Idag när jag på returpunkten fick jag se denna i högen vid hemelektronik, hmmm. Den har väl gjort sitt, men synd att den kastas då den troligtvis kunde repareras eller servas... Vad tänker ni på forumet? Galet att kasta eller renovera om möjligt?

• Gammal hemelektronik och verktyg i en återvinningskorg, inklusive en Biltema-kompressor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
N Nordsjö skrev:
Galet att kasta eller renovera om möjligt?
Menar du kaffebryggaren? 🙂

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Menar du kaffebryggaren? 🙂
Naj.. Biltema grejen, alltså kompressorn 😁

Kompressorn har dessutom hamnat i fel fraktion. Den borde ha hamnat i metallfacket (=skrot).

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Allt som har sladd hamnar i elektronikskrot, det är sen gammalt.,

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M -MH- skrev:
På min ÅVC tvingade städhitler nån stackare o montera isär en trasig lampa för att slänga i 3 olika fraktioner.
Metall, el och restavfall.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jo, det är en gammal slogan: "allt som drivs med sladd eller batteri", men i praktiken hamnar saker med mindre betydande elektroniska komponenter, typ kompressorer, i metallskroten. Det är bättre betalt per kilo att skicka skrot än att skicka elektronikavfall till El-Kretsen.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag slängde några gigantiska elradiatorer en gång (3 kW och 50 kilo styck) och då tyckte personalen att jag skulle klippa bort sladden så det blev metallskrot istället för elektronikskrot.

• Gilla
Nordsjö och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag slängde några gigantiska elradiatorer en gång (3 kW och 50 kilo styck) och då tyckte personalen att jag skulle klippa bort sladden så det blev metallskrot istället för elektronikskrot.
Var nog ett smart drag av dem då de vägde så mycket, mer metall än plast kan jag gissa. Och så slapp de själva sortera på plats om det hamnat fel 😁

Såg häromdagen också att en av arbetarna på returpunkten körde upp en hel gaffeltruck med lastpallar och fick länga dem rätt då den som "sorterat fel med flit" bara slängde av dem och troligen drog iväg. Finns folk tyvärr som gör lite som de vill.

När jag rev av taket på huset fick jag köra bort en hel del på släp, trä, mexitegel, betongtegel (taket) m.m så de undrade om jag hade rivit hela huset 🤣.

Det blev många vändor med gammal glasfiberull också, fy vilket jobb man lagt ner. Men nu är det klart och ett helt nytt hus från entreplan och till taknocken. Värt varenda öre då det gamla taket och en del av övervåningen var i stort sett rutten med svamp 🍄 och stora getingbon vid murstocken. Blev ca 60kvm till på kåken när man räknar bort biytan, nytt och fräscht också 😀

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Frågan är om en biltemakompressor skulle ha varit värd renoveringskostnaden. De brukar inte vara så bra kvalitet från början.

Annars är det rent sinnessjukt vad folk kastar bort bra maskiner. Jag har hittat rent otroliga saker på skroten där det var på väg till nedsmältning.
Bland annat en 40 cm bred rikthyvel av proffskvalitet med fyrbettskutter. En kamrat använder den nu i yrkesbruk på heltid.
Nyligen hittade jag en 5 tons kedjetalja av spakmodell utan något annat fel än att en mutter hade fallit bort och spärren på ena kroken var förstörd och behövde bytas.

• Gilla
Nordsjö och 2 till
  • Laddar…
Dagens fynd frän skroten:

-Spiro rördelar till framtida spånsugssystem
-Låstång med långa skalmar att spänna ihop arbetsstrycken med då man skall svetsa
-Två olika riktjärn för bilplåtarbete
-En specialtång att töja ut ändan på kopparrör med när man skall löda dem utan fabriksgjorda krökar eller T-stycken
-Någon kilo fransk träskruv
-Några meter 10mm rundjärn som skall bli formbultar på bygget där jag arbetar. Järnhandlarna i Vasa har slutat sälja rundjärn till formbultar. De tänker väl att man skall kila sten och bygga grund av det på 1800-talsvis i brist på formbultar. Idioter.
-En stump 50x50x5 fyrkantrör
-Ett udda oidentifierat tillbehör till min frontlastare. Tydligen oanvänt fast det måste vara tillverkat på 60-70-talet. Jag känner konstruktören så jag skall fråga honom. Han är över 80 men han borde minnas.
-En dålig kinesisk flat skruvmejsel av den sorten som jag använder att bryta och bända och skrapa med tills de går sönder.

• Gilla
Pen och 6 till
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Idag så var jag och min 9-åriga son och slängde lite skräp på returpunken, I en container för trä så låg några brädbitar som min son ville ta hem och snickra lite på. Jag böjde mig ner och tog 7-8 stycken brädbitar, ca. 30-40 cm långa. Direkt så kom det fram en som jobbade där och påpekade att man inte fick ta med sig saker därifrån. Jag trodde att han skämtade först, men insåg snart att han menade allvar. Nu blundade han för den här gången så min son fick sina träbitar.
När jag åkte därifrån så försökte jag komma på varför det finns en sån regel, men kommer inte på någon bra orsak. För mig är det bara positivt om man kan återanvända något istället för att det slängs/bränns upp.
Någon som vet? :thinking:
För det du tar därifrån får handeln inte sälja

Litiumbatteripackar brukar gå bra att plocka isär. Slipa med en dremel på punksvetsarna försiktigt så går det att dra av blecken sen. Slipa sen av resterna av blecket från polen, återigen lätt på handen. Ta sen fram multimetern och mät upp batterierna för att se vilka som är friska och vilka som kanske är kassa. De friska laddar du som vanligt, de kassa protesterar kanske laddaren emot och vägrar ladda. Ge då batteriet lite spänning från en icke smart strömkälla upp till 0,5 volt av batteriets nominella spänning en stund. Har du tur så piggnar det till så att laddaren accepterar det. Låt det sedan ligga några vecker och se sen om det håller spänningen.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Ge då batteriet lite spänning från en icke smart strömkälla upp till 0,5 volt av batteriets nominella spänning en stund. Har du tur så piggnar det till så att laddaren accepterar det. Låt det sedan ligga några vecker och se sen om det håller spänningen.
De lite mindre explosivt intresserade laddar istället cellen med konstantström 10-20mA eller så tills den kommit upp i vettig spänning (>2V brukar fungera, det beror på vilken laddare man har). Går t ex bra att göra med ett vanligt, strömbegränsat, lab-aggregat.

Gör man så, så minimeras risken för termisk rusning. Men det skadar ändå inte att använda något bra skydd; typ påse avsedd för laddning, eller motsvarande. (En li-ion cell blir en liten raket när den går, så man måste hålla kvar den.)

Kanske skulle lagt till att det är bra att ha ungefär 100 ohm i serie med batteriet man försöker återuppliva :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.