F fribygg skrev:
Nu har du blivit äldre och förhoppningsvis något klokare och skulle kanske inse att det inte är vettigt och nödvändigt att slösa med energi på detta sätt då vi i Sverige numera saknar 6 reaktorer, har kablar till grannländerna och ett ansträngt energi läge i Europa.
Just @Dan_Johansson har ju blivit äldre och förhoppningsvis klokare, men det har samtidigt tillkommit en drös nya som kan stoltsera med ny idioti.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Om någon annan är villig att betala min elräkningar är jag definitiv på! Vem ska betala dina? ;)
Nä, precis. Det finns ingen annan. Möjligen att vi kan råna några oligarker på deras tillgångar utanför Ryssland, men jag tror inte det blir så mycket pengar utspritt på alla eu-medborgare..

J Jens33 skrev:
Elbolag säger upp fast avtal. Den här gången E-ON på tappeten.
Kunder larmar: Elbolag förlänger avtal utan godkännande (omni.se)
Det där är väl sen gammalt.. E.on förlängde mitt avtal med 1 år förra sommaren när jag oturligt nog missade att korrigera detta i tid och la mig då på ett "klimatsmart" sådant med enbart förnybar el på rörligt pris (till en högre kostnad såklart). Trots en lagom argsint ton i luren så var jag tydligen fast och något annat avtal som inkluderade mer andel kärnkraft ville dom inte sälja till sina kunder längre. Dom gick med på att stryka alla extra klimatavgifter givet att jag istället band mig på 3 år.. detta var innan prisrallyt börjare så jag godtog illa nog den dealen.

tveksamt tveksamt skrev:
Just @Dan_Johansson har ju blivit äldre och förhoppningsvis klokare, men det har samtidigt tillkommit en drös nya som kan stoltsera med ny idioti.
Jo, men dagens ungdom är nog medvetna om att vi inte har' oändligt' med ren och billig atomkraft som många (inte bara Dan) kunde känna före den olyckliga Barsebäcksnedläggningen.

Efter de senaste 23 årens nedläggningar av 6 st fungerande/renoveringsvärda reaktorer bör vi hålla i minnet att det knappast är ungdomligt oförstånd som orsakat bristen på planerbar kraft i södra Sverige.
Vi bör alla hålla i minnet att det var sossarna, centerpartiet och vänstern som tog det olyckliga beslutet att börja lägga ner fullt fungerande elproduktionsanläggningar innan man uppfunnit och byggt ersättningskraft.

F fribygg skrev:
Jo, men dagens ungdom är nog medvetna om att vi inte har' oändligt' med ren och billig atomkraft som många (inte bara Dan) kunde känna före den olyckliga Barsebäcksnedläggningen.

Efter de senaste 23 årens nedläggningar av 6 st fungerande/renoveringsvärda reaktorer bör vi hålla i minnet att det knappast är ungdomligt oförstånd som orsakat bristen på planerbar kraft i södra Sverige.
Vi bör alla hålla i minnet att det var sossarna, centerpartiet och vänstern som tog det olyckliga beslutet att börja lägga ner fullt fungerande elproduktionsanläggningar innan man uppfunnit och byggt ersättningskraft.
Nu är ju orsaken bakom elproblematiken helt irrelevant för frågan om vad som kommer hända om det sätts ett pristak, priser subventioneras eller staten helt enkelt betalar hela elräkningen.

Och vad gäller medvetenheten tror jag inte alls som du. Det är alldeles för många vuxna människor som inte ser något problem och inte heller verkar bry sig.
Se Dans inlägg lite ovan om bekanta på Instagram som skryter över vad de kan göra pga. fastprisavtal.
Hur stor andel hushåll i Sverige, med installerad sådan, tror du har stängt av sin elgolvvärme?
Så länge den siffran inte är 100 har vi ju fortfarande de som inte fattar..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, om någon annan betalade skulle jag definitivt sätta på golvvärmen i hallen och på toan..
När jag bodde i lägenhet (för 25 år sen iofs) där elen till motorvärmaren ingick i parkeringsplatsen körde jag mororvärme dygnet runt, året om. Dvs så fort jag parkerade satte jag i sladden, och timern i uttaget var förikopplad sen länge...

Så det går nog att dra upp förbrukningen på många olika kreativa sätt...
Det är fortfarande du som betalar - hyresvärden tar bara in sin ökade elkostnad i form av höjda hyror.

tveksamt tveksamt skrev:
Nu är ju orsaken bakom elproblematiken helt irrelevant för frågan om vad som kommer hända om det sätts ett pristak, priser subventioneras eller staten helt enkelt betalar hela elräkningen.

