57 786 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Du får se saken i ett långt perspektiv inte en vinter eller två...L lbgu skrev:Känns lite konstigt ifall staten uppmanar folk att spara på el med ena handen och den andra handen delar ut bidrag för att folk ska köpa elbil. Dubbelmoral, eller vad ska man kalla det. Som läget är nu med elförsörjningen borde man väl snarast bromsa elbilsförsäljningen..
För miljön är det bättre att använda sin gamla fossilbil så länge det går istället för att köpa an ny bil.
Någon annan är i sammanhanget redan vi själva i form av groteska flaskhalsavgifter som bara står på ett riksgäldskonto och skräpar. Pristaket är redan finansierat.tveksamt skrev:
Boilerplate4U skrev:
Vad menar du elhandelsbolagens köpordrar baserar sig på? Är deras siffror tagna ur luften?
Jag tror att det här är någon sorts väg att gå, men inser också svårigheten att bestämma den nivå på vilken ersättningen ska ligga.B b8q skrev:Det har jag inte sagt. Jag har sagt att det skulle kunna vara en RIMLIG vinst.
En elproducent som tidigare år haft en liten stabil vinst, (låt säga att de tjänat 25 öre/kWh) har senaste året haft en rejäl ökning. Ett pristak som säger att de får tjäna säg max 50 öre/kWh ger dem fortfarande en fördubblad vinstökning, samtidigt som konsumenterna inte behöver lämna huset.
Det är inte ett förbud, utan ett maxtak, som fortfarande ger dem en rejäl vinstökning.
Om producenten får göra vinst på max X% utifrån Y produktionskostnad uppstår ett väldigt incitament att överdriva Y för att öka den faktiska summan av X%.
Hur detta ska göras praktiskt har jag ingen lösning på.
Jag tycker inte heller 4kr är snorbilligt, men för resonemangets skull håller det ändå. Vi har alla olika gräns för vad som är billigt.B b8q skrev:1. Jag tycker inte att 4 kr/kWh är "snorbilligt", jag är ute efter ett maxtak som ger elräkningar som folk fortfarande kan leva med. Högt nog för att motivera sparsamhet, men lågt nog för att inte behöva sälja och flytta. 50 öre vore snorbilligt.
2. Grundbehov tycker jag är att kunna använda spis, kyl och frys för att laga tre mål mat om dagen, uppvärmning av t.ex. 40 kvm boyta per person till 20 grader, varmvatten för dusch tre gånger i veckan och tvättmaskin ett par gånger i veckan.
Någon sorts progressiv skala för priset kanske, men då ska man sätta gränser någonstans.
Och kostnaden (=antalet faktiskts kWh) för uppvärmning varierar kraftigt beroende på uppvärmningsmetod, så det är också svårt att ställa upp vettigt.
För att vara tydlig, jag är inte emot dig, jag försöker endast peka ut svårigheterna så att någon kan komma med lösningar på dem.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Yepp, så egentligen är det "bara" att räkna ut på ett ungefär var ribban kan landa. Under tiden kan man börja smida på hur man ska införa BEKEN-modellen.J JockeHX skrev:
Det står lite om det i rapporten, även om den som @Boilerplate4U skriver inte redovisar någon analys, endast resultat.tveksamt skrev:
Jag tror det är svårt att spekulera i det.
Dels eftersom priskurvan är så brant ovanför det knä där efterfrågan är större än tillgången.
Dels utifrån grundförutsättningen att SE4 har en exportkapacitet som motsvarar 1/3 av totalt tillgänglig produktionskapacitet (intern + överföring från SE3).
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Bud på framtida behov via Nordppol "day-ahead" med sk marginalprissättning. Förfarande beskrivs i "Euphemia räknar ut elpriset" men här är en annan bra förklaring: "Vad beror de höga elpriserna på och hur länge kan de tänkas fortsätta?"tveksamt skrev:
Lite spännande kvällslektyr: "EUPHEMIA Public Description - Single Price Coupling Algorithm"
Jag har ambitionen att försöka traggla mig igenom hela men brukar somna efter några sidor.
