10 776 läst ·
67 svar
11k läst
67 svar
Arlo stänger ned hantering av kameror för oss med äldre abonnemang!
Finns alltid okunniga köpare på Tradera eller MarketplaceK KTMLarsen skrev:
Skaffade några arlokameror för 5 år sen. Tröttnade för 1,5 år sen på prishöjningarna och att det blev alldeles för dyrt för vad man fick.
Köpte istället några tp link och billiga gigantiska sdkort på amazon, som rymmer lokalt ofantligt mer än vad jag betalade för att ha hos arlo. På 1,5 år har inköpet av nya kamerorna betalat sig i sparade abbonnemangsavgifter. Och jag har samma funktionalitet i gratis app från tp link (titta i kamerorna i realtid, starta inspelning, få notiser i appen och inspelningar vid olika sorters rörelser, kunna gå tillbaka till inspelade filmer, larmljud från kamerorna lokalt vid rörelser)
Köpte istället några tp link och billiga gigantiska sdkort på amazon, som rymmer lokalt ofantligt mer än vad jag betalade för att ha hos arlo. På 1,5 år har inköpet av nya kamerorna betalat sig i sparade abbonnemangsavgifter. Och jag har samma funktionalitet i gratis app från tp link (titta i kamerorna i realtid, starta inspelning, få notiser i appen och inspelningar vid olika sorters rörelser, kunna gå tillbaka till inspelade filmer, larmljud från kamerorna lokalt vid rörelser)
Har Tapo kamera som jag är väldigt nöjd med. Bra app som man kan styra kameran med. Lagring av filmsnuttarna i deras cloud till symbolisk kostnad. Kjell o Co säljer den bl.a.K KTMLarsen skrev:Hej,
Skriver min förstå tråd på byggahus, är mer en person som läser än skriver men måste skriva av mig gällande vad Arlo håller på med!
Bakgrund: Vi har 6 kameror på Arlo och har haft abonnemang på dessa i ett flertal år. Våra kameror är på tre platser och kunde fram till i helgen styras helt individuellt.
Nu i söndags så var plötsligen detta inte görbart i appen på min android telefon, ej heller på en android platta men på fruns IOS fungerar det samt även på webben.
Det är jag som har abonnemanget och hon har åtkomst till Arlo via appen d.v.s. via mig.
Efter massa felsökning kontaktar jag Arlo support som delger att appen ska uppdateras och ändras, under samtalet förstår jag att uppdaterar jag måste vi ha tre abonnemang för att kunna styra alla kamerorna på dom olika platserna!
Dom har alltså stängt ner individuell schemahantering på gamla appen för att tvinga en ny app som inte ens finns på en playbutik utan man ska installera en Pro5 kamera halvvägs.
Detta för att få sälja fler abonnemang, nu vet jag tyvärr inte det finstilta i mitt avtal men kan verkligen Arlo göra detta?
Finns det fler som har arlo kameror på flera platser med samma problem och kan dom verkligen göra som dom vill?
Jag tänker inte krypa till korset med fler abonnemang utan det blir till att bita i det sura äpplet och titta på nya kameror, förslag mottages gärna!
Jag kör Aqara. En dörrklocka med kamera, gav 750 för den, och en ”värsting” på garaget för 1500. Mycket nöjd och jag höll mig långt från abbonemang och sparar till Apples iCloud. Får erkänna att jag gärna haft åtkomst till alla möjliga funktioner som finns om man betalar lite till Aqara men principsak att INTE göra det och jag har ansiktsigenkänning och allt möjligt.
Sjukt bra bild, det är inte alls så ljust som det ser ut på uppfarten.
Sjukt bra bild, det är inte alls så ljust som det ser ut på uppfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K KTMLarsen skrev:Hej,
Skriver min förstå tråd på byggahus, är mer en person som läser än skriver men måste skriva av mig gällande vad Arlo håller på med!
Bakgrund: Vi har 6 kameror på Arlo och har haft abonnemang på dessa i ett flertal år. Våra kameror är på tre platser och kunde fram till i helgen styras helt individuellt.
Nu i söndags så var plötsligen detta inte görbart i appen på min android telefon, ej heller på en android platta men på fruns IOS fungerar det samt även på webben.
Det är jag som har abonnemanget och hon har åtkomst till Arlo via appen d.v.s. via mig.
