Byter vatten på spabadet varannan månad.
På sommarmånaderna har jag använt detta till att vattna en högtstående tujahäck som annars ibland hade kunnat torka ut (insynsskydd). Har funkat fint men när familjen fick reda på det uppstod mayhem…
Är det egentligen en issue?
Klorfri rening (aktivt syre, oxygen och UV-lampa), PH neutralt.
Vad kan gå galet?
Familjen pratar om ohygieniskt, hudavfall etc.
Hade det varit mina tomatplantor hade de KANSKE haft en poäng men Tuja..?
På sommarmånaderna har jag använt detta till att vattna en högtstående tujahäck som annars ibland hade kunnat torka ut (insynsskydd). Har funkat fint men när familjen fick reda på det uppstod mayhem…
Vad kan gå galet?
Vad använder ni i familjen för oansvariga kemiska preparat som inte skall spridas vidare via hudutsöndring till vattnet, och sedan till häcken?
Läkemedel, narkotika, biocider eller hudvårdsprodukter?
Har ni biodynamisk odling av tuja som livsmedel?
Det låter som en extremt ängslig oro att inte våga använda vattnet som ni badar i till bevattning av tuja.
Det är väl helt korrekt att använda vatten till flera funktioner än bad.
Läkemedel, narkotika, biocider eller hudvårdsprodukter?
Har ni biodynamisk odling av tuja som livsmedel?
Det låter som en extremt ängslig oro att inte våga använda vattnet som ni badar i till bevattning av tuja.
Det är väl helt korrekt att använda vatten till flera funktioner än bad.
Låter som att du bör byta familj.Z Zodde skrev:Byter vatten på spabadet varannan månad.
Vad kan gå galet?
Ja om det antingen får stå ett tag så kloret bryts ner eller att ni neutraliserar kloret. Det senare sker enklast genom att bara hälla i citron-, askorbinsyra eller ättika tills det inte längre luktar klor.R roke skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 649 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 649 inlägg
Vart tar kloratomerna vägen då då? Om det blir salt (NaCl) så är det väl inte heller helt bra att vattna växter med. Men ser inget problem med oklorerat badvatten.Z z_bumbi skrev:
När det luktar klor är det hypoklorit och föroreningarnas nedbrytningsprodukter man känner lukten av. När hypokloriterna bryts ned (av UV-ljus i första hand) blir det kloridjoner som är lösta i vattnet. Kloridjoner är luktfria och relativt stabila (det är därför det slutar lukta klor efter ett tag).Alfredo skrev:
Eftersom poolkloret till stor del består av natriumhypoklorit blir det även natriumjoner som kloridjonerna kan reagera med när vattnet dunstar och bilda NaCl. Men så länge Kloret och Natriumet är lösta i vattnet så är det mestadels fria joner - Precis som i havet.
Så det man får (förutom diverse föroreningar) är vanligt saltvatten.
Redigerat:
När man klorerar vattendunkar i försvarsmakten så häller man en skvätt vatten med hög klorhalt och i varje dunk och skakar om. Låter stå en stund och skakar sedan igen.
Man samlar sedan upp allt klorvatten och låter det stå i en öppen hink i par dagar sedan skall det var ok att hälla ut på närmsta gräsmatta.
Enligt vad jag förstått med begränsad kemikunskap så kommer detta vatten då bara vara vanligt vatten med en aning högre salthalt än normalt.
Man samlar sedan upp allt klorvatten och låter det stå i en öppen hink i par dagar sedan skall det var ok att hälla ut på närmsta gräsmatta.
Enligt vad jag förstått med begränsad kemikunskap så kommer detta vatten då bara vara vanligt vatten med en aning högre salthalt än normalt.
Är övriga familjemedlemmar miljömuppar/med i miljöpartiet?Z Zodde skrev:Byter vatten på spabadet varannan månad.
Vad kan gå galet?
Jag hade stängt av spabadet på obestämd tid eller bytt *****j😆