Om det handlar om att uppnå "Sverige-priser" enligt Elmarknadsförordningen måste vi kunna maximera export-kablarna till ca 70%.
"Men Sverige exporterar ju el just nu” säger de som förnekar situationen. Just det – eftersom vi byggt ut exportkapaciteten och på grund av EU:s lagstiftning måste erbjuda möjligheten att exportera minst 70% av vad våra exportkraftledningar klarar, så får södra Sverige samma elpriser som på kontinenten. Exporten gör att vi importerar kontinentens elpriser, eftersom vi inte längre har ett överskott på elkraft i södra Sverige sedan nedläggningarna av Ringhals 1 och 2. Uppgången på 600% för elen på två år sedan nedläggningarna började talar sitt tydliga språk
https://cornucopia.se/2021/10/extremt-elpris-i-se4-sodra-sverige-just
Sammanfattningsvis spelar det ingen roll vad vi förbrukar i Sverige (nja SE3/4) så länge behovet är större nere på kontinenten är det i princip deras priser som gäller (om vi inte kan maxa exporten dvs)
Redigerat:
Någon som har koll på den aktuella ryska gasexporten? För några vecka sedan stängde de ju Nordstream 1. Är den fortsatt stängd. Kommer rysk gas till Europa andra vägar? Hur mycket kostar det Putin per dag att ha kranen stängd?
EU importerar 600 miljoner kubikmeter i veckan från Ryssland (v. 37), vilket är 22-23% av vad det var förra året samma vecka.Ulltand skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Ja, det är ju en rätt häftig inbromsning:
Och en tydlig uppgång för Norsk export som troligen kommer ersätta den ryska gasen inom inte alltför avlägsen framtid. Den nya "Baltic Pipe" som driftsätts nu i september beräknas från slutet av 2022 transportera 10 miljarder kubikmeter gas per år från Norge till Polen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en tydlig uppgång för Norsk export som troligen kommer ersätta den ryska gasen inom inte alltför avlägsen framtid. Den nya "Baltic Pipe" som driftsätts nu i september beräknas från slutet av 2022 transportera 10 miljarder kubikmeter gas per år från Norge till Polen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
När Norsk export och LNG-leveranserna drar igång på allvar kommer priserna att sjunka rejält vilket ser ut att hända någon gång till sommaren om jag tolkar analyserna rätt vilket även avspeglas på futures för TTF (naturgas).Ulltand skrev:
Här är en bra artikel om norsk export:
- Norge lägger i en extra växel för att ersätta rysk gas i Europa och tjänar miljarder – "De höga priserna ett incitament att hålla produktionen på hög nivå"
Och EU vill naturligvis pruta
- Norsk gassuccé irriterar när EU har brist
Bra drag på intäkterna från Norsk gasexport:
"Med skatt och avgifter väntas Norges totala intäkter för olja och gas i år bli 933 miljarder norska kronor, jämfört med 305 miljarder förra året. Det är ett estimat från maj som kan komma att revideras upp."
Redigerat:
Jo det verkar som att det ryska gaspriset hänger med marknaden upp som du säger och det relaterar förstås till diskussionerna i EU om maxpriser på (rysk) gas. I princip ett nollsummespel ur rysk synvinkel, eller rent av en vinst om man kan exportera det kvarvarande överskottet till Indien, Kina, m.fl. Hmm.Ulltand skrev:
Eller förresten, så enkelt är det försås inte, eftersom utbudet på de marknaderna då ökar och priserna kan förväntas gå ner där.
Redigerat:
Det verkar som de bränner överskottet av gas rakt ut i atmosfären.B byabin skrev:Jo det verkar som att det ryska gaspriset hänger med marknaden upp som du säger och det relaterar förstås till diskussionerna i EU om maxpriser på (rysk) gas. I princip ett nollsummespel ur rysk synvinkel, eller rent av en vinst om man kan exportera det kvarvarande överskottet till Indien, Kina, m.fl. Hmm.
Eller förresten, så enkelt är det försås inte, eftersom utbudet på de marknaderna då ökar och priserna kan förväntas gå ner där.
Ett fall för Greta