S Snurrespratt skrev:
Lustigt att de rödflaggar cloud lagring. Jag säger tvärtom. Varför mecka med minneskort när man kan lagra i cloud.
För att med cloud. Speciellt om det är ett kinesianskt bolag. Så är du produkten

Ring/Amazon ger exv ut inspelningar till polisen i USA

Verisure har dina inspelningar som underhållning för personalen.

Så jag tror det finns oändligt många anledningar att inte gå på ”cloud” med sin säkerhet

• Gilla
JSten och 7 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
För kännedom, de tre kamerorna jag har, kopplade till mina wlan, är från Reolink.

Man måste tyvärr använda deras skitta app för att ställa in kamerorna som man vill ha dem, men sedan kan man göra rätt mycket från Home Assistant (som har en väldigt bra integration för Reolink).

Hade jag varit flitigare innan jag köpte dem hade jag tittat på POE-versionerna, inte bara wlan.
Vilka Reolink är det som har wifi? De jag ser på Kjell är antingen med nån hub eller med PoE

C
M Mawe85 skrev:
Jag kör begagnade Axis kameror just för att slippa månadskostnader och stabilare mjukvara.
Några tips på var man håller utkik efter sånt och vad man skall kolla efter?
Antar att det handlar om deras proffsmodeller som det fullständigt gödslas med på vissa ställen och som därmed borde vara prisvärda på en ev. andrahandsmarknad?

B bhus2021 skrev:
Vilka Reolink är det som har wifi? De jag ser på Kjell är antingen med nån hub eller med PoE
E1 Outdoor Pro (E560) fungerar väldigt bra.
E1 Pro (indoor, E330) är lite äldre och live view i HA är lite finnicky men acceptabel
Reolink Duo 3 WiFi är på garagets HA (separat nätverk) upplever jag tar 30s för att få igång livestreamen till HA, men när den väl är igång kan man titta hela dagen lång.

Alla har wifi och alla är köpta via amazon.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Jag gjorde som flera andra här, slängde ut ARLO och installerade ett Unifi system. Fungerar dessutom fint med wifi och annat. Inga Licenser inget abbonemang.

Mer info här: https://eu.store.ui.com/eu/en

Finns att köpa på lokala ställe också.

• Gilla
a_c och 3 till
  • Laddar…
K KTMLarsen skrev:
Hej,
Skriver min förstå tråd på byggahus, är mer en person som läser än skriver men måste skriva av mig gällande vad Arlo håller på med!

Bakgrund: Vi har 6 kameror på Arlo och har haft abonnemang på dessa i ett flertal år. Våra kameror är på tre platser och kunde fram till i helgen styras helt individuellt.
Nu i söndags så var plötsligen detta inte görbart i appen på min android telefon, ej heller på en android platta men på fruns IOS fungerar det samt även på webben.
Det är jag som har abonnemanget och hon har åtkomst till Arlo via appen d.v.s. via mig.
Efter massa felsökning kontaktar jag Arlo support som delger att appen ska uppdateras och ändras, under samtalet förstår jag att uppdaterar jag måste vi ha tre abonnemang för att kunna styra alla kamerorna på dom olika platserna!
Dom har alltså stängt ner individuell schemahantering på gamla appen för att tvinga en ny app som inte ens finns på en playbutik utan man ska installera en Pro5 kamera halvvägs.
Detta för att få sälja fler abonnemang, nu vet jag tyvärr inte det finstilta i mitt avtal men kan verkligen Arlo göra detta?

Finns det fler som har arlo kameror på flera platser med samma problem och kan dom verkligen göra som dom vill?