Och vad gäller medvetenheten tror jag inte alls som du. Det är alldeles för många vuxna människor som inte ser något problem och inte heller verkar bry sig.
Se Dans inlägg lite ovan om bekanta på Instagram som skryter över vad de kan göra pga. fastprisavtal.
Hur stor andel hushåll i Sverige, med installerad sådan, tror du har stängt av sin elgolvvärme?
Så länge den siffran inte är 100 har vi ju fortfarande de som inte fattar..
Visst finns det många som inte fattar, det såg vi ju i våras då vissa ökade förbrukningen för att komma i åtnjutande av det taffligt utformade elbidraget.

Såvitt jag fattar har Sveriges elförbrukning redan minskat mer än 5%, man kan undra hur elpriserna sett ut om vi haft samma förbrukning som till exempel år 2020?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
C
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är fortfarande du som betalar - hyresvärden tar bara in sin ökade elkostnad i form av höjda hyror.
Fast om staten sätter ett pristak, eller subventionerar priset till med 75% på allt över 1 kr/kWh är det ju någon annan som betalar.
I slutänden vi förstås, antingen i höjd skatt, eller neddragning på något annat utgiftsområde, men så är det nog väldigt få som räknar.

C cpalm skrev:
Ja, helt klart bullshit. Förbrukningen har redan gått ner nästan 6% och inte har det synts på priserna...:
[länk]
Hur vet du det? Vad hade elpriset idag varit om Sverige hade förbrukat 6% mer el?

B b8q skrev:
I mitt fall är det jag själv som är hyresvärden eftersom jag bor i villa.... Och sen i december är golvvärmen avstängd... Eftersom jag själv betalar.. ;)

• Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
tveksamt tveksamt skrev:
Hur vet du det? Vad hade elpriset idag varit om Sverige hade förbrukat 6% mer el?
Därför att priset inte påverkas av vår förbrukning utan styrs fn av behovet nere på kontinenten.

tveksamt tveksamt skrev:
Fast om staten sätter ett pristak, eller subventionerar priset till med 75% på allt över 1 kr/kWh är det ju någon annan som betalar.
I slutänden vi förstås, antingen i höjd skatt, eller neddragning på något annat utgiftsområde, men så är det nog väldigt få som räknar.
Fast i dagsläget betalar vi konsumenter ju mycket mer än vad elen kostar att producera, och svenska kraftnät lägger en massa pengar på hög som de inte hinner göra av med.
Om man istället budgeterar för att svenska kraftnät ska ha ett visst överskott och att alla elproducenter ska tjäna en viss procent, och sedan sätter ett pristak efter det (låt säga 3-4 kronor/kWh, tillräckligt högt för att folk ändå ska vilja spara el) - vem/vilka är det då som förlorar och får betala pga detta pristak, menar du?

F fribygg skrev:
Visst finns det många som inte fattar, det såg vi ju i våras då vissa ökade förbrukningen för att komma i åtnjutande av det taffligt utformade elbidraget.

Såvitt jag fattar har Sveriges elförbrukning redan minskat mer än 5%, man kan undra hur elpriserna sett ut om vi haft samma förbrukning som till exempel år 2020?
Om det stämmer är det en väldigt tragisk utveckling.

Energiförbrukning är ganska direkt kopplat till välstånd. Ju högre energiförbrukning, desto högre välstånd.

När man gick från handkraft till djurkraft så ökade energiförbrukningen, och därmed välståndet. Likaså när man gick från djurkraft till ångkraft, högre energiförbrukning och ökat välstånd.

Att dra ner på energiförbrukning kan vara väldigt positivt för en individ, men för ett samhälle är det rena döden. Det innebär att vi alla blir fattigare.

Energi är grunden för allt välstånd. Det känns som om många inte riktigt fattar det. Och samtidigt som vi här i väst gör allt för att dra ner på vår energiförbrukning, så finns det flera miljarder människor runt om i världen som gör allt för att öka sin energiförbrukning. Och det med all rätt.

• Gilla
Byggmarodören och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, då tar du bort för mycket av incitament att spara el. Nivån behöver vara så låg att en stor majoritet ligger över nivån.
Jag har redan beskrivit hur det skall gå till. Du får en ranson med pristak som motsvarar en rimlig förbrukning för din bostad. Förbrukar du mer försvinner subventionen och risken för blackout ökar. Dina första kWh är blackout fria, sedan ökar blackout tiden ju mer du går över din norm.

Bilar har samba system, beroende på bilens vikt sätter man en nornalförbrukning och tillverkarna får böter om deras medelförbrukning ligger för högt.

Sedan får vi helt enkelt begränsa exporten, tror inte EU kastar ut oss för det. Vidare bör vi uppmuntra vedeldning.

I ett utbyggt system kan man antingen sälja sin ej förbrukade el eller växla in den mot skatterabatter på energisparande åtgärder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.