Hep Hep skrev:
men ibland kan det lika gärna vara direkt farligt i fel händer och det vill inte jag vara en del av.
Nej sånt som någon kan skadas av vill inte jag heller ska komma i orätta händer. Gäller det potentiellt farliga elprylar är det väl en bra markering att klippa sladden.

Immobil Immobil skrev:
Jag förbluffas varje gång jag besöker Återvinningscentralen av följande:
Gasoltuber och brandsläckare som är inlämnade.
Varför lämnar man in dom?
Om man exempelvis röjer ett hus och garage fullt med gammalt skräp och saker så orkar man inte vara allt för noga äkte själv med järnskrot tio lass till skroten och mycket till återvinning. Jag kan uppriktigt säga att jag i dag ångrar en del men orkade jag inte fast det sved. Tog ändå några månader.

Immobil Immobil skrev:
Jag förbluffas varje gång jag besöker Återvinningscentralen av följande:
Gasoltuber och brandsläckare som är inlämnade.
Varför lämnar man in dom?
Tryckkärl har väl en begränsad "livslängd"?
Och en officiell provtryckning blir dyrare än en ny tub/släckare?

Fy vad avundsjuk jag blir, var är ni där man som privatperson kan handla på skroten? Den sista jag kände till låg 40 min bort och stängde för privatpersoner förra året. 😢

Sedan finns ju kommunala återbruket, och det är ju ett jättebra initiativ. Men det har öppet typ kl 10-14 två vardagar i veckan (dvs när jag är på jobbet) och när jag kollade nu har de "sommarstängt" hela jun-aug.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Låter kontrollera den och ev. ladda om den. Finns ingen anledning att slänga den.
En orsak att inte ladda om dem är att priset för omladdning för privatpersoner är högre än vad det kostar att köpa nya pulversläckare...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Låter kontrollera den och ev. ladda om den. Finns ingen anledning att slänga den.
En sak man kan använda en gammal brandsläckare till om den är väl rengjord är att fylla den med kolsyra för exempelvis svetsning.
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fy vad avundsjuk jag blir, var är ni där man som privatperson kan handla på skroten? Den sista jag kände till låg 40 min bort och stängde för privatpersoner förra året. 😢

Sedan finns ju kommunala återbruket, och det är ju ett jättebra initiativ. Men det har öppet typ kl 10-14 två vardagar i veckan (dvs när jag är på jobbet) och när jag kollade nu har de "sommarstängt" hela jun-aug.
Här är en firma som säljer i närheten om man behöver lite att svetsa i 🤓https://skrotemil.se/säljes

• Älska
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.