17 705 läst ·
92 svar
18k läst
92 svar
Återställa klippt el/proppskåp?
Inte vad jag vet..D Daniel 109 skrev:
Men eftersom det handlar om att sätta upp en hel central så kommer den elektrikern som gör det bli ansvarig för den anläggningen.
Därför behöver man jordringa alla jordar samt megga den..
Jag har inte lust att bli av med behörighet pga att kund sagt att han redan testat allt och sen visar det sig att kund gjort fel.
Man mäter alltid.
De flesta elektriker invänder mot just det. Men ingen har sagt att elektrikern inte ska mäta, utan att elektrikern slipper leta efter vilket rör som går åt vilket håll. Men ni tycks misstolka råden hela bunten.
Ringa jordarna.. jordringa.. kontinuitetsmätning eller testa jordarna ...S SueCia skrev:
Du fäster tex en FK i jordbocken eller inkommande jord, andra änden fäster du i ditt mätinstrument.
Sen går du runt och mäter mot alla uttag, armaturer, apparater osv som skall vara anslutna till jord för att se så att de verkligen är det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Sättet du utrycker dig på får mig att tro att du sumrar från jordplint till respektive jordbleck/jordad punkt?Myrstacken skrev:
Ringa jordarna.. jordringa.. kontinuitetsmätning eller testa jordarna ...
Du fäster tex en FK i jordbocken eller inkommande jord, andra änden fäster du i ditt mätinstrument.
Sen går du runt och mäter mot alla uttag, armaturer, apparater osv som skall vara anslutna till jord för att se så att de verkligen är det.
Här är det på sin plats att påpeka att en summer är ett dåligt och primitivt sätt att mäta jordkontinuitet. Skall det göras ordentlig skall man utföra en resistansmätning. Genom att först mäta upp sin testledning, den lösa FK som nämnts tidigare, och göra en uppskattning av gruppledningens längd kan man i en del fall, genom att se att resistansen avviker, även upptäcka om det finns en felaktig överledning i jordförbindelsenS SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
det var det jag ville veta om han gjorde eller inte. Man kan sumra genom en lampa t.ex.O Steamboy skrev:Här är det på sin plats att påpeka att en summer är ett dåligt och primitivt sätt att mäta jordkontinuitet. Skall det göras ordentlig skall man utföra en resistansmätning. Genom att först mäta upp sin testledning, den lösa FK som nämnts tidigare, och göra en uppskattning av gruppledningens längd kan man i en del fall, genom att se att resistansen avviker, även upptäcka om det finns en felaktig överledning i jordförbindelsen
Finns ett relativt färskt exempel på när en elektriker endast sumrade jorden till handdukstork, vilket resulterade i en död person.
Tyvärr så är det vanligt med falsk säkerhet när det gäller ledningsdragning så ohmmät alla dragningar!!!S SueCia skrev:
I verkligheten så tillämpar man som seriös elektriker båda sätten, beroende på situationen.O Steamboy skrev:Här är det på sin plats att påpeka att en summer är ett dåligt och primitivt sätt att mäta jordkontinuitet. Skall det göras ordentlig skall man utföra en resistansmätning. Genom att först mäta upp sin testledning, den lösa FK som nämnts tidigare, och göra en uppskattning av gruppledningens längd kan man i en del fall, genom att se att resistansen avviker, även upptäcka om det finns en felaktig överledning i jordförbindelsen
Inkommande verkar gå in i dosan, och sen är det en kabel där också, jag antar att det är en matning till någon slags byggström där. Utan säkring och utan JFB. Olagligt så det stänker! Är det någon dragavlastning i dosan tro?K Kdog skrev:
Eller nja, det kan ju vara en kabel till någon liten byggcentral t.ex. så då är det kanske OK.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Precis, både summring och resistansmätning kräver att man gör de kompletterande kontroller som är nödvändiga. Det finns inget förbud mot summring. Mer om det finns in andra trådar.
Som elektriker så reder man ut var de olika grupperna går, sen kastar man upp en central och kopplar in allt.B bygges skrev:
Det kan med lite tur klara sig på en 4-5 timmar, bör absolut inte bli mer än en dag, dvs något mellan 2500 och 4-5000 tusen i arbete, och säg ca 3000:- för material, det mesta är centralen med innehåll.
Det är ju inte så många grupper, och alla rör kommer ut rätt fint på rad och inga utanpåliggande kablar och annat krångel.
Se till att det väljs en central med en del ledig plats för framtida bruk. Det behöver inte bestyckas med säkringar, utan bara täckremsa. Jag tänker mig en 2x18, 2 rader 18 platser. Och bredden på centralen är viktig, så det täcker alla rören.
Det är fint att du har en kabelsökare. Ibland har jag varit sugen på att investera i en.E elmont skrev:Det brukar nog vara vanligare att "kundernas hjälp" i stället stjälper mer än det hjälper. Mer än en gång har man fått "tipps/råd" från kunder som vet/förstår som har gjort att man låst sig lite i tankebanor som senare visat sig helt felaktiga och därmed försvårat arbetet. Det är alltid att föredra om man helt utan påverkan får skaffa sig en egen bild, för det är mycket lätt att man blir "vilseledd".
I alla fall vill jag inte har råd och tips som jag inte ber om.
Ps
Och just i fall som här där en massa ledningar är klippta brukar jag använda en "sökare" som man har en sändare till vilket gör att jag kan lokalisera ledningarna på någon minut.
Men hursomhelst, själv skulle jag bara vara glad om kunden redan innan hade satt upp lite tape som märkning över var de olika grupperna går. Ännu bättre ifall även 1'a dosan var öppen, för att snabbt som möjligt kunna kolla att det stämmer. Även om en annan elfirma hade gjort märkningen, eller t.o.m en kollega hade gjort den, så hade jag ändå varit tvungen att kolla att det stämmer. Det tar mig väldigt emot att koppla in saker på chansning och nästan lika illa efter vad någon annan påstår, men all hjälp som hjälper mig att snabbt få koll tar jag tacksamt emot.
Det Johan456 skrev i #19 är på pricken vad jag tycker, perfa om kunden kan vara med och kolla i andra änden när jag rycker i FK'n.
Om jag kan bli förvillad och komma på fel spår ifall någon påstår något som är fel ...
tja, det kan ju hända, men när jag själv felsöker eller reder ut saker så börjar jag med att bilda mig en teori, dvs jag antar något som jag anser vara mest troligt, sen kollar jag detta, stämmer det inte gör man omtag.
Skulle kunden ha gjort det allra första steget så är det jobbet redan gjort, stämde det inte så var det nog inte så mycket förlorat med det.
Men jag ser ju ibland att en del inte alls klarar av att ha någon metodik i sina felsökningar, de blir kanske ett lätt offer om de först får presenterat ett förslag på hur det är.