T
G Granatäpple skrev:
[länk]

Bröstarvinges arvslott är klockren.

Som sagt googla på
BRÖSTARVINGE

Det finns en/flera anledning till detta.
Finns även nu vägar runt laglotten. skulle det inte finnas så hade det inte funnits någon diskussion om ämnet.
Nu finns uppenbart vägar runt , fler och fler vitnar om det, med egna berättelser hur dom blivit arvlös.

T
V Ville_Vessla skrev:
Nja, jag tycker det är rätt tydligt i första posten att han valt det motsatta.
Kom och tänka på ensak , jag köpte en dyr bil 2011, där det blev problem med betalning , fick ringa support från banken , köpet jag gjorde var till Tyskland , jag fråga om bankkvinnan kunde se att pengarna gick rätt? varav hon svara vi kan inte se utländska konton, enda som uppkom efter köpet var att det stod i deklaration att jag fört pengar utomlands.

Inte en enda fråga vad jag hade köpt eller vart pengarna gick.

T Takläggare skrev:
Finns även nu vägar runt laglotten. skulle det inte finnas så hade det inte funnits någon diskussion om ämnet.
Nu finns uppenbart vägar runt , fler och fler vitnar om det, med egna berättelser hur dom blivit arvlös.
Helt riktigt. Min pappa skrev testamente och äktenskapsförord när han var döende, där han angav att allt av värde skulle vara hans frus enskilda egendom och ej giftorättsgods. Bilar och husvagn skrevs över på henne. Bara en vecka innan dödsfallet tömde de hans konton och flyttade över allt till frun. Allt detta har jag själv fått forska fram, det är ingenting som man får hjälp med.

Mina tips till alla som riskerar att bli arvslösa:
1. Ta in en oberoende bouppteckningsman via Tingsrätten.
2. Kontakta en advokat som kan arvsrätt. Hemförsäkringen har oftast rättsskydd som täcker en stor del av detta.
3. Ta hjälp av dina närstående. Be dom ringa jobbiga samtal. Och våga gråta och söka tröst.

När jag fick min pappas testamente med posten så bröt jag ihop mitt ute på gårdsplanen. Det kändes som om någon slet mitt hjärta ur kroppen. Jag har aldrig känt sådan ångest förut.

• Gilla
  • Ledsen
videopac och 4 till
  • Laddar…
Och det bara för att du gick miste om lite pengar? Tänk att pengar är viktigare än det mesta.

T
catherineb catherineb skrev:
Helt riktigt. Min pappa skrev testamente och äktenskapsförord när han var döende, där han angav att allt av värde skulle vara hans frus enskilda egendom och ej giftorättsgods. Bilar och husvagn skrevs över på henne. Bara en vecka innan dödsfallet tömde de hans konton och flyttade över allt till frun. Allt detta har jag själv fått forska fram, det är ingenting som man får hjälp med.

Mina tips till alla som riskerar att bli arvslösa:
1. Ta in en oberoende bouppteckningsman via Tingsrätten.
2. Kontakta en advokat som kan arvsrätt. Hemförsäkringen har oftast rättsskydd som täcker en stor del av detta.
3. Ta hjälp av dina närstående. Be dom ringa jobbiga samtal. Och våga gråta och söka tröst.

När jag fick min pappas testamente med posten så bröt jag ihop mitt ute på gårdsplanen. Det kändes som om någon slet mitt hjärta ur kroppen. Jag har aldrig känt sådan ångest förut.
Men exakt detta jag berättar vad man inte ska göra.
Man ska inte flytta över pengar kort innan man går bort, utan beställ ut pengarna o hämta dom, då helt omöjligt för någon att bevisa vart dom gått. detta är inte olagligt att beställa hem sedlar o plocka ut. även om pappan sedan bokstavligt brände upp pengarna så kan ingen ställas in för rätta för vad han har gjort.

Finns lätta vägar runt allt detta.

E elmont skrev:
Och det bara för att du gick miste om lite pengar? Tänk att pengar är viktigare än det mesta.
vem svarar du till?

E elmont skrev:
Jag tror du missar poängen här. Om en person har känt sig förnekad av en förälder under hela sitt liv, rätt/fel. Och så kommer en ytterligare snyting på det viset. Det är väl klart att det sätter fart på känslorna. Även om det bara hade gällt 50 spänn.

• Gilla
  • Älska
videopac och 12 till
  • Laddar…
catherineb, till alla som blir upprörda när dom inte får det arv dom räknat med. Speciellt när den som från början äger "pengarna" och är i sin fulla rätt att bestämma över dom. Bestämmer jag att Frälsningsarmén ska få alla mina pengar när jag dör hoppas jag att mina efterlevande ser till att så blir fallet och inte av girighet börjar bråka.

Karlia
Syftet med laglotten är också att ingen förälder ska kunna favorisera ett barn framför de andra. Eller kunna säga "om du bara gör si eller så får du vara med i mitt testamente"

Redigerat:
Och kanske nått som var viktigare i gamla tider i ett fattigt land med många fattiga människor. I dagens samhälle så klarar sig dom allra flest bra utan att behöva gå och vänta på nått arv.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
catherineb, till alla som blir upprörda när dom inte får det arv dom räknat med. Speciellt när den som från början äger "pengarna" och är i sin fulla rätt att bestämma över dom. Bestämmer jag att Frälsningsarmén ska få alla mina pengar när jag dör hoppas jag att mina efterlevande ser till att så blir fallet och inte av girighet börjar bråka.
”är i sin fulla rätt att bestämma över dom” skriver du. Men det är ju fel. Det finns någonting som kallas för laglott, vilket innebär precis motsatsen.

Jag behöver inga pengar. Jag har mer pengar än min pappa, hans fru och deras två gemensamma barn med familjer har tillsammans. Hans kvarlåtenskap motsvarar inte ens min årslön. Det handlar inte om pengar.

• Gilla
videopac och 9 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Syftet med laglotten är också att ingen förälder ska kunna favorisera ett barn framför de andra.
Är det självklart att samhället ska försöka förhindra detta? En levande person kan fritt favorisera den han/hon önskar med de medel som finns, varför ska inte samma frihet gälla efter döden?

Och ja, fullkomligt Off Topic, men det har hela tråden varit sen start och till och med "Seniora Moderatorer" spelar med så jag antar det är OK. :)

catherineb catherineb skrev:
”är i sin fulla rätt att bestämma över dom” skriver du. Men det är ju fel. Det finns någonting som kallas för laglott, vilket innebär precis motsatsen.
Det kan finnas en laglott om inte den som äger pengarna har nyttjat sin fulla rätt och gjort av med dessa innan döden.

Karlia
Min andra kommentar angående laglotten, tänker att anledningen till den är topic då flera tycker att den är fel (inklusive TS vad det verkar) Mitt privata är OT förstås.

Kanske att det skulle räcka med laglott så länge barnet behöver bli försörjt, om pappan dör under dess uppväxt. Men så ser det inte ut idag.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/arvsratt/

På tal om arv laglott.. särkullbarn...Bröstarvinge
Makarnas gemensamma barn har rätt till arv om de överlever den efterlevande föräldern. Den efterlevande maken får då kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Det betyder att maken får göra vad han eller hon vill med egendomen under sin livstid - även förbruka den helt och hållet - men inte bestämma över den genom testamente.

Barn till den avlidne som den andra maken inte är förälder till, så kallade särkullbarn, har dock rätt att få ut sitt arv genast och behöver inte vänta till styvföräldern har dött.

• Gilla
Pirkko Kytölä
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.