren och det råder visst olika uppfattning på ”högre ort”. Jag håller mig till vad jag förmodar, klokare människor kommer fram till
.
Nej, det gjorde jag inte. Du skrev att c var faktorn för att justera gentemot uppvärmning.
c är spänningsfaktorn med någon lite olklar anledning läggs in...
Justering mot uppvärmning är helt enkelt en annan faktor. Så man ska alltså använda både c samt justera för varma ledare.
Det var det jag korrigerade.J Johan456 skrev:Resistans och kontinuitetsmätning belastar inte ledaren så att den värms upp. Vid en jordslutning kan ledaren i värsta fall ha en avsevärt högre resistans, därtill ska spänningen korrigeras med faktorn ”C”, vilket om jag inte missminner mig är 0,9 vid användning av dvärgbrytare som kortslutningsskydd.
c är spänningsfaktorn med någon lite olklar anledning läggs in...
Justering mot uppvärmning är helt enkelt en annan faktor. Så man ska alltså använda både c samt justera för varma ledare.
Klokt då det som händer i anläggningar och utrustningar numera också innehåller batterier och kondensatorer och rena resistorer ska hanteras!J Johan456 skrev:Jag förstår inte ditt svar, du upprepar bara det jag skrivit. Hursomhelst, 20% verkar stämma om man räknar från 20 grader till 70 grader och koppar. Spänningsfaktorn C är mig veterligen tänkt att kompensera för det spänningsfall som uppstår i kortslutningsögonblicket. Man tar ingen hänsyn till ett eventuellt övergångsmotstånd i ljusbågen. Om detta finns att läsa i 424 14-serien. 4241404, 4241406 samt eventuellt även i 4241424. Dessa standarder ska dock bort på sikt och ersättas av 4364000. Faktorn har varierat genom åren och det råder visst olika uppfattning på ”högre ort”. Jag håller mig till vad jag förmodar, klokare människor kommer fram till.
Du får nog ta på dig glasögonen
, sähär skrev jag:
”Vid en jordslutning kan ledaren i värsta fall ha en avsevärt högre resistans, därtill ska spänningen korrigeras med faktorn ”C”, vilket om jag inte missminner mig är 0,9 vid användning av dvärgbrytare som kortslutningsskydd.”
”Därtill” innebär att utöver förhöjd temperatur vid kortslutning ska korrigering göras för spänningsfaktor C.
”Vid en jordslutning kan ledaren i värsta fall ha en avsevärt högre resistans, därtill ska spänningen korrigeras med faktorn ”C”, vilket om jag inte missminner mig är 0,9 vid användning av dvärgbrytare som kortslutningsskydd.”
”Därtill” innebär att utöver förhöjd temperatur vid kortslutning ska korrigering göras för spänningsfaktor C.
Om du som yrkesman är så lättpåverkad av kunders tankar att det påverkar arbetet hoppas jag att jag inte råkar beställa arbeten av dig. Tack och lov har jag hittills mest haft med bra yrkesmän som både kan lyssna och tänka själv. I andra sammanhang har jag däremot träffat elektriker som är av typen "vet bäst själv, håll tyst" och därmed sett installationer som får en att gråta...E elmont skrev:Det brukar nog vara vanligare att "kundernas hjälp" i stället stjälper mer än det hjälper. Mer än en gång har man fått "tipps/råd" från kunder som vet/förstår som har gjort att man låst sig lite i tankebanor som senare visat sig helt felaktiga och därmed försvårat arbetet. Det är alltid att föredra om man helt utan påverkan får skaffa sig en egen bild, för det är mycket lätt att man blir "vilseledd".
I alla fall vill jag inte har råd och tips som jag inte ber om.
Ps
Och just i fall som här där en massa ledningar är klippta brukar jag använda en "sökare" som man har en sändare till vilket gör att jag kan lokalisera ledningarna på någon minut.
82 inlägg senare och svaren på TS frågor är..?
(också nyfiken på detta)
Vi kan ju inte alla tillhöra toppskiktet och för mig kan det tyvärr vara så att jag har viss tilltro till vad folk säger. När det senare visat sig att dom har varit helt fel ute så kan jag ha förslösat tid (och därmed kostnader) på problem som inte fans. Du måste även förstå att alla är inte lika duktiga som dig på att se och förstå "problemen".
Men så dyker det upp en liten tanke, varför ber man om hjälp då man är minst lika bra själv som den man lejer in??
Men så dyker det upp en liten tanke, varför ber man om hjälp då man är minst lika bra själv som den man lejer in??
I inlägg #44 så gav jag min version.Litengubbe skrev:
Som sagt alla människor kan inte låta bli att klippa bort en äldre central och varför ska samma människa då hålla på och märka upp och rådda i gamla dosor samt slarva bort lock ?E elmont skrev:Vi kan ju inte alla tillhöra toppskiktet och för mig kan det tyvärr vara så att jag har viss tilltro till vad folk säger. När det senare visat sig att dom har varit helt fel ute så kan jag ha förslösat tid (och därmed kostnader) på problem som inte fans. Du måste även förstå att alla är inte lika duktiga som dig på att se och förstå "problemen".
På vilket vis hjälper det när den som ska ansvara för jobbet ska sätta sig in i en märkning som den inte begriper och som kan vara felaktig?
Förstår att du inte är så bevandrad i elfrågor och dessutom inte har läst så många inlägg av elmont.I ingemargavle skrev:Om du som yrkesman är så lättpåverkad av kunders tankar att det påverkar arbetet hoppas jag att jag inte råkar beställa arbeten av dig. Tack och lov har jag hittills mest haft med bra yrkesmän som både kan lyssna och tänka själv. I andra sammanhang har jag däremot träffat elektriker som är av typen "vet bäst själv, håll tyst" och därmed sett installationer som får en att gråta...
Elmont är en av de erfarna yrkesmän som varit med på forumet en lång tid.
Och han kommer med många goda och kloka råd även när det gäller personer som absolut skylle hålla sig borta från allt som har med elinstallationer att göra
För lagen säger så.E elmont skrev:Och som elektriker så skulle jag knappast lita på någon "kunds" uppgifter angående mätningar och mätningarnas utfall. OM jag inte redan visste att "kunden" visste exakt vad han sysslade med. Och om kunden är så pass insatt i jobbet att han vet hur och varför kan man ju börja undra varför man ska komma på besök.