T
Karlia Karlia skrev:
Min andra kommentar angående laglotten, tänker att anledningen till den är topic då flera tycker att den är fel (inklusive TS vad det verkar) Mitt privata är OT förstås.

Kanske att det skulle räcka med laglott så länge barnet behöver bli försörjt, om pappan dör under dess uppväxt. Men så ser det inte ut idag.
Men liberalerna har haft samtal om att laglotten bör avskaffas, så frågan har varit uppe, därför kan den nu tas upp igen , när människor blir rikare och bostäder är mer värda, dessa var inte lika stora poster förut som det är nu.

Alfredo Alfredo skrev:
Och ja, fullkomligt Off Topic, men det har hela tråden varit sen start och till och med "Seniora Moderatorer" spelar med så jag antar det är OK. :)
Karlia Karlia skrev:
Min andra kommentar angående laglotten,
Bara för att förtydliga så menade jag inte alls att du var Off Topic utan snarare att mitt inlägg var det och "försvarade mig" lite med att hela tråden från början till slut har handlat om helt andra saker än att besvara TS juridiska fråga, vilket uppenbarligen anses OK i detta fall.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
T
G Granatäpple skrev:
Bröstarvinge, särkullbarnet har rätt att få ut sitt arv, laglotten omgående, även om styvföräldern lever.
[länk]
Haha nu hitta jag hur jag ska rösta, har haft lite svårt att välja, men det visar sig att arvslotten är uppe igen på tapeten, och jag som nästan enda här inne som försvarar skrota laglotten.
Men blir så glad att dessa frågor äntligen vågas lyftas fram , efter 150 år så äntligen.

https://mvt.se/asikter/ledare/dags-att-skrota-laglotten-om6041059.aspx

H hempularen skrev:
Jag tror du missar poängen här. Om en person har känt sig förnekad av en förälder under hela sitt liv, rätt/fel. Och så kommer en ytterligare snyting på det viset. Det är väl klart att det sätter fart på känslorna. Även om det bara hade gällt 50 spänn.
Så är det. Makens bror kände det givetvis som en riktigt fet smäll på käften att få kallelse till bouppteckning för en helt okänd far. Att få 85 000 var iallafall en liten upprättelse.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
T Takläggare skrev:
Men liberalerna har haft samtal om att laglotten bör avskaffas, så frågan har varit uppe, därför kan den nu tas upp igen , när människor blir rikare och bostäder är mer värda, dessa var inte lika stora poster förut som det är nu.
Det är inget nytt, det kommer upp då och då. Särskilt när någon dödar en förälder, då tappas arvsrätten till den dödade föräldern. Men inte till den andra, så indirekt kan individen ärva sin dödade förälder.

Det är givetvis utöver det vanliga. Själv har jag ingenting emot laglotten, tycker fördelarna överväger.

Arvsrätten har jag och några till nämnt. Men det drunkna väl i bruset om vem som snyftar bäst över föräldrar som inte finns

Anna_H Anna_H skrev:
Så är det. Makens bror kände det givetvis som en riktigt fet smäll på käften att få kallelse till bouppteckning för en helt okänd far. Att få 85 000 var iallafall en liten upprättelse.
Varför har inte mamman sagt något?
Då bär hon också en skuld

S
E elmont skrev:
Och det bara för att du gick miste om lite pengar? Tänk att pengar är viktigare än det mesta.
Har du sådana problem att sätta dig in i andra människors känslor, så du inte ens fattar att det inte var pengarna det handlade om? Oerhört tragiskt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Karlia
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att förtydliga så menade jag inte alls att du var Off Topic utan snarare att mitt inlägg var det och "försvarade mig" lite med att hela tråden från början till slut har handlat om helt andra saker än att besvara TS juridiska fråga, vilket uppenbarligen anses OK i detta fall.
Då spinner jag vidare :) Barn har rätt att bli lika behandlade och att inte bli diskriminerade enligt barnkonventionen.

Utan laglott kan en förälder redan från början bestämma att enbart äldsta dottern ska ärva. Eller att alla utom särkullsbarnet ska ärva. Laglotten blir ett sätt att utjämna.

T
Karlia Karlia skrev:
Det är inget nytt, det kommer upp då och då. Särskilt när någon dödar en förälder, då tappas arvsrätten till den dödade föräldern. Men inte till den andra, så indirekt kan individen ärva sin dödade förälder.

Det är givetvis utöver det vanliga. Själv har jag ingenting emot laglotten, tycker fördelarna överväger.
Fast nu har allting ändras , första förslaget kom 2010 nu kommer den igen, men med nya referenser som stämmer bättre med verkligheten och förstärker förtroendet till förslaget . där man tydligt framför att pengar inte ska utgöra något.

Som alla även här försvarar så är pengarna den största orsaken, där man jämför pengar med upprättelse , vare sig det handlar om en 50 lapp eller mer, inget om hur personen är i fråga, inget om dom inte ens setts eller hörts på 40 år. där en upprättelse bara handlar om just pengar.
Nu med våra konstellationer inom regeringen så behöver inte förslaget ha majoritet för att gå igenom, utan vi kommer få bort laglotten inom en snar framtid.
Vilket jag stödjer till 100% att det ska vara en ömsesidig vilja, där personen ifråga ska kunna ge sina pengar till den dom anser mest lämplig.

• Gilla
Bmwricke
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
hela tråden från början till slut har handlat om helt andra saker än att besvara TS juridiska fråga
Inte sant. Frågan är sedan länge besvarad. Som vanligt.

Likaså har den som vanligt gått vidare till huruvida nuvarande ordning är rimlig eller ej, med såväl moraliska som tekniska och politiska argument.

Det enda som är något ovanligt är att det redan bland de första inläggen blandades moraliska invändningar med de sakliga svaren.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det ändå är giftorättsgods varav särkullbarnet har rätt till en tolftedel (en sjättedel om det saknas testamente) givet att TS far har tre barn och dessa ska dela på hans halva av giftorättsgodset.
Ja men om pappan inte äger någon lägenhet så gör han inte eller

S SonnyListon skrev:
Har du sådana problem att sätta dig in i andra människors känslor, så du inte ens fattar att det inte var pengarna det handlade om? Oerhört tragiskt.
Men om det inte handlar om pengar vad handlar det då om? När det gäller arv?

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Det handlar mycket om hur hemskt det är om man försöker ta bort särkullbarnet.
Men ingen nämner känslan om det ända man får är arvslotten men de andra barnen får mycket mer
Är det inte lika illa

B Byggdjuret skrev:
Varför har inte mamman sagt något?
Då bär hon också en skuld
Också? Det är väl ingen annan än modern som bär skulden? När makens brors far dog och han upprörd visade henne brevet med kallelsen till bouppteckningen suckade hon och sade "Jaså, du fick veta nu". När makens far dog skrev han under en fullmakt att hon skulle representera honom vid bouppteckningen och det tyckte inte vi var konstigt alls med tanke på att hon ändå skulle sitta i orubbat bo. Inte förrän hon dog i november för ett år sedan och jag hittade hans bouppteckning förstod vi varför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.