Jag tänker inte krypa till korset med fler abonnemang utan det blir till att bita i det sura äpplet och titta på nya kameror, förslag mottages gärna!
Eufy! En av få märken utan abb och massa andra sensorer också! 👍

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Några tips på var man håller utkik efter sånt och vad man skall kolla efter?
Antar att det handlar om deras proffsmodeller som det fullständigt gödslas med på vissa ställen och som därmed borde vara prisvärda på en ev. andrahandsmarknad?
Om kameran ska vara utomhus bör den ha ”LVE” eller ”LE” i slutet på produktnamnet. Betyder att den är utomhusklassad samt har lightfinder.
Köp inte heller för gamla produkter som bara klarar upp till mjukvara 8.0. Finns att läsa på deras hemsida.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har reolink på 2 olika platser sen flera år. Ingen månadskostnad. Ingen begränsning av antal användare. Mycket nöjd. Köp dom direkt från reolink.com. Jag har grannar som har TP-Link och är nöjda. RLC-811WA är ett mycket bra val.

Redigerat:
  • Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
TRJBerg
S Snurrespratt skrev:
Lustigt att de rödflaggar cloud lagring. Jag säger tvärtom. Varför mecka med minneskort när man kan lagra i cloud.
Den som äger din cloud kan när som helst lägga ner den.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
C
M Mawe85 skrev:
Om kameran ska vara utomhus bör den ha ”LVE” eller ”LE” i slutet på produktnamnet.
👍
Hittar man sånt på "de vanliga" begagnatsajterna, eller är det någon särskild marknadsplats man skall söka sig till?

A Ahlsells-listpriser skrev:
Eufy! En av få märken utan abb och massa andra sensorer också! 👍
Har en eufy men den har väl kinesiskt cloud? Jag har inte lyckats få den att fungera utan internet-koppling (köra lokalt mot Home Assistant / Disk)

MultiMan
Enligt min plan att sluta med allt från USA så bytte jag för ett halvår sedan till norska Jottacloud. Har fungerat mycket bra och en positiv överraskning så den tjänsten rekommenderar jag. Jag litar klart mer på norrmännen i dagens läge, men man ska aldrig räkna med att molnlagring är en garanterad tillgång, särskilt inte som världen ser ut nu.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
För all dyr övervakningsutrustning (högkvalitativ) rekommenderar jag att man inte på något sätt använder abonnemang eller någon annan extern tjänst. Alternativt att du har en tjänst du alltid kan byta till en vilken annan leverantör när som helst utan extra kostnad. (Dvs tjänsten kommer vara sådan som garanterat går att få tag på i framtiden.)

Eller så satsar man på billig utrustning (som fungerar tillfredsställande) som du har råd att när som helst byta ut till annan om du får problem. Dvs även om de går via (billigt) abbonemang eller cloud. Sådan har jag vad gäller kameror och temp/fukt sensorer.

Om jag skulle satsa seriöst skulle jag kanske titta på Eufy eller något som fungerar med Homey Pro.

Har gjort samma resa, tröttnade totalt på srlo, och har sedan dess, typ 3 år sedan, kört med reolink.
Bättre billigare och funkar allmänt klockrent. Många olika sorter att välja mellan beroende på funktion man söker.
Jag har en kombo av POE och wifi.
En kamera gick sönder för mig efter ca 18mån. Reklamationen funkade felfritt och jag fick en ny.

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Skaffade några arlokameror för 5 år sen. Tröttnade för 1,5 år sen på prishöjningarna och att det blev alldeles för dyrt för vad man fick.
Köpte istället några tp link och billiga gigantiska sdkort på amazon, som rymmer lokalt ofantligt mer än vad jag betalade för att ha hos arlo. På 1,5 år har inköpet av nya kamerorna betalat sig i sparade abbonnemangsavgifter. Och jag har samma funktionalitet i gratis app från tp link (titta i kamerorna i realtid, starta inspelning, få notiser i appen och inspelningar vid olika sorters rörelser, kunna gå tillbaka till inspelade filmer, larmljud från kamerorna lokalt vid rörelser)
Kan också tipsa om att köra en raspberry pi med Srypted för att få in kamerorna i HomeKit (om man nu har det behovet). Har tre Eufy-kameror som jag generellt inte är så nöjd med, men TP-linkkanerorna funkar utmärkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.