10 779 läst ·
67 svar
11k läst
67 svar
Arlo stänger ned hantering av kameror för oss med äldre abonnemang!
HejK Karl Heinz skrev:Skaffade några arlokameror för 5 år sen. Tröttnade för 1,5 år sen på prishöjningarna och att det blev alldeles för dyrt för vad man fick.
Köpte istället några tp link och billiga gigantiska sdkort på amazon, som rymmer lokalt ofantligt mer än vad jag betalade för att ha hos arlo. På 1,5 år har inköpet av nya kamerorna betalat sig i sparade abbonnemangsavgifter. Och jag har samma funktionalitet i gratis app från tp link (titta i kamerorna i realtid, starta inspelning, få notiser i appen och inspelningar vid olika sorters rörelser, kunna gå tillbaka till inspelade filmer, larmljud från kamerorna lokalt vid rörelser)
Har också Tapo och helt nöjd. Det jag har problem med att de larmar om det snöar och regnar mycket trotts att jag har ställt ned känsligheten
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Det går att köra TP-Link/Tapo-kameror direkt i t.ex. Home Assistant och använda HA som NVR. Med detta kan du återpublicera kameraströmmen i HomeKit. Kameran triggar händelser som skapar ”states”. Dessa kan också användas för automatiseringar eller publiceras i HomeKit, typ be Siri slå integritetsskyddet eller slå på det syntetiska hundskallet om den ser ett djur. Det här funkar säkert med andra fabrikat också, så länge de publicerar någon form av kontrollström och en videoström lokalt.Naveltrollet skrev:
Jag kör på detta sätt och använder kamerans inbyggda sensorer för att känna rörelser. Det triggar inspelning i HA (
camera.record) som då använder videon 10 s innan händelsen (actions: data: - lookback: 10) och sedan sparar till disk. Det tar knappt inte någon CPU i RPi:n det rullar i. Detta för att detekteringen sker i kamerans hårdvara och HA läser av det som en sensor (binary_sensor.XXXXX_cell_motion_detection). Video är i rätt format från början via RTSP och här behöver HA bara knipsa av rätt omfång att spara till diskIngen trafik går utanför brandväggen om man vill ha det så. Bara när man skapar parkopplingen till ens TP-link-konto. Det skapas någon form av PKI för inloggningen till kameran och inloggning kan sedan göras till den utan Internetåtkomst.
Redigerat:
Kolla på reolink.com.B bhus2021 skrev:
Jag är väldigt nöjd med mina tre Reolink kameror. Behöver inget Cloud. Får (inställbart) avisering och epost med videosnutt vid rörelsedetektion, oavsett var jag är på jorden. Såvida inte tjuven slog av hemma-wifit innan hen blev filmad.
Jag har också Tapo-kameror anslutna via Wifi. Dock utan minneskort. Eftersom dessa kamerorna stödjer ONVIF (Open Network Video Interface Forum) går det att spela in till en egen dator. Jag har ändå en som värmer källaren. Använder programmet Agent DVR som är gratis för lokal användning. Det begränsar inte mig eftersom jag ändå kan fjärransluta till den datorn. Syncar även mot Google Drive som en extra backup. Där har man 15 GB gratis. Har aldrig betalat något abonnemang för denna lösning men det innebär förstås lite roligt pyssel.Pjosk75 skrev:
Angående nya kameror så har jag några TP-link Tapo som jag är nöjd med.
Går att koppla mot ett befintligt WiFi, då behöver varje kamera ett minneskort, eller via en hub som kopplas med nätverkskabel.
Finns med nätanslutning eller batteri, för inomhus eller utomhus.
Inget abonnemang behövs utan allt ställs in via en i dagslöget kostnadsfri app. Molnlagring av data kostar om du vill ha det.
Kan kolla kamerorna både via appen eller webbläsare.
Går inte att slå reolink. Skaffa en dvr så har man alla funktioner man behöver och slipper molnlagring. (Molnet = någon annans dator)A atomlab skrev:
Håller med om vad många skriver, trots det är jag väldigt nöjd med mina Arlo, och betalar gärna en slant så länge systemet utvecklas.A atomlab skrev:
En nackdel som jag ser är att dom slutar att fungera vid 20 minusgrader, men kommer tillbaka när det blir varmare, det är en nackdel här uppe i norr.
Och korrigerar med att man inte måste gå genom Arlos hub, jag har dom anslutna direkt ill WiFi i mitt mesh nät, funkar utmärkt.
Men man måste välja rätt variant av kamera, alla klarar inte det.
Jag ser det tvärtom, och tycket att molnlagringen är en befrielse.M Mike Andersson skrev:
Jag slipper pillra med det själv, backupen finns på annan plats, och det är enkelt att ge åtkomst åt familjemedlemmar eller "husvakten" när man vill det.
Däremot så tycker jag att Reolink är väldigt intressanta, och hade kanske valt dessa idag eftersom dom kommer att kunna integreras i Homey.
Och molnlagring kan jag få för ca 800kr/år även hos dom.
Cloud är optional. Lagrar datan lokalt på Homebase. Hittils efter ca: 1,5 år så är jag uppe 0,7 Gb ab 15 gb totalt. Anar att 90% av den lagrade datan är på Mickel Räv? 🤣B bhus2021 skrev:
Du behöver inte pilla någonting. Starta dvr, koppla i kameror och ladda ner appen. Klart. Jag förordar POE-kameror om man har möjlighet. Oftast lika enkelt, om inte enklare, att dra en nätverkskabel från DVR till kameran än en strömsladd. Jag har min DVR på min oisolerade vind och dragit nätverkskablar därifrån ut genom takutsprång till kameror. Mycket smidigt.Hannuse skrev:
Jag ser det tvärtom, och tycket att molnlagringen är en befrielse.
Jag slipper pillra med det själv, backupen finns på annan plats, och det är enkelt att ge åtkomst åt familjemedlemmar eller "husvakten" när man vill det.
Däremot så tycker jag att Reolink är väldigt intressanta, och hade kanske valt dessa idag eftersom dom kommer att kunna integreras i Homey.
Och molnlagring kan jag få för ca 800kr/år även hos dom.
Molnet kan stängas ner, du kan bli av med internetuppkopplingen, GDPR och Trump går ej ihop så garanterat har dom full koll på allt som spelas in. Det har dom säkert ändå men med dvr kan du kolla på kameran utan internet iaf. Nåväl. Reolink kan kag iaf rekommendera, många bra och otroligt prisvärda kameror har dom också.
Många bra poänger där.M Mike Andersson skrev:Du behöver inte pilla någonting. Starta dvr, koppla i kameror och ladda ner appen. Klart. Jag förordar POE-kameror om man har möjlighet. Oftast lika enkelt, om inte enklare, att dra en nätverkskabel från DVR till kameran än en strömsladd. Jag har min DVR på min oisolerade vind och dragit nätverkskablar därifrån ut genom takutsprång till kameror. Mycket smidigt.
Molnet kan stängas ner, du kan bli av med internetuppkopplingen, GDPR och Trump går ej ihop så garanterat har dom full koll på allt som spelas in. Det har dom säkert ändå men med dvr kan du kolla på kameran utan internet iaf. Nåväl. Reolink kan kag iaf rekommendera, många bra och otroligt prisvärda kameror har dom också.
Men jag vill ha det inspelade datat på en annan plats än i samma hus som jag övervakar, och stängs molnet ner, då får jag hitta en ny lösning tänker jag.
Jag har haft en DVR-lösning, men fick sätta upp backupen själv till extern tjänst, och nu tycker jag att det är smidigt att allting bara fungerar.
Blir man av med internet då ser man ändå ingenting på distans, och jag resonerar som så att alla kameror man kopplar upp sig till via en app från tillverkaren är redan "publicerade" på ett eller annat sätt, ungerfär som att vara i molnet fast utan lagring.
Men, vi har alla olika filosofier, en del vill köra trådat, andra trådlöst, en del vill köra nätanslutet, andra batteri osv.
Men ska kika på Reolink för integrationen mot mitt andra system, ni verkar vara många som är nöjda med dom.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Ett alternativ är att ha datat på en plats där du känner någon (syskon, föräldrar, barn, kompis). Det kan vara något så enkelt som en liten NAS. Till detta bygger du ett överlagrat nätverk, typ Tailscale. Så gör jag med kopia av mina data hos syrran.Hannuse skrev: