Har en Asko som precis fyllt 6 år, alltså slut på den 5 åriga garantin, inga fel fram tills nyligen. Den diskar rent, tömmer som den ska, men i början av programmet (inte sedan) durrar maskinen, tänk lågfrekvent och nästan skakande. Den stannar inte, ingen felkod, ser ren ut även pumpen går att spinna med fingret i maskinen.
Någon idé om vad det kan vara? Någon som känner igen det?
Eller bara att strunta i och köra vidare tills den rasar?
Lite mer premium än basic, helt vit framsida, knappar och display dolda på luckans översida. Har en redskapslåda mellan under och överkorg istället för besticklåda överst.
Tyst och trevlig, så det vore synd om den ger upp.

Ingen som har någon idé?
Lutar åt att jag låter det vara, har kört rengöringsprogrammet som maskinen har med en Finishflaska efter att jag manuellt rengjort sil och pump i maskinen (hittade inget).
Det ljudet/vibrationerna kommer inte vid varje disk, men upplever att det är oftare och oftare.
Börjar se mig om efter en ny diskis, har 2 spår just nu, köpa Miele och hoppas att den håller länge och är problemfri.
Alternativ 2, köpa billigaste möjliga med längsta möjliga garanti och byta när garantin är slut och diskmaskinen är kaputt.
Någon input till dessa alternativ?
Tror ni att själva diskfunktionen (hur rent) påverkas till det bättre i en Miele? Man får 2-3 billiga maskiner med 7 års garanti för en Miele som är lockande. Alltså kommer man 15-20 år med lågprisvarianten. Men samtidigt är det ingen fröjd att få en massa garantibesök under tiden.
Min fråga är alltså om det är värt att köpa Miele? Håller den 15-20 år gratis (garantin är ju gratis på de billiga), och framför allt diskar den bättre under tiden?

Börjar nästan att luta åt de billiga maskinerna nu när jag tänker, risken finns att de är mindre smidiga att använda, visserligen vänjer man sig med vad man har. Lång garanti på en billig maskin låter bra, men måste man få besök 1 gång per år för att laga och ha en icke fungerande maskin då och då, då är det betydligt bättre att betala mer från början och att det bara fungerar felfritt. Funderingar?

S skarj skrev:
Ingen som har någon idé?
Lutar åt att jag låter det vara, har kört rengöringsprogrammet som maskinen har med en Finishflaska efter att jag manuellt rengjort sil och pump i maskinen (hittade inget).
Det ljudet/vibrationerna kommer inte vid varje disk, men upplever att det är oftare och oftare.
Börjar se mig om efter en ny diskis, har 2 spår just nu, köpa Miele och hoppas att den håller länge och är problemfri.
Alternativ 2, köpa billigaste möjliga med längsta möjliga garanti och byta när garantin är slut och diskmaskinen är kaputt.
Någon input till dessa alternativ?
Tror ni att själva diskfunktionen (hur rent) påverkas till det bättre i en Miele? Man får 2-3 billiga maskiner med 7 års garanti för en Miele som är lockande. Alltså kommer man 15-20 år med lågprisvarianten. Men samtidigt är det ingen fröjd att få en massa garantibesök under tiden.
Min fråga är alltså om det är värt att köpa Miele? Håller den 15-20 år gratis (garantin är ju gratis på de billiga), och framför allt diskar den bättre under tiden?

Börjar nästan att luta åt de billiga maskinerna nu när jag tänker, risken finns att de är mindre smidiga att använda, visserligen vänjer man sig med vad man har. Lång garanti på en billig maskin låter bra, men måste man få besök 1 gång per år för att laga och ha en icke fungerande maskin då och då, då är det betydligt bättre att betala mer från början och att det bara fungerar felfritt. Funderingar?
köper du en miele skall du ta av 7000-serien dvs de som börjar på G7***, då kan de hålla i 25 år
andra alternativet är precis som du är inne på köpa kinesiskt sk--t så som elvita, epoq eller logic. senz, midea, scandomestic osv.
de repareras inte under garantin utan byts ut, när garantin är slut är du tvungen att köpa nytt, det är också en trygghet att veta

Ja, det är 2 spår, mest ekonomiskt är nog att köpa billigt med lång garanti, men samtidigt är mitt (vårt) prio ren disk och att maskinen är smidig och praktisk. Samt att slippa stök med väntetid, dagar utan maskin innan teknikern kommer och byter någon del, byter maskin efter någon vecka till...Bilar, diskmaskiner och tvättmaskiner ska fungera för att slippa tråkigheter och besvär. Min normala lösning är att dubblera antalet, men frun vägrade ha 2 diskmaskiner, så då är den kritisk.
Man ska ha en jädra otur om båda strular samtidigt om man har 2🙂

