25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Jag var dum och tog bilen och gick på museum med familjen när det varnades med veckans argaste färg. Lokalgatorna i början och slutet var ju lite meckiga men alla stora vägar var finfint röjda. Har haft noll problem det här ovädret. Funderar på om röjningen har blivit sämre eller om folk har blivit mer lättkränkta.
Mvh uppväxt med att bli insnöad och utan el regelbundet.
Redigerat:
Röker ingett det är väl där skillnaden är när du röker och allt blir en jämn dimma😉😂S Staffan-N skrev:Jag var dum och tog bilen och gick på museum med familjen när det varnades med veckans argaste färg. Lokalgatorna i början och slutet var ju lite meckiga men alla stora vägar var finfint röjda. Har haft noll problem det här ovädret. Finderar på om rökningen har blivit sämre eller om folk har blivit mer lättkränkta.
Jag konstaterar bara att det fungerat tidigare i typ 70 års tid, men sen 10-15 år tillbaka fungerar det knappt alls, nått med planeringen, systemet, bussarna, chaufförerna är åt skogen fel.I Incinerator skrev:
Är i Uppsala just nu med familjen på bandycup och kan inte annat än instämma i att de verkar glömt det där med plogning här. Vägarna som ska ha 2 filer har 1,5 dvs 1, ingen väg verkar vara skrapad, förutom den absolut största genomfartsleden och E4 är mycket som en puckelpist.
Kör man åt Trafikverket så är det inga problem att få dispans, vet flera åkare som kör 14-16timmars pass vid behov..I Incinerator skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Eeen gång i tiden, för läänge sedan, hade kommunen egen personal som skötte snöröjning och då var det inte regler om att det ska komma en viss mängd snö eller som i vissa kommuner ska röjning ske efter snöfallet
Likadant med Vägverket
Dessutom var det plogning som gällde och även bortforsling, numera sätter man inte ner plogen och saltar istället ofta ersätts plogning helt med saltning... halkbekämpning kallas detta och det ställer till det ibland som häromdagen då 11 bussar inte klarade backen ( halkbekämpat med snömos !!!)
Likadant med Vägverket
Dessutom var det plogning som gällde och även bortforsling, numera sätter man inte ner plogen och saltar istället ofta ersätts plogning helt med saltning... halkbekämpning kallas detta och det ställer till det ibland som häromdagen då 11 bussar inte klarade backen ( halkbekämpat med snömos !!!)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ovadret-anna?inlagg=977a1d90541af797bd3f73d9efac190c
"
– Det blir inte effektivt, säger Göran Eriksson från Heby, som var särskilt inringd till Uppsala för att forsla undan snö efter ovädret Anna."
"
Köer sinkar snöröjningen i Uppsala: ”En in – en ut”
Snön som röjs från gatorna måste köras bort. Men vid snötippen i Nyby fastnade förarna i långa köer.– Det blir inte effektivt, säger Göran Eriksson från Heby, som var särskilt inringd till Uppsala för att forsla undan snö efter ovädret Anna."
Klarar inte tidtabellen det är det kanske fel på den?I Incinerator skrev:
Tidtabellerna är lättare att ändra än att man får vänta 1,5 h på nästa buss för att anslutningen åkte några minuter innan man anländer Eller som det blir i praktiken att man tar bilen istället och är framme på 40 minuter istället för på 3-4 timmar.
När jag åkte buss regelbundet så hade chaufförerna en paus då och då vilket gjorde att ev förseningar inte märktes lika mycket. Pauserna kostade tydligen pengar och det blev allt svårare att motivera sig att åka buss då det blev fler glapp vid byten.
Att tidtabellerna är väldigt tajta nu kan jag hålla med om men att hålla på och vänta på andra försenade allmänna kommunikationer blir nog ohållbart stressigt för den som måste jaga ikapp förlorad tid, när jag kör en av linjerna som passerar järnvägsstationen så när kön är slut och skärmen har passerat avgångstid då kör jag sen kommer det ibland folk och viftar men de får ta nästa buss som kommer om kanske 15 minuter, nu kör jag stadstrafik som är ganska tät.Z z_bumbi skrev:Klarar inte tidtabellen det är det kanske fel på den?
Tidtabellerna är lättare att ändra än att man får vänta 1,5 h på nästa buss för att anslutningen åkte några minuter innan man anländer Eller som det blir i praktiken att man tar bilen istället och är framme på 40 minuter istället för på 3-4 timmar.
När jag åkte buss regelbundet så hade chaufförerna en paus då och då vilket gjorde att ev förseningar inte märktes lika mycket. Pauserna kostade tydligen pengar och det blev allt svårare att motivera sig att åka buss då det blev fler glapp vid byten.
Förarnas pauser kan bero på lagar och regler och måste då tas ut istället för att köra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Men vad kostade det och är det värt att betala för en beredskap för något som inträffar relativt sällan?hsd skrev:
Plogningen kunde gjorts bättre på platsen, men det var nog ändå plogat, inte bara saltat. Åtminstone tyckte jag det såg ut så på bilderna om man jämför med mängden snö som kommit på relativt kort tid.hsd skrev: