J Jens33 skrev:
hörde på P1 idag att om man minskar el förbrukningen med 10% då halveras elpriset i SE3 och 4. Jag menar 10% är ingen match.
Stänger man av golvvärmen i badrummet och entren då är 10% uppnådd.
För vissa är det lätt, för andra svårare.
Den som har ett 38-gradigt spabad på året runt är det rimligtvis lätt att spara mer än så. För den som har energioptimerade sitt hus i några år är det klart svårare.
Och hur mycket av elanvändningen står hushållen resp. industrin för, dvs. var behöver vi lägga krutet för att få stora förändringar?

D Daniel 109 skrev:
Ja, om du begränsar priset så ökar efterfrågan och tillgången minskar. Då blir det en effektbrist. Det är enkla samband.
Fast riktigt så är det ju inte. Vi vanliga villaägare har som regel ett maxbehov av el, vi börjar inte plötsligt köra torktumlare dygnet runt bara för att elen blir billigare. Dvs efterfrågan har också en begränsning.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Kanske skulle man tänka helt ur boxen och garantera 4000 kwh/år till ett lågt pris för alla medborgare så att ingen ska behöva frysa. Vill man sen använda mer el än så så får det kosta vad det vill. Se det som lyxkonsumtion
Ja, det är nog i alla fall en bättre idé än att subventionera allt över en viss nivå (även om gränsen du satt är låg). Sen är det lite knepigt iom. att många betalar uppvärmning via hyra/brf-avgift, men det kanske går att hantera via folkbokföringssystemet att fastighetsägararen kan få subventionen.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast riktigt så är det ju inte. Vi vanliga villaägare har som regel ett maxbehov av el, vi börjar inte plötsligt köra torktumlare dygnet runt bara för att elen blir billigare. Dvs efterfrågan har också en begränsning.
Även om det stämmer, vad har det för revelans i ett läge där vi pratar om pristak?

Boilerplate4U
J Jens33 skrev:
hörde på P1 idag att om man minskar el förbrukningen med 10% då halveras elpriset i SE3 och 4. Jag menar 10% är ingen match.
Det P1 har hämtat upp är en bullshit-rapport med orimliga antaganden från Energiforsk. Energiforsk har som vanligt utelämnat källor, underlag och uträkningar samt inte utfört en oberoende granskning mha tredje part. Energiforsk nämner inte heller att bolaget ägs av staten.

Rapporten är så ostrukturerad (man ser inte skogen för alla träden) att media inte förstår innehållet och bara återrapporterar rubrik och ingress utan vidare analyser.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Det är tyvärr inte så enkelt.

Vissa är extremt motiverade att dra ner på elförbrukning, t.ex. en villaägare med rörligt elavtal och direktverkande el.

Vissa är inte ett dugg motiverade att dra ner på elförbrukning, t.ex. en bidragstagare med fast elavtal och varmhyra.

Det är ju två extremfall, men det finns många däremellan.

Flerbostadshus är ett problem i sig, särskilt hyresrätter men även bostadsrätter. Det finns ofta väldigt liten anledning att dra ner, eftersom ”det är hyresvärden som betalar” när man hyr, och eftersom man själv inte sparar nåt på att dra ner när man bor i bostadsrätt när värme och varmvatten ingår i avgiften.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänningens_dilemma

Boilerplate4U
K Kallebo skrev:
Kanske skulle man tänka helt ur boxen och garantera 4000 kwh/år till ett lågt pris för alla medborgare så att ingen ska behöva frysa. Vill man sen använda mer el än så så får det kosta vad det vill. Se det som lyxkonsumtion

Staten får gå ut med tips på hur man kan sänka sin elförbrukning..
Säg min 10 kwh/år så är jag på! :- ) Oavsett kan det vara en bra modell att utgå ifrån, iaf kortsiktigt innan man inför BEKEN-modellen el likande.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Säg min 10 kwh/år så är jag på! :- ) Oavsett kan det vara en bra modell att utgå ifrån, iaf kortsiktigt innan man inför BEKEN-modellen el likande.
Nej, då tar du bort för mycket av incitament att spara el. Nivån behöver vara så låg att en stor majoritet ligger över nivån.

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Nej, då tar du bort för mycket av incitament att spara el. Nivån behöver vara så låg att en stor majoritet ligger över nivån.
Ja, så kanske det är. Det blir iaf en utmaning att hitta en nivå som accepteras rent generellt och samtidigt har ett tillräckligt stort incitament.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Även om det stämmer, vad har det för revelans i ett läge där vi pratar om pristak?
Jo, många säger att vi egentligen inte har någon elbrist i Sverige. Elen räcker till alla svenska konsumenter som vill ha, iaf minst 350 dagar om året. Och att vi ser höga priser nu, är för att det finns en stor efterfrågan på svensk exporterad el.

Så, om vi nu har el så det räcker till det vanliga svenska behovet, så skulle man ju (teoretiskt) kunna sätta ett pristak på inhemskt konsumerad el, utan att det uppstår en brrist (borde funka, eftersom även ett pristak inte gör att vi plötsligt efterfrågar mycket mera el - vi har ju, som jag skrev, en begränsning i behovet. Jag kommer inte plötsligt att göra av med 50 000 kWh/året i min villa bara för att det blir ett pristak; jag kommer att ha samma elbehov som vanligt).

Och får vi el över, kan vi exportera den, för lämpligt pris.

Men jag vet ju att det inte är så elmarknaden är uppbyggd.

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tja, om någon annan betalade skulle jag definitivt sätta på golvvärmen i hallen och på toan..
När jag bodde i lägenhet (för 25 år sen iofs) där elen till motorvärmaren ingick i parkeringsplatsen körde jag mororvärme dygnet runt, året om. Dvs så fort jag parkerade satte jag i sladden, och timern i uttaget var förikopplad sen länge...

Så det går nog att dra upp förbrukningen på många olika kreativa sätt...

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
B b8q skrev:
Och får vi el över, kan vi exportera den, för lämpligt pris. Men jag vet ju att det inte är så elmarknaden är uppbyggd
Det kan man lätt ändra på eller som någon uttryckte sig: ”70%-regeln däremot kan åtgärdas med ett penndrag. Eller prismodellen på Nordpool.”

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När jag bodde i lägenhet (för 25 år sen iofs) där elen till motorvärmaren ingick i parkeringsplatsen körde jag mororvärme dygnet runt, året om. Dvs så fort jag parkerade satte jag i sladden, och timern i uttaget var förikopplad sen länge...
Nu har du blivit äldre och förhoppningsvis något klokare och skulle kanske inse att det inte är vettigt och nödvändigt att slösa med energi på detta sätt då vi i Sverige numera saknar 6 reaktorer, har kablar till grannländerna och ett ansträngt energi läge i Europa.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu har du blivit äldre och förhoppningsvis något klokare och skulle kanske inse att det inte är vettigt och nödvändigt att slösa med energi på detta sätt då vi i Sverige numera saknar 6 reaktorer, har kablar till grannländerna och ett ansträngt energi läge i Europa.
Tja, jag åkte också en Volvo 144, så besparingen i bensin (dvs för miljön) var värt det, även om jag betalt för elen .... B20-motorn var inte snål vid kallstart direkt..

Men jag nyligen sett flera bekanta på Instagram göra "elslösande" aktiviteter och lite skämtsamt hänvisa till sitt bundna elpris, så uppenbarligen har inte alla fattat att alla tjänar på att vi sparar energi...

Boilerplate4U
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, om någon annan betalade skulle jag definitivt sätta på golvvärmen i hallen och på toan..
Om någon annan är villig att betala min elräkningar är jag definitiv på! Vem ska betala dina? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.