Efter massa felsökning kontaktar jag Arlo support som delger att appen ska uppdateras och ändras, under samtalet förstår jag att uppdaterar jag måste vi ha tre abonnemang för att kunna styra alla kamerorna på dom olika platserna!
Dom har alltså stängt ner individuell schemahantering på gamla appen för att tvinga en ny app som inte ens finns på en playbutik utan man ska installera en Pro5 kamera halvvägs.
Detta för att få sälja fler abonnemang, nu vet jag tyvärr inte det finstilta i mitt avtal men kan verkligen Arlo göra detta?
Finns det fler som har arlo kameror på flera platser med samma problem och kan dom verkligen göra som dom vill?
Jag tänker inte krypa till korset med fler abonnemang utan det blir till att bita i det sura äpplet och titta på nya kameror, förslag
Om du i appen registrerar alla kameror på samma plats, i stället för att skapa flera olika platser, kan du använda dem alla inom ett och samma abonnemang.K KTMLarsen skrev:Hej,
Jag tänker inte krypa till korset med fler abonnemang utan det blir till att bita i det sura äpplet och titta på nya kameror, förslag mottages gärna!
Jag kör med Arlo pro 2 och gratis abonnemanget, fem kameror per konto.
Wi-Fi, batteri och usb matning.
Har fem på mig och fem på sambon.
Räckvidd +150m till åteln. 7 dygn på molnet.
Få se hur länge det varar då det är för bra
Wi-Fi, batteri och usb matning.
Har fem på mig och fem på sambon.
Räckvidd +150m till åteln. 7 dygn på molnet.
Få se hur länge det varar då det är för bra
Det är just därför som man (ja allmänheten) bör göra sig själva oberoende av alla cloud-tjänster i så stor utsträckning som möjligt. Då slipper man sånt här tjafs.
Köp kameror som är lokala.
Inget abonnemang, ingen månadsavgift, inga sura miner få leverantören bestämmer dig för att din enhet inte längre håller måttet, och kanske framförallt; ingen annan som kontrollerar din egen data.. UniFi t.ex: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cameras-nvrs
Inget abonnemang, ingen månadsavgift, inga sura miner få leverantören bestämmer dig för att din enhet inte längre håller måttet, och kanske framförallt; ingen annan som kontrollerar din egen data.. UniFi t.ex: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cameras-nvrs
Det skulle förvåna mig om TP och andra "gratis" lösningar inte säljer delar av datan till högstbjudande också...E enoch85 skrev:Det är just därför som man (ja allmänheten) bör göra sig själva oberoende av alla cloud-tjänster i så stor utsträckning som möjligt. Då slipper man sånt här tjafs.
Inget abonnemang, ingen månadsavgift, inga sura miner få leverantören bestämmer dig för att din enhet inte längre håller måttet, och kanske framförallt; ingen annan som kontrollerar din egen data.. UniFi t.ex: [länk]
Lokal lösning är det enda jag litar på.
Det handlar om kontroll och principer.S Snurrespratt skrev:
Storföretag har en tendens att bli giriga och höja priser / begränsa finesser och har man inte kontroll över sin egen hårdvara får man valet att betala mer för samma finesser eller ta bort systemet.
// RemaxBerea som växte upp på 80-talet innan clouden
Hej,D __daniel skrev:
Stämmer men du kan inte ha olika scheman per kamera utan endast ett schema per plats det är så det blev för oss, och Arlo har tappat oss som kund och det känns faktiskt riktigt bra!
"NexSmart" kameror och appen "SmartLife" för Android-telefon/platta, fungerar bra både hemma och vid stugan och det utan extra månadskostnad. Kamerorna har minneskort ( molntjänst kan köpas till) och är kopplade till lokalt WiFi.
Nu har ju alla redan sagt det.
Men kameror med abbonemang äro en styggelse. Där man lätt blir inlurad i en produkt som när som helst kan höja priset och där man inte har ett val om man inte villha en värdelös produkt
Personligen har jag Eufy och jag har kastat flera ”Ring” produkter när de började höja priserna för 3 år sen. De nya kamerorna som jag köpte var intjänade på 1,5 år.
Men kameror med abbonemang äro en styggelse. Där man lätt blir inlurad i en produkt som när som helst kan höja priset och där man inte har ett val om man inte villha en värdelös produkt
Personligen har jag Eufy och jag har kastat flera ”Ring” produkter när de började höja priserna för 3 år sen. De nya kamerorna som jag köpte var intjänade på 1,5 år.