30 858 läst ·
116 svar
31k läst
116 svar
Arbetskostnad renovera badrum
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om firman säger att de skall göra arbete för 107 tkr på två veckor så skall du välja en annan firma. Att göra ett badrum ordentligt går inte på 2 veckor. De skall ju i princip ha 3 man jobbande heltid i ditt 3 kvm badrum under 2 veckor för att jobba upp den summan.
Men som sagt jag tror att priset du har fått är i överkant, men inte jättehögt. Och låt det ta lite tid, så blir det bättre.
Det skall ju in VVSare i kanske 3 eller 4 omgångar, elektriker 2 - 3 ggr. Snickare och plattsättare. Tätskikt i flera moment med torktid osv.
Men som sagt jag tror att priset du har fått är i överkant, men inte jättehögt. Och låt det ta lite tid, så blir det bättre.
Det skall ju in VVSare i kanske 3 eller 4 omgångar, elektriker 2 - 3 ggr. Snickare och plattsättare. Tätskikt i flera moment med torktid osv.
Givetvis inte. Priserna går upp så det blir lika dyrt med ROT-avdraget som utan.Christian Berggren skrev:
Har böckerna blivit billigare efter den låga bokmomsen? Har restaurangmaten blivit billigare efter den låga krogmomsen? Nej, precis. Priserna styrs av tillgång och efterfrågan, de går inte att sänka med hjälp av skattesubventioner.
Eller så är det dags för en reality check. Dessutom är det definitivt skillnad på förort och innerstan... för fanChristian Berggren skrev:
Och om du tar in flera offerter i samma prisnivå är det sannolikt rätt pris.
Om du inte bor mitt i stan spelar det knappast nån roll, men bor du i Norrort brukar det vara smart att välja en entreprenör som håller till i Norrort. För bor/jobbar han i söderort och måste igenom stan varje dag kan du ge dig på att du får stå för den merkostnaden.Christian Berggren skrev:
Märkligt att man kan uttala sig om priser utan att veta fakta om vad som skall göras i badrummet och vilka material som skall ingå i priset ????
Det verkar vara en del här som lyckas få fram annan information än den jag kan läsa mig till................
Det finns kakel för 55 kr / m2 och det finns kakel för 5500 kr / m2, likaväl som att riva kan innebära allt ifrån att ta bort en wc stol till att riva väggar och bila upp golv för nytt avlopp etc.
Tycker det verkar svårt att ha åsikter med så lite information som enbart en golvyta att basera gissningar på. Även om det möjligen känns lite sådär....i överkant.
Det verkar vara en del här som lyckas få fram annan information än den jag kan läsa mig till................
Det finns kakel för 55 kr / m2 och det finns kakel för 5500 kr / m2, likaväl som att riva kan innebära allt ifrån att ta bort en wc stol till att riva väggar och bila upp golv för nytt avlopp etc.
Tycker det verkar svårt att ha åsikter med så lite information som enbart en golvyta att basera gissningar på. Även om det möjligen känns lite sådär....i överkant.
Redigerat:
Vad är ett normalt badrum?
Betonggolv med gjutjärns avlopp där man måste bila upp halva golvet med en lägenhet under där man riskerar att bila hål i taket?
Gamla putsade väggar med kalkputs om inte är godkända för att kakla på som måste putsas om med KC bruk eller gamla gipsväggar som inte håller godkänd standard att kakla på som måste rivas etc etc etc.......
Du måste väl precisera vad det är för jobb som skall göras för det finns inget som är standard !!
Betonggolv med gjutjärns avlopp där man måste bila upp halva golvet med en lägenhet under där man riskerar att bila hål i taket?
Gamla putsade väggar med kalkputs om inte är godkända för att kakla på som måste putsas om med KC bruk eller gamla gipsväggar som inte håller godkänd standard att kakla på som måste rivas etc etc etc.......
Du måste väl precisera vad det är för jobb som skall göras för det finns inget som är standard !!
Redigerat: