57 450 läst ·
633 svar
57k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nä.G OMathson skrev:
Och nu när tyskarna är upptagna med att återigen begå självmord på östfronten kanske det är läge att återkräva det som rätteligen tillhör Sverige, Jag tänker åtminstone Vorpommern, Bremen och Verden...
Instämmer till 100%. Nuvarande energi kris är först och främst på grund av katastrofala politiska beslut. Att skylla allt på Putin är en genomskinlig undanflykt.F fribygg skrev:Jo, men dagens ungdom är nog medvetna om att vi inte har' oändligt' med ren och billig atomkraft som många (inte bara Dan) kunde känna före den olyckliga Barsebäcksnedläggningen.
Efter de senaste 23 årens nedläggningar av 6 st fungerande/renoveringsvärda reaktorer bör vi hålla i minnet att det knappast är ungdomligt oförstånd som orsakat bristen på planerbar kraft i södra Sverige.
Vi bör alla hålla i minnet att det var sossarna, centerpartiet och vänstern som tog det olyckliga beslutet att börja lägga ner fullt fungerande elproduktionsanläggningar innan man uppfunnit och byggt ersättningskraft.
Glömde du inte miljöpartiets delaktighet?
Du menar att elpriset är helt frånkopplat från förbrukningen i Sverige? Om vi så förbrukar 10 kWh per dygn eller 10 TWh per dygn är helt ovidkommande för elpriserna?Boilerplate4U skrev:
Menar du att folk inte gör av med mer el om den kostar 4 kr/kWh än om den kostar 14 kr/kWh?B b8q skrev:Fast i dagsläget betalar vi konsumenter ju mycket mer än vad elen kostar att producera, och svenska kraftnät lägger en massa pengar på hög som de inte hinner göra av med.
Om man istället budgeterar för att svenska kraftnät ska ha ett visst överskott och att alla elproducenter ska tjäna en viss procent, och sedan sätter ett pristak efter det (låt säga 3-4 kronor/kWh, tillräckligt högt för att folk ändå ska vilja spara el) - vem/vilka är det då som förlorar och får betala pga detta pristak, menar du?
Så som marknaden ser ut måste ju någon betala de priser som sätts. Så om du i dagsläget sätter ett tak på 3-4 kr får någon annan stå för de resterande pengarna upp till timmens pris.
Om du vill sätta förbud på att tjäna pengar hos företag är det en annan femma.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 905 inlägg
Eller, på temat dumma förslag; alla som äger en elbil måste bo i den och kallställa huset de har. Då spar vi gott om energi.J Jens33 skrev:
Uttryckte mig lite slarvigt, självklart finns det en koppling mellan förbrukning och pris.tveksamt skrev:
Det som är bullshit är så klart den specifika slutsatsen att priset skulle halveras om den inhemska förbrukningen minskade med 10%. Det är ett meningslöst påstående om man inte preciserar vilket pris, vilken förbrukningssiffra och vilka övriga förutsättningar man pratar om. Som en allmän regel är det uppenbarligen inte sant då priset har skenat trots att den inhemska förbrukningen minskat relativt kraftigt.
Det är helt sant så att priset har stigit trots minskad förbrukning, det vore dock intressant om det gick att plocka fram data på vad priset hade varit om vi hade haft samma förbrukning eller till och med ökad.
Varför inte ta det steget längre, om vi ersatte alla hushåll med tält och klippte kabeln skulle vi spara ca 100 TWh/år.J Jens33 skrev:
Jag menar att folk inte gör av med mer el än de har behov av. Däremot lär de försöka spara mer om den kostar 14 kr än om den kostar 4, men de kommer aldrig att öka sitt grundbehov bara för att det finns ett pristak på 4 kr.tveksamt skrev:
Så här: jag har en villa som drar ca 20 000 kWh/år. Med ett pris på 14 kr skulle jag försöka minska min förbrukning (låt säga till 15 000 kWh), men med ett pris på 4 kr skulle jag inte ha något behov av att öka förbrukningen till 25 000 kWh.
Jo, jag förstår att det är vad du menar, men jag håller inte med.B b8q skrev:Jag menar att folk inte gör av med mer el än de har behov av. Däremot lär de försöka spara mer om den kostar 14 kr än om den kostar 4, men de kommer aldrig att öka sitt grundbehov bara för att det finns ett pristak på 4 kr.
Så här: jag har en villa som drar ca 20 000 kWh/år. Med ett pris på 14 kr skulle jag försöka minska min förbrukning (låt säga till 15 000 kWh), men med ett pris på 4 kr skulle jag inte ha något behov av att öka förbrukningen till 25 000 kWh.
Jag har en årsförbrukning idag som är på ca 13 MWh. Om elen var snorbillig jämt skulle jag ha högre temperatur i mitt garage vintertid (direktverkande el) och jag skulle ha på den elektriska golvvärmen i badrummet trots att vi sällan använder det.
Så med mycket billig el skulle min förbrukning öka.
Man kan väl förvisso diskutera om golvvärme i badrummet och höjd temperatur i garaget ska räknas till grundbehov, men med tanke på att det är de enda värmekällorna i just dessa utrymmen så är det kanske inte helt fel.
Vad räknar du in i "grundbehov"?
Sedan är ju såklart gränsen för vad som är billigt olika för oss alla. Jag tycker inte det är värt att dra igång golvvärmen för 4kr/kWh, någon vill inte avstå över huvud taget och någon drar sin gräns vid 10kr/kWh.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Vår förbrukningen påverkar inte elpriset. Kolla länkarna nedan som sammanfattar hur det funkar:tveksamt skrev:
Det har jag inte sagt. Jag har sagt att det skulle kunna vara en RIMLIG vinst.tveksamt skrev:
En elproducent som tidigare år haft en liten stabil vinst, (låt säga att de tjänat 25 öre/kWh) har senaste året haft en rejäl ökning. Ett pristak som säger att de får tjäna säg max 50 öre/kWh ger dem fortfarande en fördubblad vinstökning, samtidigt som konsumenterna inte behöver lämna huset.
Det är inte ett förbud, utan ett maxtak, som fortfarande ger dem en rejäl vinstökning.
1. Jag tycker inte att 4 kr/kWh är "snorbilligt", jag är ute efter ett maxtak som ger elräkningar som folk fortfarande kan leva med. Högt nog för att motivera sparsamhet, men lågt nog för att inte behöva sälja och flytta. 50 öre vore snorbilligt.tveksamt skrev:
Jo, jag förstår att det är vad du menar, men jag håller inte med.
Jag har en årsförbrukning idag som är på ca 13 MWh. Om elen var snorbillig jämt skulle jag ha högre temperatur i mitt garage vintertid (direktverkande el) och jag skulle ha på den elektriska golvvärmen i badrummet trots att vi sällan använder det.
Så med mycket billig el skulle min förbrukning öka.
Man kan väl förvisso diskutera om golvvärme i badrummet och höjd temperatur i garaget ska räknas till grundbehov, men med tanke på att det är de enda värmekällorna i just dessa utrymmen så är det kanske inte helt fel.
Vad räknar du in i "grundbehov"?
Sedan är ju såklart gränsen för vad som är billigt olika för oss alla. Jag tycker inte det är värt att dra igång golvvärmen för 4kr/kWh, någon vill inte avstå över huvud taget och någon drar sin gräns vid 10kr/kWh.
2. Grundbehov tycker jag är att kunna använda spis, kyl och frys för att laga tre mål mat om dagen, uppvärmning av t.ex. 40 kvm boyta per person till 20 grader, varmvatten för dusch tre gånger i veckan och tvättmaskin ett par gånger i veckan.
Känns lite konstigt ifall staten uppmanar folk att spara på el med ena handen och den andra handen delar ut bidrag för att folk ska köpa elbil. Dubbelmoral, eller vad ska man kalla det. Som läget är nu med elförsörjningen borde man väl snarast bromsa elbilsförsäljningen..
För miljön är det bättre att använda sin gamla fossilbil så länge det går istället för att köpa an ny bil.
För miljön är det bättre att använda sin gamla fossilbil så länge det går istället för att köpa an ny bil.