1 474 läst ·
81 svar
1k läst
81 svar
Asko diskmaskin, dova durrande ljud
Inte hittat någon riktigt motsvarande till iphone som man inte behöver betala i appen, den jag hittade såg ut att kosta 9 dollar i veckan som abonnemang🤨
50 Hz förstår jag, som är i elnätet, men kan du förklara 100 Hz? Är det bara att det blir en multipel på 50 Hz?
50 Hz förstår jag, som är i elnätet, men kan du förklara 100 Hz? Är det bara att det blir en multipel på 50 Hz?
50 Hz är en full sinusvåg. Den har två toppar (en positiv, en negativ), vilket leder till att många saker får en 100 Hz cykel. En brummande lampa har tex två toppar per cykel, eftersom den lyser oavsett vilket håll strömmen flödar på.S skarj skrev:
OK, tänkte mest för att jag inte tror det är något annat än motorn/pumpen som kan få till ljudet jag hör, men får inte ihop stt det bara är vid en kort tid och ungefär samtidigt i programmet när det händer, samt att det inte händer varje gång. Är det ett haveri pågång (vilket jag befarar) är det lite logiskt, men då pumpen och motorn går större delen av programmen, iaf återkommande och det inte alls låter då och heller aldrig problem att tömma vattnet.
Trist nog så är även jobbtelefonen en iphone och bara ipads, men ska söka lite till, har man tur kan något db-program även visa frekvens, vill ju helst hitta någon gratisapp.
Men det är ett elände att lyckas sitta och pricka av ljudet också när det inte alltid (läs aldrig när man väntar) uppstår.
Trist nog så är även jobbtelefonen en iphone och bara ipads, men ska söka lite till, har man tur kan något db-program även visa frekvens, vill ju helst hitta någon gratisapp.
Men det är ett elände att lyckas sitta och pricka av ljudet också när det inte alltid (läs aldrig när man väntar) uppstår.
En liten uppdatering för ev. intresserade🙂
Plast delen till den nedre vingen är bytt sedan några dagar, spinner bättre när man snurrar för hand, går inte emot locket till saltet längre, vilket den kunde göra innan bytet, är man positiv så kanske man hör något mindre lätt klonk ibland, men annars ingen skillnad i huvudmissljudet. Fick tag på en app som inte är super, men den visar 35 Hz, när jag ingång lyckats hitta av brummet/durret, vilket inte är lätt då det absolut inte kommer varje disk och är under en kort period, max 5 sekunder normalt, snare 2-3 sekunder när det händer. 2 gånger har det surrar längre, men lite annorlunda än det "vanliga", en av dessa visar 35 Hz, om den appen är att lita på vet jag inte😇
Trolig taktik är att köra tills den ger upp/inte diskar bra, då byts den.
Plast delen till den nedre vingen är bytt sedan några dagar, spinner bättre när man snurrar för hand, går inte emot locket till saltet längre, vilket den kunde göra innan bytet, är man positiv så kanske man hör något mindre lätt klonk ibland, men annars ingen skillnad i huvudmissljudet. Fick tag på en app som inte är super, men den visar 35 Hz, när jag ingång lyckats hitta av brummet/durret, vilket inte är lätt då det absolut inte kommer varje disk och är under en kort period, max 5 sekunder normalt, snare 2-3 sekunder när det händer. 2 gånger har det surrar längre, men lite annorlunda än det "vanliga", en av dessa visar 35 Hz, om den appen är att lita på vet jag inte😇
kan ju vara spolarmsväxlaren du hör iblandS skarj skrev:En liten uppdatering för ev. intresserade🙂
Lägger upp en video till, vet inte om det är tydligare med ljuder, nu lät det iaf i flera minuter, kanske 5 minuter, trodde att det var sonens epa som stod på tomgång utanför huset innan jag reagerade på att det var diskmaskinen, satt framför TVn...
Hur fungerar spolarmsväxlaren, växlar den mellan övre och undre korgen? Jag trodde att de kördes parallellt, drivs den av vattentrycket eller innehåller den någon drift/styrning? Det låter ju inte som någon magnetventil som ligger och slår/rycker, utan mer som ett resonansbrum.
Hur fungerar spolarmsväxlaren, växlar den mellan övre och undre korgen? Jag trodde att de kördes parallellt, drivs den av vattentrycket eller innehåller den någon drift/styrning? Det låter ju inte som någon magnetventil som ligger och slår/rycker, utan mer som ett resonansbrum.
svårt att höra men spolarmsväxlaren består av en elmotor och växellåda som snurrar hela tiden och försöker hitta nolläget kan låta så här (fast de är betydligt tystare normalt set)S skarj skrev:Lägger upp en video till, vet inte om det är tydligare med ljuder, nu lät det iaf i flera minuter, kanske 5 minuter, trodde att det var sonens epa som stod på tomgång utanför huset innan jag reagerade på att det var diskmaskinen, satt framför TVn...
om det är fel på den så går den hela tiden med försämrat diskresultat (ibland)S skarj skrev:
den skall ju bara flytta sig med någon minuts mellanrum
du kan få sämre diskresultat om den lägger av helt
är den hårt sliten får du läckage igenom den
får du läckage kan kretskortet oxå rasa
men som sagt det är inte helt klart att det är denna
orkar du så dra fram maskinen och lossa plåten bak så är det enklare att lokalisera problemet
Ja, problemet är ju att det är rätt sällan och svårt att passa hela tiden, inte poppis att den står på golvet nån vecka är jag rädd😇
Om det blir läck, är det inne i maskinen eller ut och senare på golvet? Tänker om att det kan göra så kretskortet far, lär det vara ut, va?
Om det blir läck, är det inne i maskinen eller ut och senare på golvet? Tänker om att det kan göra så kretskortet far, lär det vara ut, va?
läcker innuti sällan att det kommer ut på golvet men maskinen stannar och pumpen gårS skarj skrev:
spolarmsväxlaren kortsluts av vattnet och utgången går åt helv---e på kretskortet