Klagomål på att ASKOn inte diskade rent idag, gjorde lite manuell rengöring av de 2 "extra" rören (fasta spolarmar) i botten, det var plastgrejer i den lilla mittenkorgen (för knivar etc) som diskas från munstyckena under underkorgen som inte var rena. Får se om den närmar sig slutet efter 6 år, dåligt på en rätt dyr ASKO. Inget durr/brum idag på de 3 diskarna som körts. Fel accepteras generellt inte länge här i huset, så det blir att kolla in Miele lite mer, endast sett en (i affär) som började med 7, den hade autodos, vilket vi är överens att vi inte ska ha, mer som kan strula och liten nytta, tozchpaneler vill vi också undvika, riktiga knappar vore bäst.
POWER hade även en ASKO Professional, mer riktade mot caféer, som skulle vara robust, men känner att jag är lite besviken på märket nu. Elgiganten pushade hårt för EPOQ, vilket var näst bäst efter Miele, gissar att dom sitter på fin avans på dessa😇

Kort uppdatering, ren disk och inget ljud från gårdagskvällens disk, slump? Antagligen, men man kan ju hoppas att rengöringen av de fasta armarna i botten hade något med det att göra...
Men det innebär att den iaf får leva vidare ett tag till, förhoppningsvis minst till hösten, får jag välja så kör vi den tills den vägrar eller läcker.

S skarj skrev:
Ja, det är 2 spår, mest ekonomiskt är nog att köpa billigt med lång garanti, men samtidigt är mitt (vårt) prio ren disk och att maskinen är smidig och praktisk. Samt att slippa stök med väntetid, dagar utan maskin innan teknikern kommer och byter någon del, byter maskin efter någon vecka till...Bilar, diskmaskiner och tvättmaskiner ska fungera för att slippa tråkigheter och besvär. Min normala lösning är att dubblera antalet, men frun vägrade ha 2 diskmaskiner, så då är den kritisk.
Man ska ha en jädra otur om båda strular samtidigt om man har 2🙂

Klagomål på att ASKOn inte diskade rent idag, gjorde lite manuell rengöring av de 2 "extra" rören (fasta spolarmar) i botten, det var plastgrejer i den lilla mittenkorgen (för knivar etc) som diskas från munstyckena under underkorgen som inte var rena. Får se om den närmar sig slutet efter 6 år, dåligt på en rätt dyr ASKO. Inget durr/brum idag på de 3 diskarna som körts. Fel accepteras generellt inte länge här i huset, så det blir att kolla in Miele lite mer, endast sett en (i affär) som började med 7, den hade autodos, vilket vi är överens att vi inte ska ha, mer som kan strula och liten nytta, tozchpaneler vill vi också undvika, riktiga knappar vore bäst.
POWER hade även en ASKO Professional, mer riktade mot caféer, som skulle vara robust, men känner att jag är lite besviken på märket nu. Elgiganten pushade hårt för EPOQ, vilket var näst bäst efter Miele, gissar att dom sitter på fin avans på dessa😇
klart att elgiganten vill sälja epoq deras eget märke de köper in den för en tusenlapp, så en bra marginal, mielen har de inte ens en tusenlapp i förtjänst
Fördelen med epoq dvs midea made in PRC är ju att du kommer att få ny maskin varje gång den krånglar, dock får du sätta in den själv och deponera den gamla själv, med lite tur har du en ny disk i månaden åtminstone varje år

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S skarj skrev:
Kort uppdatering, ren disk och inget ljud från gårdagskvällens disk, slump? Antagligen, men man kan ju hoppas att rengöringen av de fasta armarna i botten hade något med det att göra...
Men det innebär att den iaf får leva vidare ett tag till, förhoppningsvis minst till hösten, får jag välja så kör vi den tills den vägrar eller läcker.
Du skall kolla spolarmslagringarna, ta ur armarna och kolla på den grå plasten, lägg upp en bild så kan jag beskriva
Iom att kineserna äger asko numera så gör de även alla delar, gummi och plast är de totalt odugliga på. Så det nöts ned

Asko=Fiasko.
Vår andra Asko är en total nedgradering jämfört med nummer ett från 2010. Plastig, rangligt, torkar dåligt. Inte mitt beslut.

Våran torka bra och har fläkt, ett av kraven då vi köpte den.
Bild på vingsidan? Där rostfritt går över till plast, eller änden av plast som möter plast i maskinen? Metallvingarna snurrar fint när man spinner dessa för hand iaf, ordnar bild, när jag vet vilken del jag ska titta på.
Ren disk även nu på morgonen och inget durr under diskningen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Asko=Fiasko.
Vår andra Asko är en total nedgradering jämfört med nummer ett från 2010. Plastig, rangligt, torkar dåligt. Inte mitt beslut.
Tom 2011

Lite bilder, oklart vad du menar med lagringar.

• IMG_0551.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0550.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0544.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0545.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0549.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0546.jpeg
    Skapa konto
S skarj skrev:
Misstänker att han menar lagren.

Jag gör samma tolkning, men det är inga lager där enligt min tolkning, men man kan ju mena plasten som lagring, får vänta på svar, om jag tolkat något fel på vad jag ska ta bild på.

S skarj skrev:
På bilden med den undre uppoch ner ända spolarmen sticker en grått rör upp
På detta ser man tydligt att detta är så slitet att det skall bytas (snedslitet)
Motsvarande övre ser man inte men mutter och bussning i armen brukar bli lika slitna.

T Troberg skrev:
Misstänker att han menar lagren.
Han???
Hen eller det om jag får be. Identifierar mig som transvestit / batteribil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.