Jag behöver era åsikter på en offert för renovering av två badrum eftersom det är helt nytt för mig :)

Badrum 1 är ett badrum på 3,12 m2 som ska kaklas och ha väggmonterad toalett plus duschhörna.
H-tork, ej golvvärme, spottar i taket (inräknat i offert men ska vi troligtvis inte ha)
Resten ser ni på offerten. Alla möbler, porslin, kakel/klinker, h-tork, blandare, spegel, duschväggar handlar vi själva och är inte inräknade i offerten. Klinker/kakelstorleken ska vara 30x60 förutom vid dusch (1 m2) där det ska vara 10x10.
Vi river allt själva, stänger av vatten, montera möbler är inräknat i offerten men ska vi göra själva. samt foder.

Badrum 2 är på 4,87 m2 på övervåningen. Ska vara våtrumspanel (fibo trespo) och matta på golvet.
Samma här, vi river och stänger av vatten.
Alla möbler osv. (samma saker som ovan) ska vi köpa själva, samma sak med våtrumspanelen där vi köper allt själva.
Mattan är det tänkt att hantverkaren ska köpa in.
Vanlig toalett, ej vägghängd. Badkar.
Vad vi har förstått behöver man inte sätta upp nya reglar för panelen utan går att montera på de som finns där idag. Hantverkaren vill riva ner allt och montera upp nytt.
I golvet är det idag sen många år tillbaka enligt nuvarande ägare ett knarr i golvet till vänster om dörröppningen. Hantverkaren vill ta bort det nuvarande spångolvet och lägga nytt för att få bort knarret.

Nedan kan ni se offerten där jag inte har fått pris per badrum utan ett totalpris. Vad jag har förstått så ska det inte ta så lång tid att montera våtrumspanelerna men enl. arbetskostnaden för båda badrummen (ca. 200 000 kr) verkar det ta en hel del tid ändå.

OFFERT FRÅN HANTVERKARE
Badrum 1
Bygg:
Täckning av golv fram till badrummet
Bilning av golvbrunn till rättläge "väggnära brunn"
Gjutning av golvbrunn
Montering av osb och gips på väggarna samt gipsning av tak
Komplettering med foder runt dörren
Rör:
Dragning av kall och varmvatten dolt i vägg
Montering av ny golvbrunn
Komplettering/montering/inkoppling av vägghängd wc, duschväggar, h-tork, möbler, porslin, beslag, blandare m.m
EL:
Montering av spotlights i taket
Komplettering/montering/inkoppling av spotlights, spegelskåp, nya brytare m.m
Målning:
Spackling och målning av nytt gipstak
Plattsättning
Flytspackling golv
Applicering av tätskikt på väggar och golv
Plattsättning av väggar och golv samt torka av alla väggar och mjukfogning av alla innerhörn samt takvinkel
Badrum 2
Bygg:
Täckning av golv fram till badrummet
Rivning av spångolv samt montering av nytt spångolv
Montering av fibo-trespo skivor på väggen
Montering av nya foder runt fönster och dörr
Rör:
Omdragning av vatten i golv till dusch och montering av golvbrunn i rätt läge
Komplettering/montering/inkoppling av inventarier, blandare, duschväggar m.m
EL:
Dragning av el för takbelysning samt spegelskåp
Montering/inkoppling av takbelysning, spegelskåp, nya brytare m.m
Målning:
Målning av befintligt tak
Mattläggning:
Flytspackling golv samt läggning av våtrummsmatta "Standard matta ingår"

Tillkommande arbeten som beställs av kunden debiteras enligt följande.
550 kr/timmen inkl. moms.
Materialkostnad 46 094 kr
Arbetskostnad 202 387 kr
Övrig kostnad 2 500 kr
Totalpris ink ROT-avdrag 190 265 kr

Jag tror att det iofs. ofta hamnar på de här summorna. Men 200 000 i arbetskostnad motsvarar ca 10 manveckor. Och jag har svårt att tro att de kan arbeta kontinuerligt i 10 veckor, eller 5 om de är två där istället.

Vad ska dom syssla med i nästan 370h? Tror du borde se dig om efter andra firmor.

Timmar för rotavdrag. :thinking: Billigt material.

• Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
Tja, 4.5 veckor för två gubbar....helt orimligt är det inte för två st badrum, förvisso ett med tresbo skivor.
Räknar man på fast pris så måste man ta lite höjd för saker som man inte kan förutse.
Sen är det ju flera olika yrkesgrupper som ska in, spelar också roll för totalpriset, kanske ligger ngt påslag för ue i priset också. Resor, hämtning av material osv.
Inte det billigaste, men inte helt orimligt i mina ögon.

Jag funderar lite på hur mycket tid man kan räkna med att det tar för varje moment?

Jag hade räknat på ca. 90-100.000 kr för varje badrum INKLUSIVE inventarier o material

K Karstensson skrev:
Jag hade räknat på ca. 90-100.000 kr för varje badrum INKLUSIVE inventarier o material
Det var billigt....svartjobb?

J Jörgen Ö skrev:
Det var billigt....svartjobb?
Är det billigt? Jag vet inte, 100.000 kr per badrum låter inte billigt i mina öron, men jag vet inte som sagt

Hantverkarna har mycket att göra nu så de tar ordentligt betalt för det också. Kanske inte bästa tillfället att ta in hantverkare. Sen är badrum väldigt stora jobb som tar tid och måste bli rätt. Har en jobbarkompis som gjorde om sitt badrum enligt konstens alla regler och det tog bra med tid. Det blev också rätt dyrt fastän han köpte allt på billigaste ställena på nätet. Kompisen till han drog elen och så vidare. Men som alltid, ta in fler offerter så ser du om firma 1 har ett rimligt pris.

Jag ska byta tak och höll på att trilla av stolen när jag fick priserna. Hade bland annat läst den här artikeln: https://www.byggahus.se/renovera/kostnad-byta-tak
Sen läst en hel del forumtrådar med folk som bytt tak och jämför vad de betalat per m2 takyta. Mitt var inte ens i närheten. Så det kan vara orsaker också till att det blir ett visst pris.

• Gilla
Adamidalen
  • Laddar…
K Karstensson skrev:
Är det billigt? Jag vet inte, 100.000 kr per badrum låter inte billigt i mina öron, men jag vet inte som sagt
Ni gör ju nästan inget själv förutom att riva. så då är 100 k per badrum verkligen inte vansinnigt dyrt. Jag rev själv allting och la själv in nytt spångolv. Gjorde all el och VVS själv (för säkerhetens skull). Jag köpte all el och VVS samt kakel och klinker. Hantverkaren skivade väggar där det behövdes, la tätskikt, kakel och, klinker, fog och mjukfog. Han tog 55 kkr arbete och hans eget material. Jag kollade timmarna för han jobbade mot löpande räkning. Stämde rätt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.