Z Zodde skrev:
Familjen pratar om ohygieniskt, hudavfall etc.
Jag antar att övriga familjen också nyttjar badet. I så fall så är det ju nästan lite uppseendeväckande att de frivilligt badar i ett vatten som de anser vara för ohygieniskt att vattna några träd med. Hur tänker de där? Ifall du frågar dem det så kanske de kommer på andra tankar. Finns kanske en viss risk med det och det är att du får byta vatten inför varje bad i fortsättningen.

Själv har jag mycket högre krav på badvattnet än det vatten jag använder i trädgården. Ibland kan det vara riktigt äckligt vatten som kanske regnvatten som stått i en skottkärra lång tid. Eller det omtalade 'guldvattnet'.

• Gilla
Offroad och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag fattar inte, är det ert badvatten som är ohygieniskt för häcken? Hur smutsig måste man vara för att en thuya ska ta illa upp?🤔

Tillägg: speciellt när man beaktar att vi gödslar växter med bajs från olika djur. Det är ok men har du doppat tårna, där går gränsen?

• Haha
  • Gilla
Offroad och 10 till
  • Laddar…

Bästa svaret

"Rekommendationen från de flesta kommunerna i Sverige är att vatten från pool och spaanläggningar ska tömmas ut över bevuxen yta. Vanligtvis gräsmatta." https://for.se/fragor-och-svar/vattna-med-poolvatten/

Ser inget problem med att vattna Tujorna.

"Ohygieniskt" finns nog bara i huvudet på familjen. 🙃

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Är övriga familjemedlemmar miljömuppar/med i miljöpartiet?
Fast miljömuppar borde älska denna kloka återanvändning av vattnet.

• Gilla
Bjursingen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast miljömuppar borde älska denna kloka återanvändning av vattnet.
Miljömuppar är väl inte förtjusta i tuja?

• Gilla
Baba_yaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Miljömuppar är väl inte förtjusta i tuja?
Det har jag noll koll på. Men så kanske det är.

Alfredo Alfredo skrev:
Det har jag noll koll på. Men så kanske det är.
Google brukar väl alltid ha rätt?

"Monokultur och estetik

Miljömuppar förespråkar ofta variation och naturliga livsmiljöer. Att smälla upp strama, identiska tujahäckar som kantar hela villakvarter ses därför ofta som motsatsen till en levande trädgård. Det blir en monokultur där en enda växtart dominerar totalt.

Finns det något positivt?

Ska man vara helt rättvis finns det ett litet miljöargument för tuja: eftersom den är vintergrön och blir väldigt tät, kan den erbjuda ett bra vind- och skyddat gömställe för småfåglar under kalla vinterdagar. Men i det stora hela vinner tujan inga popularitetstävlingar i miljömuppsrörelsen."

• Haha
Yderfält och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Byter vatten på spabadet varannan månad.
På sommarmånaderna har jag använt detta till att vattna en högtstående tujahäck som annars ibland hade kunnat torka ut (insynsskydd). Har funkat fint men när familjen fick reda på det uppstod mayhem…

Är det egentligen en issue?
Klorfri rening (aktivt syre, oxygen och UV-lampa), PH neutralt.

Vad kan gå galet?
Familjen pratar om ohygieniskt, hudavfall etc.
Hade det varit mina tomatplantor hade de KANSKE haft en poäng men Tuja..?
byta familj låter bättre

Största frågan är väl varför byta vatten varannan månad. Vi har fått sämre med dricksvatten i Sverige och då är det oansvarigt att byta vatten så ofta.

T Thomas_Blekinge skrev:
Största frågan är väl varför byta vatten varannan månad. Vi har fått sämre med dricksvatten i Sverige och då är det oansvarigt att byta vatten så ofta.
Zodde bor i Norge..billig subventionerad el och obegränsat med vatten till låg kostnad.😉

Z Zodde skrev:
Som sagt, ville ha lite argument för min ståndpunkt… Vet nog ganska väl att jag har mitt på det torra men ibland når man inte fram…
Merparten av hudcellerna som går att se fastnar i filtret. Allt som är kvar är totalt ofarligt och bör inte över huvud taget gå att urskilja från jorden du vattnar.
Vänd på bevisbördan - be familjen visa på var de ser det ohygieniska på marken efter att du vattnat.
Om det är för svårt för familjen bör du föreslå att de ska ägna uppmärksamheten åt något annat problem.
Duger det att bada i sista gången innan byte av vattnet så bör det ju inte vara några större fel på det?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tillägg: speciellt när man beaktar att vi gödslar växter med bajs från olika djur. Det är ok men har du doppat tårna, där går gränsen?
Man gödslar ibland också med slam från reningsverken. Så inte bara djurbajs.

Farstatjej90
Henningelvis Henningelvis skrev:
Man gödslar ibland också med slam från reningsverken. Så inte bara djurbajs.
Det är nog sant men jag vet inte om det är en tröst för TS att få veta att han inte bara är äckligare än hönsgödsel utan även "slam från reningsverk" 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Man gödslar ibland också med slam från reningsverken.
Är det inte ytterst ovanligt att gödsla i bostadsområden med avloppsslam?

F fribygg skrev:
Är det inte ytterst ovanligt att gödsla i bostadsområden med avloppsslam?
Inte ovanligt att behandlad rötslam från lokala reningsverket blandas med sand, torv, grönkompost och sedan säljs som matjord som människor betalar dyra pengar för att strö i sina villaträdgårdar…

• Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.